torsdag 11 december 2014

MANDELKNÄCK MED APELSIN OCH VIT CHOKLAD

DUBBEL GLÄDJE!
Jag är så otroligt glad idag! Jag hoppas att det smittar av sig efter att ni har läst mitt inlägg idag!

Jag lägger otroligt mycket tid på mitt bakande och det innebär även bilderna på mitt intagram @helenabakar och bilder,recept och tips här på bloggen! Detta tycker jag är väldigt kul! Varje gång faktiskt! MEN jag har ju även mina djur och min trädgård som ligger varmt om hjärtat. Därför försöker jag flika in ögonblick i min vardag här på bloggen! MITT LIV PÅ LANDET!

Jag berättade tidigare i veckan att jag hade blivit med marsvinsungar! Nu visar det sig att vi även har blivit med kaninungar! Mina belgiska jättekaniner har blivit föräldrar till vad jag tror är 7 st(vågade inte kolla för mycket i boet) små, söta bebisar! KÄRLEK!

Min son Isak fick en smärre chock när han såg att det rörde sig i deras bo igår när han gav dem mat! Jag tror att de kom till världen i helgen som var! Jag har vetat att Milla har varit gravid men att det skulle komma nu är bara för underbart!

Jag känner mig otroligt lycklig lottad som får leva det liv som jag har drömt om sedan jag var liten; ett hus på landet med min fina familj med en stor trädgård, massa djur och ett stort fint kök som jag kan baka och laga mat en massa och sprida bakinspiration till alla er underbara!

Vad passar inte bättre än hemgjord knäck till jul? Det är ju nästan lika självklart som julskinka och vörtbröd! Igår så gjorde jag en rolig och annorlunda knäck! (ni kanske har märkt att jag har en förkärlek till klassiska recept som twistas till...!) Nämligen mandelknäck med apelsin och vitchoklad! Knäcken fick en fräsch smak av apelsinen och chokladen lyxade till det hela!

TIPS!
  • Rör om i knäcksmeten lite då och då! Men lämna aldrig den!
  • Använd en termometer för att få de exakta graderna!
  • Låt den vita chokladen stelna innan du spritsar på den mörka!


MANDELKNÄCK MED APELSIN OCH VIT CHOKLAD
150 g sötmandel
100 g smör
200 g rörsocker (2 1/2 dl)
2 apelsiner, skalet + saften från 1 
1/2 tsk vaniljsocker
70 g ljus sirap (ca 1/2 dl)
50 g grädde (1/2 dl)

Garnering
200 g vit choklad
50 g mörk choklad

Gör så här:
Koka smör, socker, vaniljsocker, apelsinskal, apelsinsaft, grädde och sirap till 125 grader.



 Rör om då och då så att smeten inte bränner fast i botten. 



Lägg mandlarna i smeten och häll allt i en form med bakplåtspapper, ca 20*20 cm.



 Låt svalna och stelna.



Hacka och smält den vita chokladen i mikron. 4*25 sekunder i intervaller och rör om lite då och då. Fortsätt med intervallerna tills chokladen har smält helt. Lämna aldrig chokladen själv i mikron!



Bred ut den vita chokladen på kakan. Ställ den sedan i kylskåpet för att stelna. 



Hacka den mörka chokladen och varm i mikron. Se tips på det ovan! Häll chokladen i en spritspåse och spritsa över den vita chokladen. 



Låt stelna igen i kylskåpet.



Ta sedan fram knäcken och låt stå framme 10 minuter på bänken innan den skärs med en vass kniv i bitar i valfri storlek.






Jag gillar att mitt frukostbröd ska vara rejält och fiberikt för då står jag mig resten av dagen! Detta bröd är inte bara fullproppat med fiber utan väldigt lätt att göra med relativt kort jästid! Har man inga brödkorgar kan man ta vanliga avlånga brödformar eller bara lägga dem på en plåt med bakplåtspapper!


KORGBRÖD
50 g jäst
6 dl vatten
2 tsk salt
1 msk honung
2 dl havregryn
1/2 dl solroskärnor
1/2 dl pumpafrön
4 dl vetemjöl special med fullkorn
6 dl vetemjöl special

Gör så här:
Smula jästen i en bunke gärna i en maskin. Häll på det ljummna vattnet (37 grader) och rör om tills jästen har lösts upp. Tillsätt sedan salt, honung, havregryn, solroskärnor, pumpafrön, vetemjöl special med fullkorn och sedan vetemjöl special lite i taget. Arbeta degen i maskin i 5 minuter eller för hand i 10 minuter.
Låt degen jäsa övertäckt i 1 timme.



Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och knåda den lite lätt.



 Dela den i 2 delar och forma dem som bollar och lägg dem i mjölade bakformar eller på en plåt med bakplåtspapper. 



Låt dem jäsa övertäckt i 30 minuter.


Sätt ugnen på 250 grader och ställ in en baksten samtidigt eller en plåt.



Stjälp bröden ur korgarna på stenen eller plåten. Grädda bröden i nedre delen av ugnen i 15 minuter. Spraya bröden med vatten innan du stänger luckan!

Sänk temperaturen till 225 grader och grädda i ytterligare 20-25  minuter eller tills innertemperaturen är 98 grader.

Låt bröden svalna på galler.



Gårdagens stolt mamma ögonblick får min son stå för då han också ville testa och fota mitt bakverk! Detta gjorde han helt utan min påverkan fast han har väl sett mig någon gång tididgare...Haha! KÄRLEK!


Vad ska jag säga?! Denna lilla krabat smälte mitt hjärta imorse när jag gjorde mina morgonsysslor hos djuren!!! SÖTCHOCK!


Hoppas ni redan nu har börjar planera vad ni ska baka till helgen! Kanske nåt smarrigt godis?!

/Helena






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar