torsdag 25 december 2014

LIKÖRTOPPAR

GRÄSÄNKLING!
Hoppas ni hade en underbar julafton igår oavsett vad ni gjorde, ni kanske jobbade eller umgicks med släkt eller vänner eller kanske rent av struntade i julfirande och njöt ändå! JAG hade det helt underbart! Det blev en liten tillställning hemma hos oss med både god mat och dessert! Kvällen avslutade med mys framför tv med min älskling! KÄRLEK!

Just nu så är jag gräsänklig! Min man och son är vid Elgigantens julrea för att köpa sonen en data! Det är faktiskt första gången vi går på en sån rea så det ska bli spännande! Så det blir en sen frukost idag! Jag har både hunnit med djurskötsel och brödbak men mer om brödet blir det i morgondagens inlägg!


Trots att jag har praliner i överflöd här hemma så ville jag göra nåt gott till kaffe efter julmiddagen! Nåt litet, men  ändå gott och juligt! Så det fick bli ett par Likörtoppar! Påminner lite om biskvier men är mer åt pralin hållet! De smakade len choklad med ett krispigt mandel kex som botten! Det blev så goda och eftersom de blev så små så är det Ok att ta två! Haha!

TIPS!

  • Likören är valfritt och är bara till för smakens skull!
  • Låt bottnarna svalna helt innan du spritsar dem!
  • Vänd bottnarna så att botten blir uppåt sedan du ska spritsa dem! De blir snyggare då!
  • Använd en smal men ändå djup skål till chokladdoppningen så att inte spetsen på fyllningen slår i kanten!
  • Ställ dem gärna i frysen efter spritsningen  i ca 30 minuter så sätter sig chokladen bättre sedan!
  • Låt topparna med den mörka chokladen stelna kallt innan du spritsar den med de vita!


Dessa underbara likörpraliner kanske blir ditt fika för dagen?!


LIKÖRTOPPAR, ca 20 st
Botten
25 g malen mandel
2 1/2 msk råsocker flor
1/2 tsk vaniljsocker
4 1/2 msk vetemjöl
40 g smör

Fyllning
50 g smör, rumsvarmt
1 dl råsocker flor
4 msk likör, valfritt!
100 g smält choklad, valfri sort


Garnering
100 g mörk choklad
25 g vit choklad

Gör så här:
Botten - Arbeta samman alla ingredienserna till botten till en smidig deg. 




Plasta in den och lägg den i kylen i minst 1 timme.




 Sätt ugnen på 200 grader.

Kavla ut degen till 3 mm tjocklek.




 Ta ut runda kakor, 2-3 cm i diameter. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 8 minuter.




 Låt svalan på galler. 

Fyllning - Hacka chokladen grovt och värm den i intervaller i mikron - 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält men lämna den aldrig själv! Rör smör och florsocker smidigt med en elvisp. 




Arbeta in likör och smält choklad.




Spritsa toppar på de avsvalnade kakorna.



 Ställ i kylskåpet i 1 timme. 

Garnering - Hacka den mörka chokladen och värm den i mikron. se tips ovan! 




Doppa dem därefter i smält mörk choklad.




 Ställ den på en bricka med bakplåtspapper och låt den stelna i kylen. 

Hacka den vita chokladen och värm den i mikron.




 Spritsa sedan den vita chokladen på topparna. Låt dem stelna i kylen innan du serverar dem!




Jag gjorde ett litet experiment med den överblivna chokladen igår, jag sparade den för att se om jag kan återanvända den! Än så länge ser det bra ut men vi får se sedan hur den blir när vi smälter den! Jag lovar att återkomma med resultatet!



Mitt ögonblick på Julaftonen blev ändå när jag fick några minuter för mig själv mitt i julstöket! Bland disk och spritsning blev det också lite bloggskrivande! Haha!


Mycket snö fick vi inte inatt men ändå lite...! Så vackert!


Jag har gjort en liten uppdatering på mitt instagramkonto! Jag har bytt ut min profilbild! Nu gömmer jag mig inte längre bakom hatten och solglasögonen! Haha! Så här ser jag ut! Hej på dig!


Den traditionella juldags promenaden med familjen ska snart avnjutas i det krispiga vädret! Ha en underbar dag!!

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar