torsdag 18 december 2014

HASSELNÖTSPRALIN

HJÄLPREDA I KÖKET!
Jag fick åka hem en stund tidigare från jobbet igår eftersom min son kände sig lite dålig! Men det gick som tur var över efter någon timme! Då passade jag på att få med honom i mitt bakande och han var inte sen att hänga på! KÄRLEK!

Det händer inte så ofta att jag och min son bakar ihop av två anledningar: jag gillar att ha full kontroll och sedan är det svårt att fota och dokumentera allt när man är två, tyvärr! Men igår körde vi teamwork och så kul vi hade! KVALITÈTSTID!

Det blev mycket bak och smakprovning...!Haha! Vi gjorde bla dessa supergoda Hasselnötspraliner!

Jag måste erkänna att vissa av mina pralinrecept är lite svårare att göra än andra. Det här receptet är inte en av dem utan detta är enkelt att göra! MEN så gott!

TIPS!
  • Du kan frysa in längden innan du doppar den i chokladen och bara använda halva degen men tina upp den sedan i kylen!
  • Anledningen till att du fryser hasselnötsfyllningen är för att den behöver vara hård annars så finns det risk för att den smälter ut sedan när du doppar den i chokladen!
  • Självklart kan man byta ut mjölkchokladen mot mörk- eller vitchoklad!


HASSELNÖTSPRALINER
60 g hasselnötter
1/2 dl vatten
50 g strösocker
250 g mandelmassa
florsocker, till utbakning

Garnering
200 g mjölkchoklad
hasselnötter, halverade

Gör så här:
Rosta nötterna i en torr, het stekpanna på hög värme. När de har fått färg så hackar du dem i mindre bitar alt. i en mixer. Men mixa inte dem för länge för du vill fortfarande ha bitar!

Gör sockerlagen genom att koka vatten och socker tills sockret löst sig. Låt det svalna.



Riv mandelmassan och mixa den sedan med nötterna, tillsätt 0,3 dl sockervatten.



Rulla degen först till en avlång längd, 2,5 cm i diameter. Sedan plattar du till sidorna så att de den blir kvadratisk.



Ställ längden i kylen i ca 1 timme för att stelna. Skär sedan längden i 1 cm tjocka skivor och lägg dem på en bricka med bakplåtspapper. In med brickan i frysen i ca 30 minuter.



Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller, 4*25 sek och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält helt men lämna den aldrig!



Doppa nötmassabitarna i chokladen och låt dem gärna mellanlanda på ett galler så att de rinner av lite överflödig choklad! Ställ dem sedan på en bricka med bakplåtspapper och dekorera dem med en halv hasselnöt!



Låt dem sedan stelna i kylen innan du äter dem!









Underskatta inte havrekakor för den smaken som havregrynen ger är riktigt knäckig och god! Med endast 5 ingredienser och lite kärlek så har du en riktig godbit till fikat!

Jag toppade mina med nougat men du kan ha valfri choklad som garnering!



NOUGATKAKOR
9 dl havregryn
3 dl ströscoker
300 g smör, smält
3 tsk bakpulver
300 g nougat

Garnering
150 g valfri choklad, hackad 

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.



Blanda alla ingredienser utom nougaten.

Fördela smeten i en plåt med bakplåstspapper, 30*25 cm.



 Strö lite potatismjöl innan så släpper kakan bättre efter gräddningen.



Grädda kakan mitt i ugnen i 15-20 minuter. 



Skiva nougaten mycket tunt, lägg den på havrekakan direkt när den kommer från ugnen. 



När nougaten har smält kan du med hjälp av en sked fördela nougaten jämnt!



Låt den stela lite och strö sedan den hackade chokladen på nougatkakan.






 Skär den i rutor.










Det blev lite nostalgikänsla igår när jag bakade detta bröd! Jag gjorde nämligen dessa havrekakor precis innan jag startade bloggen så de fastnade bara på bilden på framsidan och inte som ett recept i bloggen! Av ren slump kom jag över detta recept i helgen och eftersom det är väldigt gott och ger mycket bröd så måste jag självfallet dela med mig av receptet!

Släng inte de små degbitarna som du får när du gör hål i bröden utan grädde dem med! De kan vara gott tex som tillbehör till soppan!



HAVREKAKOR
500 g mjölk (5 dl)
50 g jäst
50 g smör
70 g ljus sirap (1/2 dl)
115 g havregryn (3 dl)
400 g rågsikt (6 1/2 dl)
300 g vetemjöl special (5 dl)
5 g salt (1 tsk)

Pensling
1 ägg
havregryn

Gör så här:
Smält smöret och häll i mjölken. Häll vätskan på jästen och rör om tills den har lösts upp helt! Tillsätt resten av ingredienserna. 



Arbeta degen i maskin eller dubbelt så länge för hand.



 Låt degen jäsa under bakduk i 30 minuter.



Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 4 delar. 




Platta till varje del så att den blir ca 2 cm tjock och forma delarna till runda kakor. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

Ta ut ett hål i mitten med hjälp av ex en glas. 






Pensla kakorna med uppvispat ägg och strö över lite havregryn.



Låt dem jäsa under bakduk i 40 minuter. Sätt ugnen på 250 grader. Ställ kakorna i mitten av ugnen och sänk graderna till 225 grader och grädda i ca 20 minuter. 



Låt dem svalna på ett galler.






Det blir ju en hel del över hos mig, fast jag oftast halverar recepten! Men det blir väl så om man som jag bakar varje dag!

 Igår hade vi julbord på jobbet och idag bjuder jag på dessa Dumlefyllda Snickersfudgebrownies till fika på jobbet! LYX!




Jag vill ju med den denna blogg att ni ska använda den som en receptbank! Så därför blir jag extra glad när ni verkligen gör det!
 Gårdagens ögonblick blev när jag fick två meddelanden från två goa instagram vänner att dem hade testat två olika godisar från bloggen! Lycka!

Se så fina de blev!






Försök nu att sprida bakglädje till alla!


/Helena









2 kommentarer:

  1. Hej Helena och Tack för underbara recept!
    Jag kollar din blogg varje dag för dina underbara recept, som jag skrev igår så testade jag många av dina recept och jag kommer att fortsätta nu när jag har jullov :-)
    Tusen Tack ännu en gång och God Jul och Gott Nytt ÅR!!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Hoppas att du hittar mycket mer gott framöver. God Jul och Gott nytt år på dig med.😃

      Radera