lördag 13 december 2014

MANGO- OCH LIMECHEESECAKE

LUCIA!
Godmorgon! Eller för min del känns det som goddag! Det har varit en intensiv vecka för min del så jag och gubben fick för oss att vi skulle lägga oss tidigt igår för att ta igen lite sömn! MEN det fattar inte min kropp! Halv fyra i morse vaknade jag klarvaken! Jag behöver tydligen inte sova mycket! Man börjar väl bli gammal! Haha!

Lucia idag! Härligt! Det är först efter att man fick barn som man känner av sådana här högtider, de sjunger på skolan och gör en massa pyssel! Vi får se om det blir nåt luciainspirerat bakverk idag, det beror på vad jag är sugen på att baka efter frukost! Jag har faktisk redan börjat med dagens bakning! Framför mig står redan en plåt med nåt gott som jäser...! Sån är jag!

Jag sa ju igår att det skulle bli nåt lite lyxigare till kvällens dessert! Det blev en Mango- och limecheesecake! En dessert som kräver mer väntetid än arbetstid! Perfekt om man vill ha nåt gott som går att förbereda i god tid innan!

Jag började förbereda desserten i torsdagskväll, då gjorde jag botten och själva cheesecaken. Sen igår så gjordes gelén och marängen! 

Cheesecaken har en len struktur och en mild men frisk mango- och limesmak och med ett härlig tuggmotstånd av digestivebotten! Funderar du på att göra en dessert i helgen så gör denna! Du kommer inte att bli besviken!

Självklart går det att halvera receptet om du inte vill ha för många!




MANGO- OCH LIMECHEESECAKE, 8 st
Botten
14 digestivekex
75 g smör, rumsvarmt

Fyllning
4 gelatinblad
400 g färskost
175 g socker (1 3/4 dl)
1 lime, rivet skal och saft
200 g vispgrädde (2 dl)
250 g mango, fryskt eller färsk

Gelé
4 gelatinblad
300 g mango, fryst (tina upp den i tid!) eller färsk
1 lime, saft

Maräng
60 g äggvitor, 2 st
100 g strösocker

Gör så här:
Mixa ihop kex och smör och fördela massan i botten av 8 glas. 




Ställ kallt.

Fyllning - Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Blanda färskost, socker, limeskal och saft samt grädde i en skål och vispa ihop till en tjock smet. 

Mixa mangon till en slät purè och värm den i 30 sekunder i mikron. 




Krama ut gelatinbladen och lägg dem i mangopurén, rör om tills gelatinet smält. Tillsätt mangopurén till smeten och blanda noga. 




Fördela massan i glasen och ställ kallt i minst 8 timmar.



Gelé - Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Mixa mangon till puré. Pressa saften ur limen och rör ner den i mangopurén. Värm purén i mikron i ca 1 minut.



 Krama ur gelatinbladen och smält den i några sekunder i en skål i mikron.

 Rör snabbt ner gelatinet i mangopurén och fördela massan i glasen. 
Ställ kallt i 2-4 timmar.





Maräng - Vispa äggvitorna till ett hård skum. 




Tillsätt sedan sockret, lite i taget, tills du har en glansig marängsmet. 




Lägg marängsmeten i en spritspåse med tyll och spritsa ut fina toppar på tårtan. Bränn av med en gasolbrännare.




Man kan nästan tro att jag förbereder kvällens sallad men det är våra kära djurs kvällsmat för nu behöver dem så mycket vitaminer som möjligt! Alla ska få ta del av fredagsmyset!


Dagens ögonblick är att se hur glada mina höns blir varje gång de får sina kära grönsaker! STOLT HÖNSMAMMA!


Se nu till att mysa rejält nu på lucia! Glöm bara inte att släcka alla ljusen! 

/Helena







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar