måndag 22 december 2014

SAFFRANSPRALINER MED PASSIONFRUKT

OCH VIT CHOKLAD....! NYA RUTINER!
Då var det måndag igen! Vissa har kanske ledigt för att förbereda julens godheter MEN inte jag! Jag jobbar! Arbetsmyra som jag är! Vi ska bara ha en liten tillställning hemma hos oss så jag behöver inte förbereda så mycket! Det är bättre jag behåller de semesterdagarna till våren i stället när trädgården är i full gång!

Nya rutiner...Jag har nu tänkt till och planeringsmänniska som jag är så tror jag att jag nu har fått till det! Jag får nu en liten bit av alla kakbitar och det kan hända att jag till och med får äta kakan och ändå behålla den! HUR DÅ?!

Jag ska köra min gympass innan jobbet på vardagarna så att jag sedan efter jobbet kan umgås med både djuren, familjen OCH ändå kunna baka nåt gott också! Jag har redan idag börjat med de rya rutinerna och kört armar på gymmet innan jobbet! ÅH!!! DET KÄNNS SÅ BRA!! LYCKLIG!

Vad tyckte ni om gårdagens bak? Var det nåt som föll er i smaken? Nu när julen är så nära så blir det självfallet mycket godis tillverkning hos mig! Men det känns som stt alla gör det?!

Pralinerna jag gjorde igår var ett par Saffranspraliner med passionfrukt och vit choklad! Så goda de blev och vad de smakade jul! De kommer att få en säker plats hos mig om jularna! Trots lite pill med chokladpenslingen i formarna så är det en relativt lätt pralin att göra!

TIPS!
  • Ni behöver inte mortla saffranet för den löses upp av sig själv under koket!
  • Pensla gärna insidorna två gånger annars så finns det risk att fyllningen lyser igenom!
  • Pralinerna kan vara kvar i silikonformarna någon dag utan problem innan du ploppar ut dem! Så du kan lätt förbereda dem i god tid!
  • Har man inga silikonformar så kan du ta ischokladformar!

SAFFRANSPRALINER MED PASSIONFRUKT

Gjutning och lockning
300 g mörk choklad

Fyllning
200 g vit choklad
2 passionsfrukter
1 dl vispgrädde
2 tsk glykos eller honung
1 tsk smör
1/2 g saffran

Gör så här:
Hacka chokladen och värm den i mikron. 4*25 sekunder i intervaller och rör om lite då och då. Fortsätt med intervallerna till chokladen har smält men lämna den aldrig! Pensla din formar, jag använde mig av silikonformar men du kan ta ischokladsformar också!



Pensla dem först en gång och ställ den sedan i kylen och stelna. 



Pensla sedan en gång till med samma choklad. (om den har stelnat så värm den snabbt igen i mikron). 



Ställ den åter i kylen för att stelna. 

Finhacka den vita chokladen och häll den i en bunke. 



Gröp ut passionsfrukten och sila bort kärnorna spara saften i en skål, kärnorna kan du slänga.



Koka upp grädde, glykos, smör, saffran och passionsfruktssaft.



 Häll den heta blandningen över chokladen och rör till en jämn smet. Låt svalna till ca 39 grader, rör om med en visp hela tiden! 



Häl smeten i en engångsspritspåse och fyll skalen till 3/4. 





Låt stelna i minst en timme i kylen, gärna över natten i svalen (16-18 grader).



Förslut pralinerna med smält mörk choklad, skrapa bort den överflödiga chokladen som blir men tex en stekspade! Låt stelna i kylen.



Lossa pralinerna från formen.










Vill du göra nåt som går snabbt att göra, är gott och ger mycket godis så måste du bara göra dessa toscabars! De blev som pralinerna en favorit hemma hos mig! Så här i julstressen passa detta godis perfekt för den går så otoligt fort att göra! Du behöver inte ens kolla graderna på kolan!

TIPS!
  • Låt kakan svalna lite så att den sätter sig innan du skär upp den MEN vänta inte för länge! Blir den hård så finns det risk för att den spricker när du skär i den!
  • Ha koll på de i ugnen så att den inte bränns i slutet att gräddningen!
  • Jag skar mina i rektangelform men det är ju en smaksak!

"Det finns ingen ursäkt att inte göra dessa eftersom det endast är 4 ingredienser som du garanterat har hemma så här i juletid!"


TOSCABARS
5 dl blandade nötter, ex mandel- hassel-, pecan-, eller valnötter
100 g smör
1 1/2 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap

Garnering
50 g mörk choklad - valfritt!

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader och klä en form, 21*21 cm i bakplåtspapper. 



Hacka de blandade nötterna och mandeln grovt.



Mät upp smör, socker och sirap i en kastrull.



 Värm upp den under omrörning och låt därefter blandningen småkoka i ett par minuter.



Tillsätt  nöt- och mandelhacket och rör om. 



Bred ut smeten jämnt i formen. Känns smeten klibbig och svårhanterig kan man doppa fingrarna lätt i matolja och trycka ut den jämnt. Men akta så att du inte bränner dig!



Grädda toscan i 15 minuter.



 Låt den svalna något och lyft därefter kakan ut formen .



 Skär upp i avlånga bitar innan den hunnit stelna helt.



Garnering - Frivilligt!
Smält chokladen över ett varmt vattenbad eller i mikrovågsugn och ringla den sedan över de kalla toscakakorna.








Jag älskar allt som har med bak- och matlagning att göra! Därför tycker jag att man ska lyfta andra bak- och matentusiaster för vi är väl en enda stor familj?! Jag gillar inte bara att kolla efter recept i mina bakböcker utan jag kollar gärna på andra bloggar också och bli inspirerad!

Så med det sagt så kommer jag lite då och då att flika in några som jag tycker är grym men det hade även varit kul att lyfta några av er som bakar något gott härifrån bloggen så skicka gärna ett meddelande på mitt instagram när ni har gjort något smarrigt!

JAG TYCKER MAN SKA SPRIDA VIDARE GLÄDJEN!

Gårdagens middag hittade jag recept och inspiration till hos @malinsdiner! Det blev Kycklingcurry med trippelkål (broccoli, blomkål och brysselkål!) Så gott och nyttigt! Recept i länken:




Mina kära höns är inte lätta att fånga alla samtidigt på bild! Så därför blev gårdagens ögonblick mitt ögonblick när jag skulle stänga för kvällen! KÄRLEK!


Hoppas ni alla hinner njuta lite av denna härliga tid på året, och att inte julstressen tar över!

/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar