onsdag 24 december 2014

VÖRTBRÖD MED RUSSIN

JULAFTON...OCH 1 ÅR MED BLOGGEN!
God morgon alla fina människor där ute och GOD JUL! Nu är det Julafton med allt vad det innebär! Själv så luktar det både Jansson, russin och Ajax...! Ja, jag tvingade gubben och städa lite dagen till ära! Det känns som om man har lite att stå i nu på morgonen men det är det så värt när man sedan sitter och njuter av alla godsaker!

1 ÅR!!! GRATTIS BLOGGEN, DU FYLLER ÅR I DAG!

Det känns som jag har hållit på med denna blogg hur länge som helst men det är faktiskt bara 1 år sedan jag började skriva den! Det började med ett risgrynsgröts inlägg så ni kan förstå att jag fick lite nostalgi känsla igår kväll när jag åter stod där och gjorde gröten igen?! Nu kör vi ett år till och jag hoppas att jag fortfarande kan inspirera er till att baka och att ni fortfarande följer på!

Jag hade inte tänkt lägga upp Vörtbrödet igår men det blev så bra och saftig att jag inte kunde låta bli! SÅN ÄR JAG!

Det kan hända att man tröttnat på julbordet efter bara en dag men en skiva vörtbröd med skinka och senap kan man väl inte säga nej till?! Detta recept kräver varken uppkok av julmust eller lång jästtid och du kan skiva upp en skiva direkt efter den har varit i ugnen!

Ni får ursäkta mig att det inte finns så många bilder med i receptet men som sagt var jag hade inte tänkt lägga upp detta....!


VÖRTBRÖD
1,5 torkade hela pomeransskal
50 g smör
1 flaska porter
0,5 flaska julmust
0,75 dl mörk sirap
25 g jäst
o,5 msk salt
1 tsk pomeransskal
0,5 msk malen ingefära
1/2 msk malda kryddnejlikor
1/2 msk mald kardemumma
ca 13 dl mörk lantbrödsmjöl
1 dl +1 dl vetemjöl
1 dl russin

Garnering
1/2 dl hett vatten
0,5 dl mörk sirap


Gör så här:
Koka pomeransskalen i vatten i ca 5 minuter. Låt svalna. Skrapa bort det vita på undersidan och finhacka skalen.

Smält smöret, tillsätt porter, julmust och sirap och värm det till 37 grader. Häll det över jästen och lös upp jästen helt. Tillsätt pomeransskalen, kryddor och salt. Tillsätt sedan lantbrödsmjölet och vetemjölet och arbeta sedan det i maskin i 10 minuter eller för hand dubbelt så länge. Låt jäsa under bakduk i 45 minuter.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den lite lätt, dela den i 2 delar och forma den till en rund boll och lägg dem i två mjölade bakformar - eller på en plåt med bakplåtspapper. 




Låt dem jäsa under bakduk i 30 minuter. 

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda hett vatten med sirap och pensla bröden med sirapsvattnet. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter eller till brödets innertemperatur är 98 grader. Efter du har tagit ut brödet kan du pensla med sirapsvattnet igen, låt svalna på galler!


Jag delar gärna med mig till allt och alla med mina bakverk men jag har väldigt svårt att ta emot nåt själv! Men igår blev jag glatt överraskad när jag fick en present av min goda arbetskamrat, eftersom han fick ett gäng praliner av mig till hans julfirande! Lite smått rörd blev jag allt!

TACK ERIK - OCH LYCKA TILL NU MED POLISUTBILDNINGEN - DU KOMMER ATT BLI SAKNAD MEN EN BRA POLIS!




Nu tittar äntligen mina kaninbebisar ut från boet! Så klart det får bli mitt Ögonblick igår!


GOD JUL NU ALLA FINA OCH NJUT AV DAGEN OCH VARANDRA! VI SYNS IMORGON IGEN MED BÅDE NYA RECEPT OCH EN FULL MAGE....Haha!

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar