söndag 7 december 2014

LAKRITSKROKANT

SOLEN TITTAR FRAM!

Andra advent i dag och vilken härlig dag vi fick igår! Hoppas det var fler än jag som fick njuta av några timmar med solsken! Shit vad man behövde det känner jag! Jag lät till och med mina katter vara i sin utegård. (mina katter är innekatter och för att inte vara låst med stängd dörr på sommaren byggde vi i år en utegård från tvättstugefönstret)

Vad gör man när man har huset fullt av ungar och man inte kan åka iväg någonstans? Jo man bakar! Det blev alltifrån brödbak till kvällsgodis! Det är ju precis så jag vill ha det! 

Hemmagjort är alltid godast!

Min son må vara bortkämd med att få hemmagjort godis nästan varje helg men jag älskar att göra dem också! Man är varje gång nyfiken på hur slutresultatet kommer att se ut! Blir den bra eller ser den ut som skit?! Jag tar det som ett bra betyg när sonen dissar godiset i affären och säger att mitt godis är godare! STOLT MAMMA!

Här kommer receptet!




LAKRITSKROKANT

50 g smör
1 1/2 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
1 tsk lakritspulver
5 droppar saltlakritsarom eller 1 tsk lakritspulver
svart hushållsfärg
1/2 dl valnötter
1/2 dl salta jordnötter
200 g mjölkchoklad eller mörk choklad

Gör så här:
Rör ihop smör, socker, sirap, lakritspulver och saltlakritsarom i en tjockbottnad rostfri kastrull. Smält ihop på strax under medeltemperatur till 142 grader. Tillsätt sedan den svarta hushållsfärgen, häll så mycket du vill - tills du är nöjd med färgen!



Bred ut massan på en plåt med bakplåtspapper.



 Klipp massan i olika önskade storlekar innan den stelnar.



Hacka nötterna och ställ åt sidan. Hacka chokladen och smält den i mikron eller över ett vatten bad.



 Doppa krokantbitarna i chokladen med en doppgaffel. 



Stryk av överbliven choklad på krokanten mot kanten på skålen eller lägg dem en kort stund på ett galler, lägg sedan bitarna på ett bakplåtspapper.



Strö över hackade nötter innan chokladen stelnar.



Jag valde att spritsa några bitar med den chokladen som blev över! Det är roligt att kunna variera utseende och gott för ögat!

Här kommer ett litet bildkollage på den härliga lakritskrokanten!













Det är klart att jag måste flika in ett saffransrecept här på bloggen nu i juletider! Jag fastnade för detta recept på en butterkaka med saffran, mandelmassa och apelsin! Jag tyckte att den både såg rolig ut och blev en massa bulle! ( Killarna blev glada, de kunde ju riva ut varsin bulle!) Jag la lite bakplåtspapper i botten av formen för att det skulle vara lättare att ta loss den sedan!



BUTTERKAKA MED SAFFRAN; MANDELMASSA OCH APELSIN
1 paket saffran + 1 tsk strösocker
2 1/2 dl mjölk
25 g jäst
3/4 dl strösocker
75 g smör, rumsvarmt
6-7 dl vetemjöl

Fyllning
75 g smör, rumsvarmt
100 g mandelmassa, riven
1 apelsin, rivet skal

Garnering
1 ekologiskt ägg
mandelspån
florsocker

Gör så här;
Mortla saffranet med socker i en skål. 



Värm mjölken till 37 grader och häll den över jästen och saffranet. Tillsätt salt, socker och mjöl lite i taget. Arbeta till sist i smöret i degen och knåda den i maskin i 5 minuter eller 10 minuter för hand.

Låt degen jäsa under bakduk i 45 minuter. 



Kavla ut degen till en rektangel, ca 25*50 cm.



Fyllning - Bred ur smöret på degen och strö över mandelmassa och apelsinskal.



 Rulla ihop degen från långsidan. Skär rullen i 10 lika stora bitar.



Ställ degbitarna med snittytan uppåt i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i  diameter.



 Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 minuter.



 Sätt ugnen på 200 grader.

Pensla bullarna med ägg och strö över mandelspån. 



Grädda kakan mitt i ugnen i 25-30 minuter.



Låt kakan kallna och pudra över florsocker.



Se sån härlig gul färg kakan fick av solens strålar! LYCKA!


Denna vy kommer jag att se stora delar av dagen - inventering på mitt jobb! Men sen så kavlar jag upp ärmarna och går loss i köket!


Gårdagens ögonblick står såklart solen för! UNDERBART!



Det blev lite tapas av biten som fotades till instagram, där alla i familjen tog sig en bit under dagen! MUMS!


Njut nu av andra advent tillsammans med familj och vänner! Hoppas solen tittar fram även idag!

/Helena






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar