torsdag 8 januari 2015

CHOCOLATE COOKIES MED DULCE DE LECHE & WERTHÈRS

CHOKLADFNATT!
Då är det torsdag igen min vänner och nu kan man äntligen planera helgens godsaker! Jag brukar inte känna nåt speciellt med nytt år och inte heller ge några nyårslöften för jag anser att man kan ge sig själv sådana löften vilken tid som helst på året! MEN nu vet jag inte vad som har hänt med mig!

Jag känner att äntligen kliver vi in i ett nytt åt med nya möjligheter och nya upplevelser och ingenting är omöjligt! Jag känner mig så glad, nästan pånyttfödd hoppas det kommer att smitta av sig på er! HÄRLIGT!

Igår hade jag en riktig rolig kväll i mitt kök! Allt flöt på bra! Det händer faktiskt även hos mig att ibland så skiter det sig rejält! Men det får ni nästan aldrig se! Haha!

Jag hade bestämt mig för att göra Chocolate Cookies! MEN jag blev trots allt lite orolig när jag gjorde degen för den blev nästan som en kladdkakesmet! Allt blev bra ändå efter att den var i kylen i en timma och då blev det faktiskt en kakdeg!

Jag valde att dela på chocolate cookies degen och fylla den med två olika fyllningar: Dulce de leche och Werthérs! För utseendet skull men även smaken så garnerade jag det hela med flingsalt! SÅ GOTT!

En Cookies deg men två olika varianter!


Dessa Cookies kan vara de godaste jag har ätit hittills! De ser ut som en Cookies men smakade som en kladkaka med fyllning! Så ni måste bara prova dem!

TIPS!
  • Jag använde mig av färdigkokt " Dulce de leche. Den hittar du vid den kondenserade mjölken i din livsmedelseaffär. (Jag handlade min på ICA MAXI)
  • Det vanligaste sättet när man gör fyllda Cookies är att man bara snurrar och nyper ihop öppningen och ställer dem upp och ner på plåten. Jag brukar försiktigt rulla ihop den som en boll igen, på så sätt håller sig fyllningen inuti! Detta gör att du får njuta av hela härligheten istället för att den rinner ut under gräddningen!
Denna Cookies är fylld med Werters mjuka kolor:


...och denna med Dulce de leche! MUMS!


COOKIES FYLLD MED DULCE DE LECHE OCH MJUK TOFFEE
55 g smör
150 g farinsocker
25 g kakao
50 g mörk choklad, hackad
1 stort ägg
1/4 tsk salt
1/4 tsk bikarbonat
130 g mjöl

Fyllning
3/4 dl dulce de leche
&
1 påse Werthers mjuka kolor

Garnering
Havssalt

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader och förbered två plåtar med bakplåtspapper.

Smält smör, socker, kakao och choklad i en kastrull.



 Dra bort den från värmen och rör i ägg och salt. Blanda mjöl, bikarbonat i en skål och blanda sedan ner det i kastrullen. 



Blanda ordentligt, klä in degen i plastfolie och kyl den i ca 1 timme. 



Dela degen i två delar och rulla dem till runda bollar. 





Fyll dem med valfri fyllning - dulce de leche eller Werthers kolor!







Täck hålet och rulla dem lite försiktigt på nytt till runda bollar.



Lägg dem på plåten med bakplåtspappret och strö över havsaltet.



 Grädda dem i mitten av ugnen i ca 8-10 minuter. Låt svalna på galler.











Jag är en periodare när det kommer till vad jag är sugen på när det gäller mat men även med bakning! Men så är det väl med alla! Eller hur?! Just nu är jag borta och nosar på de Amerikanska bakverken! De är så läckra och faktiskt inspirerade!

Idag bjuder jag på en Chocolate Toffee Bars!


CHOKLADKOLABARS
2,4 dl vetemjöl
1,2 dl farinsocker
0,5 tsk salt
1 krm kanel
110 g smör
1/2 tsk vaniljpulver
100 + 100 g mjölkchoklad
1 dl pecannötter eller walnötter, hackad

Garnering
1 påse Werthers mjuka kolor, grovhackade

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form som är ca 20*20 med bakplåtspapper. Hacka chokladen och pekannötterna grovt.



Blanda mjöl, farinsocker,kanel och salt i en bunke. Tillsätt smöret och vaniljpulvret. Blanda ordentligt gärna med en elvisp. Arbeta samman degen tills de börjar se ut som grova smulor. Då är den färdig, ca 2 minuter. 



Blanda i 100 g chokladen och pekannötterna försiktigt. 



Tryck ut degen jämnt i formen så att den täcker hela. 



Grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter. 



Hacka kolorna under tiden grovt!





 Strö över den resterande av chokladen, 100 g och låt den ligga där på i ca 2 minuter innan du smeter ut den jämnt. 





Strö på de hackade kolorna. 



Låt den sedan svalna på ett galler med innan du tar bort bakplåtspappret! 



Skär sedan den i önskade storlekar!





Igår så köpte jag en ny telefon! Ett efterlängtad och välbehövligt köp då min nuvarande telefon sakta börjat att ge med sig! Det blev en ny Samsung Galaxy S5! Så det var inget snack om vad som skulle bli Gårdagens Ögonblick! LYCKA!



"Så Gott Att Må Gott Igen" - Peter Lematc


/Helena



4 kommentarer:

  1. Tror du det går att byta ut pecan- eller walnötterna mot jordnötter? :)

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Tänkte testa chokladbarsen men funderade på hur du mätte upp 2,4 dl samt 1,2 dl?
    De ser jätte godan ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag mätte upp detta genom att använda mig av msk mått som är 0.15 dl. Lycka till.

      Radera