fredag 5 december 2014

ÄPPELKNYTEN MED TRANBÄR & CHOKLAD

FREDAGSMYS!
Det spelar ingen roll hur mycket jobb det blir idag för min fredagskänsla är enorm idag! Jag kommer att gå med ett leende på läpparna hela dagen för ikväll ska jag baka en massa i mitt härliga kök! Ska ni göra nåt smarrigt idag?!

Jag är en utemänniska som är ute så mycket som möjligt när jag är hemma, antingen i trädgården eller bland mina djur. Så just nu klättrar jag nästan på väggarna denna tiden på året! Det spelar ingen roll vad det blir för väder i helgen, jag har lovat mig själv att försöka vara ute så mycket som möjligt!
 Friskluft mår man så bra av!

Jag vet själv att man ibland kan dra sig från att göra en dessert för att den är så tidskrävande! Men alla desserter behöver inte ta tid och vara invecklade! Igår gjorde jag Äppelknyten med tranbär och choklad! Den här desserten är till och med så smart att du kan göra fyllningen tidigare på dagen, så att du behöver bara grädda den på kvällen!

Den här desserten är godast att äta direkt så att den varma fyllningen smälter glassen! Tänk på att rullarna kan vara varma!

TIPS!
  • Du kan variera smaken genom att välja olika typer av äpplen. Syrliga äpplen ger syrlig smak och söta äpplen ger söt smak.
  • Du kan byta ut äpplena mot päron!
  • Fyllningen går att variera; mörk choklad kan bytas mot ljus, tranbären kan ersättas russin eller aprikoser!
  • Du kan lägga till nötter också!


ÄPPELKNYTEN MED TRANBÄR OCH CHOKLAD, 8 st
8 blad filodeg
6 äpplen
75 g mörk choklad
1 dl tranbär
ca 3 msk strösocker
1 ekologiskt ägg

Tillbehör
vaniljglass
florsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Riv äpple och choklad.



 Hacka tranbären och blanda med äpple, choklad och socker.



Lägg ut två lager med filodeg och dela på hälften med en sax.



 Lägg ur en klick med fyllning i ena änden på filodegen.



 Vik in långsidorna och pensla med uppvispat ägg. 






Vik ihop till ett paket.


Rulla rullen så tajt som möjligt annars finns det risk för att fyllningen rinner ut!


 Lägg upp paketen på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ugnen i ca 10 minuter. 



Servera ljumna med glass och lite florsocker pudrat över sig.




Min blogg har nu börjar blivit en  bra receptbank och det är så kul att så många använder den! Jag vill därför tipsa om ett smart sökverktyg som finns längst upp i det vänstra hörnet här på bloggen. Här kan man skriva in ett sökord tex. "Ingefära" och sedan får man förslag på recept med ingefära i sig och du kan även sortera efter datum alternativ popularitet. KANONBRA!


Vi har på mitt jobb under flera år haft som tradition att ha lite glöggmys på fredagsmorgonen i decembermånad! Så blev det även iår! Idag bidrog jag med ett par härliga Buckeye brownie Cookies!
TACK YVONNE!

Man ska ha roligt på jobbet också!


Se nu till att ha ett riktigt bra fredagsmys så kommer jag tillbaka imorgon igen med ett nytt härligt inlägg!


/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar