söndag 21 december 2014

CHOKLADKAKA

FJÄRDE ADVENT!
Nu är det mys pys överallt känns det som! Man riktigt njuter! Fjärde advent är det idag och julaftonen knackar på dörren! Jag själv har inte tänt mina adventsljus ännu för klockan ringde klockan 04.00, det är övertid på jobbet idag igen (jobbade igår också) och för att hinna både kela och ge djuren mat men även blogga så var det bara att kliva ur sängen i tid! MEN vilken härlig start på dagen!


Trots övertid på jobbet igår så hann jag med att både baka, träna och ha lördagsmys! I min familj är vi bansligt förjust i desserter med kladd i! Så varför inte göra en mäktig chokladkaka?! Eller med finare ord en Quetzalcoatls Chokladkaka!

"Kakans namn kommer från Aztekernas skapargud, som dem prisade med offergåvor i form av majs och kakaobönor".

I största allmänhet när det gäller recept som jag hittar så stämmer inte allt till punkt och pricka! Tyvärr är det även så att mycket har missats att skrivas upp både bland ingredienserna och i beskrivningen. Det har faktiskt ibland inte ens nämnts ugnstemperatur och måttangivelser men så blir det väl i dagens samhälle när allt ska gå så fort (jag har även missat det själv men försökt att korrigera i efterhand)!

Med det sagt ville de att denna tårta skulle vara väldigt genomgräddad men nu i efterhand hade jag nog dragit av 5 minuter på tiden i ugnen för att få den mer som en brownie! Det är väl tur att jag har provat den först så att den sedan stämmer här på bloggen! Haha!

Här kommer receptet!


QUETZALCÒATLS CHOKLADKAKA
150 g smör
150 g muscovadosocker
1 dl ljus sirap
2 ekologiska ägg
2 1/4 dl mjölk, 37 grader
45 g kakao
225 g vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver

GLASYR
4 msk kakao
4 msk hett vatten
150 g smör, rumsvarmt
300 g florsocker
1 1/2 msk ljus sirap
3 droppar vaniljextrakt eller 1 msk vaniljpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader. Smörj två springformar, 18 cm i diameter och täck formarnas botten med bakplåtspapper. (Du kan även ta två 24 cm formar också men då blir den inte lika hög men lika god!)



Hetta upp smör, muscovadosocker och sirap under omrörning i en kastrull. Rör tills allt har smält. Ta bort kastrullen från värmen och svalna i 5 minuter. Vispa ägg och mjölk i en bunke, tillsätt smörblandningen och blanda väl.



 Vänd ner kakao, mjöl och bakpulver i smeten.



Fördela smeten i formarna och jämna till ytan med en palettkniv.



 Grädda mitt i ugnen i ca 20-25 minuter. Den ska inte vara undergräddad men lite kladdig! Låt svalna i 5 minuter i formen, stjälp upp kakorna på ett galler och låt kallna helt.



Glasyr - Blanda kakaon med hett vatten i en bunke.



 Tillsätt smör, siktat florsocker, sirap och vaniljextrakt och vispa glasyren slät ock krämig, ca 3 minuter.



Bred lite glasyr på den ena kakan, jämna till toppen om den blir för bullig!



 Lägg den andra ovanpå.



 Täck hela kakan med resten av glasyren.



 Doppa palettkniven i hett vatten så fastnar inte glasyren på den. 



MITT ÖGONBLICK IGÅR får vara ifrån mitt löpband! Eftersom vi inte har gatulampor här på landet så var jag illa tvungen att skaffa mig ett löpband för några år sedan om jag skulle ha någon möjlighet till att springa på vinterhalvåret! Jag kan ju säga att det var skönt efteråt men jobbigt!(flåset är kanske inte det bästa ännu...haha!)


Jag blir lika glad varje gång jag får höra att jag har inspirerat någon annan att baka och ännu gladare blir jag när jag även får provsmaka godsakerna! Dessa vackra minttryfflar fick jag av min kära arbetskamrat! LYCKA!
TACK TESSAN!!!!!


Ha nu en härlig adventssöndag! Jag återkommer imorgon igen med ett nytt härligt inlägg med nåt gott recept!

/Helena


1 kommentar:

  1. Emmy EmmyHildebrand@live.se13 januari 2015 14:45

    Men åhh så god denna tårtan såg ut! Står på jobbet och det vattnas i munnen på mig! =)

    SvaraRadera