måndag 17 november 2014

TÅRTA MED VIT CHOKLADGANACHE

NY VECKA!
God morgon mina fina! Hoppas helgen har varit bra och att ni har bakat en massa! Nu vänder vi blad som man brukar säga, veckan som var är över och en ny vecka träder in med nya möjligheter!

Jag och elektronik är inte bästa kompisar och ibland känns det som ett nödvändigt ont! I helgen hände det som inte fick hända! Nämligen att min nya telefon som jag bara har haft i en månad kollapsade! Vad trött man blir och saken gjorde det inte bättre när min 6- månaders dammsugare i lördags bara dog! Höll inte elektroniska prylar bättre förr?!

Fick några undringar igår hur jag får tiden att räcka till och det enda svar jag har är att jag är en obotlig struktur och planeringsmänniska trots att jag älskar att flumma runt lite ibland. Tänkte därför berätta om hur mina rutiner kring bloggen är;

Allt jag bakar fotar jag samma dag och lägger upp på mitt instagram @helenabakar så där får man alltid en förhandsvisning. Dagen efter hamnar alla recept och lite mer bilder här på bloggen så att alla kan lyckas med att baka alla godsaker.

Igår fick jag återigen arbeta med choklad, vilket jag älskar! Det är ju lite av ett hjärtebarn! Det blev en mörkchokladtårta med  vitchokladganache.

Det roliga med ganache är att man kan använde de både som glasyr och som frosting!
  • Glasyr - du använder smeten som den är!
  • Frosting - du vispar upp smeten så att den blir gräddig!

Vitchoklad anses inte vara "riktig" choklad av somliga chokladkonnäsörer! Tur att man inte är en av dem för jag älskar vitcholad, för mig är det lyx!

TIPS!
  • När jag ska baka tårta och göra 2 bottnar så halverar jag receptet och gör dem en i taget! För springformar som är 24 cm  i diameter får inte plats bredvid varandra i ugnen och jag gillar inte att ha dem i olika höjd. Klart att man kan låta den andra vila men då blir den lite väl torr och bränns lättare i ugnen sen.
  • Låt bottnarna svalna ordentligt innan du delar dem!
  • Låt ganachen ha sin tid att kallna, för då blir den riktigt bra sedan när du ska vispa upp den!
  • Täck sidorna först med ganachen när du ska börja täcka tårtan och avslut med ovandelen för att få en rund form!
  • låt den helst få stå och sätta sig ett tag efter du har gjort den! Då blir det lättare att skiva upp bitar sen!


TÅRTA MED VIT CHOKLADGANACHE
200 g smör, rumsvarmt
190 g  extra fint vetemjöl
40 g kakao
1 1/2 dl ljus sirap
1 tsk bakpulver
4 ägg
125 g mörk choklad
1/2 dl nybryggt starkt kaffe alt. vatten

Ganache
6 dl vispgrädde
600 g vit choklad, grovhackad

Gör så här:
Bottnar - Värm ugnen på 180 grader. Smörj två runda formar, ca 20-24 cm i diameter och lägg bakplåtspapper i botten på dem. 



Vispa smör, mjöl, sirap, bakpulver och ägg till en krämig smet. Smält chokladen över vattenbad eller i mikron. Värm i intervaller; 4*25 sek. rör om emellanåt. 



Häll chokladen och kaffet eller vattnet i smeten och rör om med en slickepott.



 Fördela smeten i formarna och grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter, känn efter med en provsticka i mitten av kakan, den ska vara torr när du drar ut den.



Låt kakorna svalna i formen i 5 minuter, stjälp sedan upp dem på ett galler, dra bort pappret och låt kallna. 



Ganachen - Grovhacka chokladen och lägg den i en stor skål. Värm grädden i en kastrull tills den sjuder, ta bort kastrullen från värmen och häll på chokladen. Rör till en slät blandning. Låt svalna och tjockna i minst 1 timme. 



Du kan ställa den i kylen, men då måste du titta till den ofta och röra om så att den inte stelnar för mycket!



 Vispa den avsvalna ganachen med en elvisp, konsistensen ska vara som vispad grädde!





Ihopsättningen av tårtan - Dela kakorna på mitten så att du sammanlagt får fyra bottnar. 



Bred lite ganache på den första bottnen. 




Lägg sedan ganache på den andra bottnen samma på den tredje och avsluta med den sista som blir toppen.





 Bred resterande ganache på tårtans sidor och ovanpå tårtan-





Låt stelna i kylen minst 30 minuter innan servering!






Gårdagens brödbak och frukostbrödet på jobbet blev ett surdegsbröd med råg och Chiafrön!

"Chiafrön - är besläktad med mynta, timjan, lavendel och oregano. De har ett väldigt högt näringsinnehåll av fibrer och protein och nyttiga fetter och är bra för magen!"

 Jag utgick från ett recept som jag hittade men inte helt oväntat så ändrade jag lite på det...! Det blir nästan alltid så! Jag brukar ändra så att jag får dem precis som jag vill ha dem! Detta bröd ville jag skulle få en hög mättnadskänsla, bli nyttigt och bli mycket bröd! Det tyckte jag att det blev! Här är receptet!


SURDEGSBRÖD MED RÅG OCH CHIAFRÖN
3 dl rågsurdeg
6 dl vatten 
15 g jäst
3 msk honung 
2 dl rågkross
3/4 dl chiafrön
5 1/2 dl grovt rågmjöl

Pensling
vatten

Garnering
2 msk chiafrön



Gör så här:
Smula jästen i en bakmaskin, häll fingervarmt (37 grader) vatten över. Rör om till jästen har lösts upp. Tillsätt salt, honung och surdeg. Rör i de krossade rågen, chiafrön, rågmjöl och det mesta av mjölet.

Arbeta till en smidig deg och låt den stå och arbeta i maskin i 10 minuter eller 20 minuter för hand! 



Låt den jäsa övertäck i ca 1 1/2 timme.



Ta upp degen på ett mjölat arbetsbänk och knåda den lite lätt. Dela den i två bitar. 



Forma den till runda bollar och lägg dem i mjölade brödkorgar eller forma den som limpor och lägg den på en plåt med bakplåtspapper.



 Låt dem jäsa under bakduk i ytterligare 1 1/2 timme.



Sätt ugnen på 250 grader och ställ in en baksten eller en plåt så att den är varm sedan när bröden ska gräddas! Skär ett snitt i bröden. Spraya med vatten och strö över chiafrön. 



Sätt in plåten i nedre delen av ugnen. Sätt in bröden, spraya dem lätt med vatten och sänk värmen till 200 grader. Grädda 40-45 minuter eller till innertemperaturen är 98 grader. Låt bröden svalna på galler!



Helgens ögonblick får Milla stå för när hon njöt för full drag efter hon hade fått det rent! KÄRLEK!



Se nu till att ha en riktig bra måndag så återkommer jag imorgon med nya spännade recept!

/Helena






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar