måndag 15 december 2014

VÖRTBRÖD MED RUSSIN

PÅ OCH AV....
Hoppas er helg har varit lika bra som min och att era batterier är laddade! Min man säger att jag har en på och av knapp; antingen kör jag all in eller inget. Man vill ju inte själv erkäna det, men så är det tyvärr och det är nåt som jag jobbar på! Vi alla har väl nån svag sida hos sig själv?! Hur skulle det se ut om man var perfekt? Tråkigt liv isåfall!

Jag lovade mig själv att inte bli för personlig här på bloggen, men detta är ju mitt skötebarn och då måste man visa sin HELA sida, både gott som ont! Ibland är det svårt att vara och leva med Helena för hon nöjer sig inte med något annat än att allt ska vara perfekt och nästan inget annat duger och vill gärna göra allt! 
Jag är min största kritiker!

Igår var en sån dag då jag behövde vara AV! Om jag hade varit själv i bilden hade jag kunnat baka hela tiden men nu har jag en familj som betyder mer och vi hade kvalitè tid igår och så mysigt vi hade!KÄRLEK! LYCKA! GLAD!

BRÖD!
Jag äter inte allt som jag bakar utan delar gärna med mig MEN bröd är nåt som går åt härhemma! Både till oss men även till djuren! Det skulle jag kunna baka varje dag för det är både kul att göra och uppskattat!

Igår blir det VÖRTBRÖD! Jag hittade ett riktigt bra recept med både russin(de går självklart att utesluta!),julmust och porter i sig! Dessutom kesella! Kesella gör ju att bröden blir riktigt saftiga! Har du inte gjort bröd på kesella tidigare, gör det! De blir så goda!

Anledningen att du lägger russinet i blöt i minst 30 minuter är för att då suger de upp vätska, annars så är det risk att de gör brödet torrt genom att suga vätska från brödet!

Detta bröd går utmärkt att frysa in och det smakar exakt lika gott!



VÖRTBRÖD
1 dl russin
50 g jäst
2 1/2 dl julmust
2 1/2 dl porter
2 dl kesella
1 dl mörk sirap
50 g smör, rumsvarmt
2 tsk salt
1 krm kryddnejlika, malen
1 tsk ingefära, mald
2 tsk pomeransskal, mald
10 dl rågsikt
ca 5 dl vetemjöl, special

Gör så här:
Blötlägg russinen i hett vatten i ca 30 minuter. Smula ner jästen i en degbunke.



 Värm julmusten och porter till 37 grader. Häll den över jästen och rör om tills den har lösts upp helt.

Tillsätt kesella, sirap och smöret klickvis, därefter salt och kryddor.

Blanda ner rågsikt och vetemjöl. Arbeta samman till en smidig deg i maskin i 10 minuter eller för hand dubbelt så länge. 



Tillsätt russinet och blanda in den i degen. Täck degen och jäs i 45  minuter. 



Stjälp ut degen på mjölat bakbord och knåda samman lätt. 



Dela den i två delar och forma dem till två avlånga limpor.

Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.



 Låt dem jäsa under handduk i 30 minuter.



Sätt ugnen på 250 grader.

Snitta de färdigjästa bröden lätt med en vass kniv.



 Ställ dem i nedre delen av ugnen och spraya dem lätt. Sänk temperaturen till 200 grader och grädda dem i 30-35 minuter.

Låt dem svalna på galler.



Gårdagens ögonblick fick jag efter att jag hade gjort rent hos djuren! De blev så nöjda och glada med lite nytt spån och hö! LYCKA!


I helgen fick jag hjälp av mina fina kille i trädgården, det värmer varmt i ens mammas hjärta!


Ha nu en underbar måndag med allt vad det innebär! Idag är knappen PÅ igen och vi kavlar upp ärmarna igen!

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar