lördag 6 december 2014

CHOCOLATE CHIP COOKIE DOUGH BROWNIE BOMBS

FÖR MYCKET ÄR PRECIS LAGOM!
Härliga lördag är här! Äntligen! Idag så står det storstädning, bakning och kompisar på besök till Isak på agendan! Det är tur att jag alltid har en massa gott i kylen för de lär gå åt idag! Konstigt att alla barn alltid vill leka hemma hos oss! Ha,ha!

Jag har en förkärlek till extrema desserter! De är både roliga att göra och så ser de så maffiga ut! Jag gillar tänket på USA bakar då de gör too much i bland! Varför är man inte mer som en amerikan? Man anser att man är bäst på allt och inget är för mycket! Men det är alltid smaken som vinner!

Igår kväll hade jag det riktigt kul i köket! Först fick jag leta efter ett brownierecept som skulle vara kladdigt och sedan fick jag baka ett par annorlunda bakverk! Nämligen Chocolate chip Cookie Dough Brownie Bombs! 

Vad är nu detta kan ni undra? Det är ett bakverk, en fylld brownie med kaksmet, doppad i choklad, garnerad med strössel på! Den blev så god och riktigt annorlunda! Jag tror att jag fick till ett bra recept så det är bara att baka!

TIPS!

  • Ha koll på brownien i ugnen, den ska inte vara helt gräddad för då kan du inte forma den som en boll sedan! Jag gräddade min i 25 minuter men det kan variera från ugn till ugn!



CHOCOLATE CHIP COOKIE DOUGH BROWNIE BOMBS, 9st

BROWNIE
175 g smör
3 dl strösocker
1,5 dl kakao
0,5 dl ljus sirap
1/2 tsk salt
3 ekologiska ägg
1,5 dl vetemjöl

Cookie Dough
1,2 dl smör
1,6 dl strösocker
1,2 dl farinsocker
2 msk mjölk
1,2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1,2 dl mörk choklad, hackad

Garnering
400 g mörk choklad

Topping
lakrits strössel
små chokladdroppar

Gör så här:
Brownie - Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form som har hög kant med bakplåtspapper, ca 20*30.

Vispa smör och socker vitt och krämigt.

Rör ner kakao, sirap och salt. 




Rör ner i ägg i taget och vänd till sist i vetemjölet i smeten.




Fyll formen med smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 25-30 minuter. Den ska vara lite kladdig när du tar ut den! Låt kakan svalna.

Cookie dough - Hacka chokladen och ställ åt sidan. Vispa ihop smör, socker och farinsocker i ca 3 minuter.

Häll sedan i mjölk och vaniljsocker och blanda ordentligt. Ha sedan i vetemjölet och salt och vänd till sist i den hackade chokladen. 

Rulla degen till runda halvstora bollar, ca 9 stycken.




Ihopsättning - Dela brownien i 12 bitar, du använder bara 9 av dem. 







Ta en bit och lägg en boll på den och täck bollen med brownie. 





Se mer detaljerat i detta klipp:



Ställ bollarna på en bricka med bakplåtspapper och in i frysen med dem i ca 30 minuter. Detta för att de ska stelna lite!




Hacka chokladen och värm den i mikron i 4*25 sek i intervaller och rör om lite då och då! Fortsätt att värma i intervaller tills chokladen har stelnat!




 Låt chokladen sedan andas i några minuter så att den tjocknar till sig lite!




Tryck ner en gaffel i bollen när du doppar den i chokladen.




 Sitter den för hårt så tar du hjälp av en annan gaffel för att ta bort den! Ställ bollarna på en bricka med bakplåtspapper.




 Garnera genast med strösslet efter varje boll annars så stelnar chokladen och strösslet fastnar inte! Garnerna där gaffeln har varit!  




Ställ sedan in dem i kylskåpet för att stelna lite innan servering. Chokladens yta ska skifta från glansigt till matt!



Den smakar lika god ut som den ser ut!



Gårdagens ögonblick får bli när jag unnade mig ett glas vin mitt i bakandet, det var ju ändå fredag! Nu tar vi oss ann lördagen!

/Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar