fredag 23 januari 2015

CHOCOLATE MARSHMALLOW BROWNIE COOKIES

FRIFRÄSER!
"Nu är det slut på veckan och det är dags för fredagsmys!!!" Haha! Denna veckan har varit lång för min del så jag är så glad att fredagen är här! ÄNTLIGEN! Jag ska till och med unna mig lite sovmorgon imorgon!


Jag hade bestämt mig sen tidigare att baka en sak igår MEN i sista stunden hittade jag ett recept som jag bara inte kunde låta bli! Så det fick bli två bakverk igår! SÅN ÄR JAG!

Detta gjorde att min tid för att planera veckohandlingen blev lidande! Jag hann skriva upp maten MEN inget som jag ska baka i helgen!! Så vi får frifräsa lite! Haha!

Mitt "impuls" bak blev dessa Chocolate Marshmallow Brownie Cookies! Cookies vet jag inte om det är, utan snarare ett litet bakverk! Otroligt snygga, lätta att göra och makalöst goda!

Du dekorera dessa Cookies med strössel om du vill också, det är bara att låta fantasin flöda!

Här kommer receptet!



CHOCOLATE MARSHMALLOW BROWNIE COOKIES
ca 14 st
225 g mörk choklad, hackad
2 msk smör
2 ekologiska ägg
1,5 dl strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
1,2 dl vetemjöl
1/4 tsk bakpulver

Fyllning
14 Marshmallows

Garnering
3 dl florsocker
4 1/2 msk smör,rumsvarmt
4 msk kakao
4 msk vatten, ljummet
3/4 tsk vaniljpulver


Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Ställ fram två plåtar med bakplåtspapper. 



Hacka chokladen. Smält smöret tillsammans med chokladen i mikron. Värm i 4*25 sekunder i intervaller och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen och smöret har smält.

Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Ställ åt sidan.

Blanda mjöl och bakpulver i en annan skål. 



Lägg den smälta chokladblandningen i äggsmeten och rör om. 

Tillsätt de torra ingredienserna och blanda försiktigt. 



Känns smeten lös så ställ den i kylen en liten stund.

Skopa upp degen jämnt på plåtarna och forma dem till runda bollar. 



Grädda dem mitt i ugnen i ca 8 minuter. 






Som små vita moln ser det ut som!



Ta ut plåten och tryck ner en Marshmallows i varje kaka. Grädda igen i 2-3 minuter.



 Efter gräddningen så tryck lite lätt på Marshmallowsen med baksidan av en sked så att de plattas till lite.





 Låt svalna.

Garnering - Blanda alla ingredienser i en bunke med elvisp.






 Blanda ordentligt! Blir den för kompakt, tillsätt lite mera vatten eller blir den för lös, ta mera florsocker.





Spritsa ut fyllningen på varje kaka.


BILDBOMB!








Så här ser kakorna ut med strössel:




För egen del så vill jag att både maten och desserten på fredagarna ska vara smidig- och lätt att göra! Så därför vill jag tipsa er om i detta inlägg en dessert som ni kan njuta av redan ikväll!

 Det är de klassiska kladdkakan MEN med en lite lyxigare twist! En kladdkaka med lakritsglasyr! Så god den blev, smakade nästan godis! Jag blev faktiskt väldigt förvånad vilken smak nedsmälta godisar gav! Jag som är så insnöad på flytande aromer- och pulver! Det får bli en ändring på det nu, för sån smak det blev!

Anledningen att kladdkakan ska stå i kylen i två timmar är för att glasyren ska stelna! Man kan hoppa det om man är otålig! Haha!



KLADDKAKA MED LAKRITSGLASYR
1 krm salt
100 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Glasyr
2 msk vispgrädde
50 g mörk choklad, hackad
50 g smör, rumsvarmt
3 KICKS (lakritsgodis, à 19 g)


Garnering

Lakritspulver


Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna. Tillsätt socker, mjöl, kakao, vaniljsocker, bakpulver, salt och ägg. 


Rör till en jämn smet.

Klipp ut en rund form bakplåtspapper och lägg den i botten på en avtagbar form, ca 18-24 cm i diameter. 


Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 18-20 minuter.


 Ta ut och låt den svalna.

Glasyr - Hacka chokladen. Bryt lakritsgodiset i bitar. Koka upp grädden och häll i godiset. 


Rör om till godiset har lösts upp. Tillsätt den hackade chokladen och smöret.


 Rör om till allt har lösts upp och blivit en jämn smet.


Häll smeten på kakan. 


Ställ i kylen och låt kakan stelna i minst 2 timmar. 

Pudra över lakritspulver över kakan innan servering.








Jag missbedömde hur mycket strösocker jag hade hemma igår, och eftersom man bor på landet så har nöden ingen lag, ibland! Jag fick ta det jag hade helt enkelt! Mixa bitsocker fungerade perfekt! Haha!


Så här organiserat är det när man ska ge mina marsvin grönt för dagen! En hög till varje bur! Ordning och reda! Mitt ögonblick igår!


Har jag presenterat min tjej Vitnos tidigare?! Jag tror inte det! Här är hon iallafall! En grann lite dam på 7 veckor!


Otroligt kul att återigen se att någon har hittat ett smarrigt recept härifrån bloggen! Här har Malin gjort Buckeye Brownie Cookies! SÅ FINA!


Min farstukvist fungerar för mig som ett kallförråd! Så här ser det se ut hos mig oftast; grönt på väg till djuren, och bakverk som står och svalnar! LYCKA!


Ha nu en underbar fredag!

/Helena


2 kommentarer:

  1. Tack för alla recept och en underbar blogg!!!!
    Jag skulle vilja vara din granne :-) eller din arbetskamrat för att kunna smaka dina underbara bakverk.
    Många hälsningar från huvudstaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Kul att du gillar bloggen och recepten!

      Radera