fredag 12 december 2014

MINI BISKVIER MED POLKASMAK

FREDAGSMYS!
Yes! Fredagen är äntligen här! Kalla mig löjlig men jag bara älskar fredagar med allt vad det innebär! Stämingen på jobbet, veckohandlingen, bakningen och matlagningen med min älskling! KÄRLEK!

Jag brukar lyxa till mitt bakande lite extra på fredagarna så vi kan unna oss det som en dessert efter kvällens middag! Vad kvällens dessert är kan ni få se redan ikväll på mitt instagram @helenabakar annars får ni vänta tills imorgon här på bloggen! 

Igår fick jag nästan gömma mina bakverk för det bara försvann en efter en! Så fort jag vände bort blicken var det en hand där! Så försvinnande goda var det! Jag gjorde ett par mini biskvier med polkasmak! Biskvier är riktigt lyxigt tycker jag, för det känns inte som ett vanligt bakverk när man äter dem utan mer som en dessert med den lena fyllningen och det knäckiga kexet!

Jag har nu testat en massa olika smakkombinationer på bakelser och praliner och jag måste ändå säga att polkagris ligger i topp 5! Vilka smaker de ger! Ni måste bara testa det! Vilken är din favorit smaksättning i bakverk?

Hur smakade biskvierna då?

Den mörka chokladen och den krämiga fyllningen smälter i munnen och friskheten från polkan lämnar en fräsch smak i munnen som stannar kvar länge.

TIPS!
  • Biskvier är lite pilliga att göra men ta er tid att göra dem och ha lite extra tålamod och följ mina beskrivningar så gör det bara bra!
  • Spritsa ut bottnarna på en plåt, är man osäker på om de blir lika stora kan du rita cirklar på bakplåtspappret!
  • De är viktigt att fyllningen stelar ordentligt annars smälter fyllningen i den varma chokladen! Jag rekomenderar att du ställer dem i frysen istället för kylen i 30 minuter!


MINI POLKABISKVIER 
ca 30 st

Botten
2 äggvitor
400 g mandelmassa

Mintchokladkräm
50 g mörk choklad
125 g smör, rumsvarmt
90 g florsocker (1 1/2 dl)
30 g äggula (1 st ägg)
ett par droppar pepparmyntsolja
10 polkagrisar, krossade


Topping
150 g mörk choklad
ett par polkagrisar, krossade

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggvitorna till ett lätt skum.



 Riv mandelmassan i skummet och vispa till en jämn smet. 





Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper i klickar stora som femkronor. Grädda i 8-10 minuter.


Ta ut plåten ur ugnen. Dra bort bakplåtspappret med biskvierna på och skölj plåten i kallt vatten. Dra sedan över bakplåtspappret på den blöta plåten igen, så går det lättare att ta loss biskvierna. Lägg över de på ett galler för att svalna.

Mintchokladkräm - Hacka och smält chokladen i mikron i intervaller 3*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt med intervallerna till chokladen har smält helt. Låt den svalna sedan något.

Vispa smör, florsocker, äggula och pepparmyntsolja vitt och fluffigt med elvisp.



 Vänd ner chokladen och polkagriskrosset. 



Bred krämen på de avsvalnade biskvibottnarna så att krämen bildar en liten topp. Ställ biskvierna på en bricka och ställ dem i frysen i ca 30 minuter.

Topping - Hacka chokladen och smält den i mikron som tips ovan! 



Doppa biskvierna hastigt i chokladen och toppa med en bit polkagris. 



Förvara kallt.





De är inte alltid man får en fin skäryta till instagram, en hel del offrades igår...till min mans förtjusning!




Som jag har nämnt tidigare så har vi på fredagarna i december månad glöggmys på jobbet! Mitt bidrag idag blev ett par juliga mandelknäck med apelsin och vit choklad!



Det var inte lätt att räkna mina små kaninungar igår, jag fick lägga dem i min äggkorg när jag räknade in dem - annars så sprang de tillbaka till boet! SÖTCHOCK!

Det är 7 fina och friska små varelser som min fina MILLA har fött! Nu är vi en stor familj här på landet! Känner mig så stolt! 



Missa inte kvällens premiär på TACK FÖR MUSIKEN som ikväll gästas av min favorit countrytjej - JILL JOHNSON!

/Helena







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar