måndag 8 december 2014

CHOKLAD- OCH JORDNÖTSCUPS


SAMMANLÄNKAD!
Hallå där alla fina bakmänniskor! Måndagen igen och det rullar på! Ni kanske har fått en massa bra saker gjort i helgen som att handla juklappar eller rent av bakat godis?! Julklapparna har jag inte ens tänkt tanken på MEN jag har bakat en massa! Ha,ha!

Jag vet inte hur jag fick till allt igår men det känns som jag hann med allt! Först jobbade jag halva dagen sen blev det bakning alltifrån bröd till dessert och så klart godistillverkning!

Jag föredrar faktiskt att baka mer än en sak åt gången för då blir jag mest fokuserad och så gillar jag när det händer mycket i köket! MULTITASKING!

Julen är väl ändå godistillverkningens högtid och då vill jag såklart tipsa om så mycket godis som möjligt! Det finns nåt godis för alla, inte bara smakmässigt utan även efter svårhetsgradig! Allt godis är inte invecklat att göra! Läs igenom receptet innan och följ sedan bara mina tips och bilder så kommer det att gå bra! Man får ha tungan rätt i munnen och lite extra tålamod! Men så värt det!

ALLA KAN GÖRA EGET GODIS!!

Gårdagens godis blev ett par supergoda Choklad- och Jordnötscups! Jag fick en förfrågan på mitt intagram -  @helenabakar om lite noggrannare beskrivning! Så klart jag vill ge det, allt för att det ska bli lättare för er!

TIPS!
  • Receptet räcker till 12 stycken vill man ha fler så får man dubblera receptet!
  • Jag använde mig av ischokladsformar, de håller formen bättre och är lätta att öppna sedan!
  • Pensling av form - Använd en liten pensel, den ska vara mindre än formen! Pensla först ett lager på insidan av formen och ställ sedan formarna på en bricka. Låt dem stelna i kylksåpet i ca 15 minuter. Pensla sedan ett till lager och in i kylkåpet i 15 minuter och pensla sedan en tredje gång!

 Du kan använda samma choklad alla tre gånger, skulle den stelna så värm den igen bara i några sekunder! Jag penslar skalet tre gånger bara för att göra väggarna på pralinen så stabil som möjligt, så spricker den inte sedan när du ska ta den ur ischokladformen!
  • Låt fyllningen svalna helt innan du häller den i formarna, jag hällde min direkt i min silikonform men har du plastsprits låter du den svalna lite!
  • Låt pralinerna sedan stelna svalt efter du har fyllt dem! Ställer du brickan i kylen så blir fyllningen för hård!
  • Förvara pralinerna svalt  (alt. i kylskåp men ta gärna fram en stund innan servering)i en burk med ett lock!


CHOKLAD & JORDNÖTSCUPS
Formar
100 g mörk choklad

Fyllning
1 msk hackade jordnötter
100 g mörk choklad
25 g smör
45 g jordnötssmör

Formar
12 ischokladsformar

Gör så här: 
Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller, 4*25 sek och rör om lite då och då. Fortsätt med intervallerna till chokladen har smält.



Pensla insidan på formarna med choklad, gärna tre gånger som jag nämnde i tipsen!



 Ställ dem på en bricka och låt dem stå i kylen i ca 15 minuter tills chokladen stelnar!



Låt stelna.

Hacka jordnötterna fint och ställ åt sidan. 



Hacka chokladen till fyllningen och smält det försiktigt i micron (som chokladen) tillsammans med smöret och jordnötssmöret.



 Rör i jordnötterna.



Fyll en spritspåse eller en vanlig påse och klipp ett hål i ena kanten och låt svalna.



Lossa formarna från chokladen.


Fördela fyllningen i chokladformarna.


Fröjd för ögat blev de härliga pralinerna!



Som jag har sagt tidigare är kolapaj min sons favorit! Han skulle kunna äta kolan rätt av men jag kände för att göra en roligare variant igår nämligen en Lakritskolapaj a la Snickers! Denna minipaj är både rolig att göra och himmelskt god!

Gillar man inte lakrits så kan du så klart hoppa den i receptet och den svarta hushållsfärgen används bara så att kolan blir svart!

Desserten är som godast när glasyren fortfarande är varm! Servera gärna en klick vaniljglass till!


LAKRITSKOLAPAJER A LÀ SNICKERS
Mördegsbotten
200 g smör, kallt
1 1/4 dl strösocker
5 dl vetemjöl
ca 5 dl grötris (De ska vara med i ugnen i formen sedan så att inte degen sväller under gräddning!)

Lakritskolapaj
150 g smör
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 dl vispgrädde
1 msk kakao
1 msk lakritspulver (valfritt)
ev några droppar svart hushållsfärg

Fyllning
1 1/4 dl salta jordnötter

Mjölkchokladglasyr
100 g mjölkchoklad
3/4 dl vispgrädde
1 tsk ljus sirap
1 tsk smör, rumsvarmt

Gör så här:
Mördegen - Skär smöret i små tärningar och mixa det med smöret i en matberedare. Tillsätt mjölet och mixa degen så att den blir en rund boll. 



Plasta in den och låt den ligga i kylen i ca 1 timme.



Sätt ugnen på 185 grader och smörj 8 minipajformar, 7-8 cm i diameter. 



Kavla ut degen och täck formarna med degen.






Ta bort överflödig deg från kanten, se videoklipp!  Nagga bottnarna med en gaffel. Lägg en bit bakplåtspapper i formarna och fyll dem med grötriset. 



Grädda skalen i 8 minuter i mitten av ugnen. Ta sedan bort riset och pappret och grädda ytterliggare i 8 min. Ta ut formarna och låt dem svalna och ta ut dem ur formarna innan de svalnar helt!






Lakritskolafyllning - Smält smöret till kolafyllningen i en kastrull. 



Tillsätt socker, sirap, grädde, kakao och lakritspulver. Koka försiktigt upp blandningen till 120 grader. Rör om lite då och då så att det inte bränns i botten.



 Blanda ev ner lite svart hushållsfärg. 



Häll kolafyllningen i pajskalen och låt svalna.



Fördela jordnötterna på kolan i pajerna.





Se så fin och krämig kolan blev! Jag kunde till och med dela på dem och kolan låg kvar!


Mjölkchokladglasyr - Hacka mjölkchokladen fint och lägg den i en skål. Koka upp grädde tillsammans med sirap och häll det över chokladen. 



Rör om tills all choklad har smält. Rör i smöret. Ringla glasyren över pajerna och låt det stelna.



Gårdagens brödbak och dagens frukostbröd blev ett par härliga kummin- och morotsfrallor! De blev extra saftiga då det är kesella i degen! Både nyttiga och fiberrika!

Det känns som nybakat varje gång man skär upp en fralla!

Här kommer receptet!




MOROTSFRALLOR MED KUMMIN & KESELLA
1/2 paket jäst, 25 g
3 dl vatten, 37 grader
2 msk olivolja + 1/2 msk till pensling
1 dl kesella
1 stor riven morot
1 tsk salt
2 dl grahamsmjöl
6-7 dl vetemjöl special
2-3 tsk hel kumminfrön

Gör så här:
Smula jästen i en bunke och häll på det ljumma vattnet, rör om tills jästen har lösts upp. Tillsätt sedan olja, salt, kesella, morot, kumminfrön, grahamsmjöl och det mesta av mjölet.

Arbeta kraftigt till en smidig deg, gärna i maskin i 8 minuter eller dubbelt så länge för hand.

Jäs sedan under bakduk till dubbel storlek, ca 30 minuter.



Ta upp degen på en mjölad bänk och knåda den lite lätt.



 Dela den sedan i 12 bitar och forma dem till en boll och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. 



Jäs under bakduk i 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader. 



Pensla bullarna med olivolja. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. Låt frallorna sedan svalna på ett galler.



Du kan frysa in hälften om du inte hinner äta alla på en gång, gör det då när de fortfarande är varma!


Jag nämnde Sammanlänkad som ett ledord i början av detta inlägg och vad menar jag med detta?! Det jag blir fascinerad av är hur allt är sammanlänkat när det gäller det digitala. Genom mitt instagram kan jag dela med flera andra sociala medier och varje blogginlägg jag gör sprids både till GOOGLE+ och Hittarecept.se endast genom att jag har aktiverat denna funktion. FASCINERANDE och kul att fler kan få ta del av alla smarrigheter!

I bilden under här ligger två av mina bakverk på Mytaste.se utan att jag har behövt lägga dit dem. KUL OCH STOLT!


Söndagens ögonblick blev ändå när vi tände det andra ljuset under kvällmiddagen! Älskar söndagarsmiddagrna då lagar jag gärna nåt extra gott som tar lång tid att göra med min älskling! KÄRLEK! 



Ha nu en underbar måndag och jag hoppas att ni vågar er på att göra eget godis!


/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar