onsdag 28 januari 2015

CHOCOLATE CHIP STRAWBERRY BROWNIE

KVALITÈTID!
Hallo där mitt i veckan! Visst börjar det bli ljusare ute nu?! Jag har en 7-16 jobb och jag måste erkänna att man vaknar aldrig riktigt till liv när det är mörkt till jobbet och mörkt när man åker därifrån. Så därför glädjer det enormt mycket när det börjar att ljusna!

Som jag har skrivit tidigare så är jag en utemäniska och älskar att vara ute! Så nu börjar det att klia i kroppen när man känner att snart så börjar det igen! LÄNGTAR! 

Jag tycker det är otroligt kul att surfa runt på olika sociala medier för att finna inspiration, speciellt på instagram som är lite som mitt andra hem! Haha! Det finns så otroligt mycket inspirerande och lärorika saker! Har du inte gjort det tidigare så gör det!

Jag har även hittat några fina grupper på Facebook där jag också finner inspiration! Det är också kul att flera från dessa grupper har hittat hit till bloggen och mitt instagram @arstidsboden_ . På mitt instagram konto får ju alla en smygtitt på vad som kommer upp på bloggen dagen efter med recept, tips och lite annat smått och gott! TILLSAMMANS LYFTER I VARANDRA!

Något som jag själv går igång på är när jag omedvetet ser nåt som ser roligt ut att baka, som jag inte egentligen hade tänkt se eller göra men som klickar direkt! Det kan vara när som helst på dygnet, som tex igår 30 minuter innan jag skulle sluta på jobbet! Jag bara ryser när jag tänker på den adrenalin som skapas! Nästan som en musiker när de vet vad det ska skriva i sin text!

Jag hittade Chocolate Chip Strawberry Brownies! Det som gjorde att jag fastnade för just dessa brownies var inte bara utseendet, utan att den ger sommarkänsla och är faktiskt ett roligt alternativ till att baka nåt gott till Alla hjärtans dag som är inom kort!

VARNING; BEROENDEFRAMKALLADE!! Haha!

Jag tycker det inte behövs några tips här utan jag har skrivit så pass tydligt och angivit bilder därefter att det inte ska vara nåt problem att baka dessa underbara brownies!

Här kommer receptet!


CHOCOLATE CHIP STRAWBERRY BROWNIE
110 g smör
50 g mörk choklad, hackad
1,2 dl kakao
3 dl strösocker
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl

Fyllning
1 dl chokladknappar, mörka

Garnering
1 ask färska jordgubbar

Chokladtäcke
200 g mörk choklad, hackad
1,5 msk grädde
35 g smör

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, ca 20*25 cm i bakplåtspapper, upp på kanterna också.
Värm smöret tillsammans med chokladen i en kastrull, rör o med en visp. Dra av den från plattan när det har blandats ordentligt!

Tillsätt kakao, strösocker och salt och rör om. Häll sedan i vaniljsockret och ägget och till sist vetemjölet. 

Rör om ordentligt.
Häll smeten i formen och fördela den jämnt. Tryck i chokladknapparna och "göm" den med smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 17-20 minuter. 
Låt svalna helt i formen. 



Garnering - Skiva upp jordgubbarna tunt och fördela dem på kakan. 



Men bara ett lager!



Chokladtäcke - Hacka chokladen grovt och lägg det i en skål. Tillsätt grädden och smöret och smält det i mikron i intervaller; 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält men lämna den aldrig!



Häll chokladen direkt på jordgubbarna och stryk försiktigt ett jämnt lager. Det kan vara lite pilligt, glider jordgubbarna så tryck ner dem med fingret!


 Låt den sedan stelan i kylen tills chokladen har stelnat, ca 1-2 timmar.


Se så läcker den är!!!


Jag och mina kanter...jag kan inte hjälpa det! De är så fina!







¨

Se sån fin röd färg jordgubbarna ger!


Så klart att jag måste fresta er med en bit!!! Denna kaka måste ni bara baka! Så god!



Min största dröm när jag började öppnade bloggen var ju att andra skulle blir inspirerad av den och ha den som receptbank! Därför blir jag både glad och stolt när man får det bekräftat som jag fick igår! På 5;e plats på top 10 listan på Mytaste! Så jag kände för att fira med en tårta på mitt intagram @arstidsboden! Men inte ens jag hinner att baka en tårta efter jobbet så det blev denna härliga choklad, hallontårta med laktitsmaräng som ligger här på bloggen! Vill du göra den själv så ligger den i direktlänken här:



Jag blev så glad när jag såg denna bild på instagram härom dagen! Detta är sann bakgkädje för mig! Fatta vilken kunskap sådana här damer sitter inne med! Självklart har jag fått godkännande av @teamvardpilen om att publicera denna bild i min blogg!


Underbart att det finns så många bagare och bagersker där ute! Här har @luckylady.se gjort Salted Pretzel Candy Bar Pie som jag skrev om igår! Se så fin den blev!


Det blev även fika på jobbet idag för jag kan ju inte äta allt! Till min sons förtvivelse för dessa var hans favorit! Efter denna fika på jobbet så dröjer det nog länge innan jag tar med mig fika till igen, de har blivit bortskämda för länge! Haha!


Ja man ska ju ha olika mål med sin träning säger man...men att ha som mål att lyfta dessa 60-kg hantlar dröjer nog länge! Haha! Morgonen Ögonblick på gymmet!


Detta häliga glas med champange och jordgubbar fick jag avnjuta i ett varmt bad i går! Lite vardagslyx måste man få ha! Eller hur?!


Nu sätter vi fart på onsdagen så att vi kan få gå hem snart!

/Helena



g


5 kommentarer:

  1. Vill testa i princip varje recept, allt ser så gott ut! Men vill gärna tipsa om en sak. Jag sparar alla recept som bokmärken i datorn/surfplattan och då blir det ibland lite svårt att hitta när det är flera recept per inlägg. Så tänkte tipsa om att kanske lägga in ett recept per inlägg och kanske fler inlägg oftare. Ville bara tipsa om ett sätt som kanske underlättar :) Tack för all inspiration som du sprider! / Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar bloggen och recepten! Just nu så är det detta upplägg som gäller men om du vill ha ett lättare sätt att hitta alla godbitar så är mitt instagram @arstidsboden som etg bloggarkiv där alla datum är uppskrivna under bilderna!

      Radera
    2. Tack för att du tog dig tid för att svara. Tack för tipset, ska kika in där! :) / Hanna

      Radera
  2. Denna ser galet god ut och ska testas till Valborg! Men ska det vara 1,2 dl kakao eller 1/2 dl?

    SvaraRadera