onsdag 17 december 2014

KRYDDIGA HASSELNÖTTER MED CHOKLADÖVERDRAG

JULSTÄMNING!
Nu känner jag att tiden bara rinner iväg! Mycket på jobbet, bakar en massa och det finns djurbebisar överallt! Inte konstigt man slocknar i soffan på kvällen! Men det är bara roliga grejor och jag skulle inte vilja byta detta liv mot något annat!

Det blev en ny favorit julsnacks gjord igår! Det blev ett par kryddiga, karamelliserade hasselnötter doppade i mjölkchoklad! Jag kan lova dig att de smakade precis lika gott som det låter! Kryddningen är alla favoriter så här i juletid; kardemumma, kanel och vanilj! Denna blandning kokas ihop med kolan och den doft som den ger är oslagbar! JULMYS!

TIPS!
  • Separera nötterna efter de blandas med kolan med en gaffel för de är varma!
  • Det kan vara lite pill med hasselnötterna när du doppar dem i chokladen, de vill gärna fastna i varandra! Den sista chokladdoppningen så doppade jag dem en och en för att de skulle bli extra snygga!
  • Jag använde mig av choklad florsocker men du kan ta vanlig florsocker också!
  • Du kan byta ut mjölkchokladen som täcker nötterna till ljus- eller mörkchoklad! Ta det du gillar!


KRYDDIGA HASSELNÖTTER
200 g hasselnötter
25 g (1 msk) vatten
75 g (3/4 dl strösocker
1 tsk vaniljpulver
2 drag från svartpepparkvarnen
5 g (1 1/2 tsk) malen kanel
2 g (1 tsk) malen kardemumma
5 g (1 tsk) havssalt
1 tsk smör

Garnering
200 g mjölk choklad
choklad florsocker

Hjälpmedel
neutral olja, till exempel rapsolja att smörja plåten med

Gör så här:
Torrosta hasselnötterna i en het panna, gnid av skalen med en handduk.



Koka sedan vatten, socker och kryddor i en kastrull till 120 grader. Använd termometer!



Tillsätt de heta hasselnötterna och fortsätt värma på svag värme någon minut. Rör hela tiden! Tillsätt smöret.



Häll genast ut nötterna på en inoljad plåt och låt svalna lite. 



Separera dem så snart det går utan att bränna fingrarna!



Hacka chokladen och dela upp den i tre högar, värm den första högen och lägg ner alla hasselnötterna och rör om ordentligt, de ska täckas helt av chokladen!



Häll dem sedan på en bricka med bakplåtspapper. 



Ställ dem kallt så att chokladen stelnar! 



Upprepa denna chokladdoppning 2 gånger till, för att få en jämn chokladyta!



Detta florsocker med chokladsmak finns att köpa vanlig livsmedelaffär, den brukar stå brevid den vanliga florsockret.



De ser nästan ut som snöflingor när hasselnötterna ligger nerbäddade i florsockret! VACKERT!


Pudra chokladnötterna sedan med florsocker.


Får jag fresta med en liten bit?!

Jag är en riktigt baknörd i all bemärkelse; jag bakar varje dag, kollar recept all min ledig tid och jag har även vaknat mitt i natten och grubblat på recept! SÅN ÄR JAG!

Receptet igår var inget undantag! Jag har länge grubblat på den ultimata chokladdrypande kakan och igår lossnade det men jag fick blanda tre olika recepet och lägga till lite egna ingredienser! Det blev en Dumlefylld Snickersfudgebrownie med hackade jordnötter som garnering!

Jag ÄLSKAR en mörk och fyllig chokladkaka så då är ju Fudgebrownien ett självklart val. Eftersom jag har en massa Dumle över här hemma, hackade jag dem grovt och så tryckte jag ner de min fudge innan den gräddades för att få den extra krämig!

 Kolasåsen får ju inte bli för fast så när man tillsätter choklad i den så blir den perfekt krämig och jordnötterna ger ett bra tuggmotstånd. När det nu kommer till att täcka läckerbiten så är ju en ganache det bästa alternativet för det stelnar inte som ren smält choklad. Toppat med lite hackade jordnötter så är vi hemma!

Visst låter den nästan för att vara för bra för att vara sann?!

TIPS!
  • Jag använde mig av en springform, 24 cm. Olja gärna in kanterna så släpper kakan lättare, du kan även lägga bakplåtspapper i botten och längs kanterna!
  • Grädda inte fudgebrownien längre än vad det anges i receptet för den ska vara lite kladdig! Sen så gör den varma kolan att den gräddas ytterligare!
  • Låt kakan svalna emellan lagrena annars så rinner fyllningen igenom!



DUMLEFYLLD SNICKERSFUDGEBROWNIE
100 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
1,5 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk snabbkaffepulver
0,5 tsk bakpulver
1,5 dl vetemjöl
10 dumlekolor grovhackade

Kolan
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
2 msk sirap
100 g mjölkchoklad
75 g smör
2 dl saltade jordnötter

Topping
150 g mörk choklad
1 dl vispgrädde
1 tsk smör, rumsvarmt

Garnering
0,5 dl jordnötter, grovhackade

Gör så här:
Botten - Smöra en spring form i 24 cm i diameter och klipp ut en rund bakplåtspappersbit och lägg den i botten. Ha gärna bakplåtspapper på sidorna också!

Sätt ugnen på 150 grader. Låt smör och socker koka ihop under omrörning i ett par minuter i en kastrull. 


Vispa ihop ägg, kakao, vaniljsocker, kaffepulver och bakpulver. Häll på smör- och sockerblandningen. Vänd ner mjölet.


Häll smeten i formen och grädda kakan i 20 minuter på nedersta falsen




Gillar du inte Dumle kan du ersätta dem med nån annan choklad!


Höj sedan värmen till 175 grader och grädda ytterligare 3-4 minuter. Kakan kommer att vara lite kladdig men det ska den vara!


Kolan - Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull.


Rör om hela tiden!


 Låt koka under omrörning till 110 grader, använd gärna en termometer. 



Dra kastrullen åt sidan. Rör ner smöret och därefter jordnötterna.

Bred ut kolan på den avsvalnade kakan. Ställ den i kylen tills kolan har stelnat.


Toppning - Hacka chokladen och lägg dem i en bunke. Koka upp grädden.


 Häll grädden över chokladen och rör om tills chokladen har lösts upp. Rör ner smöret.


Häll chokladen över pajen och strö över de hackade nötterna.


 Låt kakan svalna helt, gärna i kylen och skär sedan upp den i bitar.


Garnering - Hacka jordnötterna grovt och strö dem jämnt på kakan. 


Låt stelna i kylen till chokladen blivit matt i färgen!



Igår kväll fick jag äran att kvällsmysa med dessa söta bebisar som inte ens är ett dygn gammal! KÄRLEK!


Dagens ögonblick fick jag imorse när en av kaninerna för första gången lämnade sitt trygga bo och sökte skydd hos sin pappa Molle! SÖTCHOCK!


Jag hoppas att även era kök fylls av goda dofter så här års för den julkänslan kan man inte köpa för pengar!

/Helena









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar