tisdag 9 december 2014

MARSHMALLOWS MED POLKAGRISSMAK

MARSVINSBEBISAR!
Hej!! Jag tappade lite den röda tråden igår! Jag hade (som vanligt) fokus vad jag skulle baka efter jobbet men när jag kom hem så kom jag lite av mig! Jag hade blivit med marsvinsbebisar!! SÅ SÖTA!

Nu i vintertid så är min trädgård i vila men mina djur kräver fortfarande sin tid och måste alltid vara min första prioritering så igår fick bakningen ta ett steg tillbaka! PRIO!

Det fanns ändå lite tid för bakning så det blev godistillverkning! Ett par Polkagrismarsmallows! Dessa är superenkla att göra och det enda man måste ha är en termometer för du måste ha rätt temperatur annars så blir det inga marshmallows! Sen sköter det sig själv, det är bara att väntetiden tills det har stelnat!

TIPS!
  • Glöm inte att olja in bakplåtspappret i formen annars kommer det att fastna!
  • När man gör en sockerlag får man inte röra i kastrullen utan det är bara termometern som får ligga i för att ha koll på temperaturen.
  • Var väldigt försiktig när du häller sockerlagen på gelatinet för det är väldigt varmt och det kan skvätta precis när du börjar att vispa!
  • Olja in kniven innan du ska skära i marshmallowsen!
  • Låt bunken stå i blöt ett tag efteråt så går det lättare att diska den!


MARSHMALLOWS MED POLKAGRISSMAK
27 g gelatinpulver (3 msk)
100 g vatten (1 dl)
300 g strösocker (3 dl)
280 g ljus sirap (2 dl)
30 g vatten (2 msk)
2 g salt (1/2 tsk)
några droppar pepparmyntsolja 
röd eller rosa karamellfärg



Till form och verktyg
rapsolja
bakplåtspapper
florsocker för pudring av bitar


Gör så här:
Blanda gelatinpulvet och 1 dl vatten i en stor bunke och ställ den åt sidan att tjockna. 



Mät under tiden upp socker, sirap, ytterligare 2 matskedar vatten och salt i en kastrull och stick ner en termometer i den. 



Koka utan att röra tills temperaturen når 130 grader. 



Häll den fortfarande heta sockerlagen i bunken med gelatinet och vispa först försiktigt tills ingredienserna blandats - var försiktig så att det inte stänker, det är varmt! 



Vispa därefter på hög hastighet med elvisp tills blandningen fått en vit färg och en seg tuggummiliknande konsistens. Smeten är klar när den slutar vara fluffig och vispen får svårt att rör sig i massan.

Droppa ner några droppar pepparmyntsolja i slutet på vispningen och häll sedan ut massan i en form (ca 20*15 cm) som klätts med bakplåtspapper penslat med rapsolja. 



Droppa över lite karamellfärg och sprid ut den i ett marmormönster över ytan med hjälp av en gaffel.



Ställ formen att stelna i några timmar svalt. Skär sedan egna önskade storlekar med en inoljad kniv eller sax.



 Pudra eventuellt rutorna med lite florsocker för att undvika att de klibbar ihop under förvaring!




Trots att jag har haft min höns ett tag nu så är det fortfarande en härlig känsla att hämta sina egna ägg!  LYCKA!


Gårdagens ögonblick står såklart våra nya tillskott i familjen för, mina marsvinsbebisar! Tiden stannar upp och man bara smälter när man ser dem! KÄRLEK!



Ha nu en underbar tisdag och tänk på att det är halt där ute, så ta det försiktigt!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar