tisdag 23 december 2014

TIRAMISU PRALINTRYFFLAR

DAN FÖRE DAN....!
Idag vill jag bara att dagens ska ta slut på jobbet så jag kan komma hem och förbereda allt till morgondagens julmiddag! Det ska bli så kul och stå där hela eftermiddagen och pula i köket och lyssna på musik! Vad brukar ni göra dagen innan julaftonen?

Igår blev det ett par härliga och juliga praliner! Ett par Tiramisu pralintryffflar! De blev riktigt goda!

De hamnade faktiskt på top 5 på min egen lista av godaste praliner alà Helena!

Egentligen skulle inte utseendet se ut så som det blev, enligt receptet skulle tryffeln doppas i kakao och kaffepulver. Tyvärr hade jag inte kakao så det räckte utan jag fick ta och doppa dem i vit choklad istället! MEN så bra det blev!
FULLTRÄFF MED SMAKKOMBINATIONEN!

Det absolut bästa med detta recept är att själva tryffeln inte kräver så lång tid att stela i kylen (annars kan det ibland ta en halv dag med vissa recept) utan det räcker med ca 1-2 timmar! Du kan tex åka iväg nu och handla ingredienserna och sedan få en go Tiramisu pralintryffel till kaffet på eftermiddagen!


TIPS!
  • Självfallet kan du utesluta både likören och kaffepulvret för de är bara till för smaken!
  • Du kan själv bestämma vilket utseende du vill ha på pralinen/tryffeln! Du kan endast doppa bollarna i kakao och 0,5 tsk kaffepulver eller byta ut både den vita- och mörka chokladen mot mjölkchoklad!
  • Du kanske rent av vill smula Marie Kex på som garnering?! De är bara fantasin som stoppar dig!

Gillar man Tiramisu så kommer du att älska dessa pralintryfflarna för de smakar identiskt!



TIRAMISU PRALINTRYFFLAR
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl mascarpone
200 g mörk choklad
2 msk kaffelikör
1/2 tsk kaffepulver
10 st mariekex eller liknande

Kakaopulver 

Garnering
 200 g vit choklad
50 g mörk choklad

Gör så här:



Koka försiktigt grädde och mascarpone i en kastrull under omrörning. Ta kastrullen från plattan. Hacka chokladen fint och lägg den i den varma gräddblandningen.



 Rör om tills chokladen smält och krämen är blank och slät.

Smaksätt krämen med kaffelikör och kaffepulver.



Bryt kexen i små bitar och vänd ner den i tryffeln. Ställ svalt en kort stund till den har stelnat något.



Lägg kakaon i en skål.
 Forma tryffeln till bollar, använd gärna lite kakao i handflatan så slipper den fastna! 



Lite kladdigt blir det men det är det värt så goda som de blev!



Lägg dem sedan på en bricka med bakplåtspapper, ställ dem sedan i frysen i 30 minuter.



Garnering - Hacka den vita chokladen och värm den sedan i mikron i intervaller: 4*25 sekunder och rör om lite då och då men lämna aldrig chokladen ensam!


 Doppa sedan pralinerna i chokladen en och en och ställ dem gärna på galler i några sekunder för att bli av med överflödig choklad! 




Ställ dem sedan på en bricka med bakplåtspapper. Låt dem stelna i kylen!




Under tiden förbereder du den mörka chokladen.



 Grovhacka och värmen den i mikron - se ovan hur! Fyll sedan en spritspåse med chokladen och spritsa pralinerna! Ställ svalt och njut!





Som jag nämnde tidigare så bestämmer du själv hur du vill att utseende ska se ut på pralintryffeln! Här valde jag att göra en helt i mörk choklad!





Jag kunde inte låta bli och göra detta receptet på dessa ljuvliga och juliga Pepparkakscookies! Det luktade så juligt i mitt kök när de gräddades! Vill du inte ha så många så kan du göra som jag gjorde och halvera receptet!

TIPS!
  • Jag kan ibland värma smöret i några sekunder i mikron om jag ska ha rumstempererat smör i recept MEN inte när jag gör kakor! För de blir nästan aldrig bra då! Så försök att ställa fram smöret så att det i lugn och ro blir mjukt!



PEPPARKAKSCOOKIES

ca 25 st

125 g smör, rumsvarmt

1 1/2 dl farinsocker

1 dl mörk muscovadosocker
1 ekologiskt ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1 msk pepparkakskrydda
1 1/2 dl russin
1 dl hackad mandel, skållad

Garnering
några hackade mandlar

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.

Koka upp mandeln med vatten och sila bort vattnet sedan. "Snoppa" av mandel och grovhacka den - spara några till garneringen sedan.



Vispa samman smör och all socker i en bunke, tillsätt ägget och rör ihop.

Blanda alla torra ingredienser utan russin och mandel. 



Tillsätt russin och mandel, spara ev några till garneringen!



Forma smeten till runda bollar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Lägg bollarna ganska glest på plåten så de kan flyta ut under gräddningen!

Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 12-15 minuter.





Här har vi några tjusiga bakverk som har hämtas härifrån Årstidsboden! LYCKA!






Gårdagens ögonblick fick bli när jag gjorde mina söta marsvin julefin med både bad och kloklippning! Se så fin Mimmi blev!


Ät och drick gott nu i juletid och njut! Banta kan du göra en annan dag!

/Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar