onsdag 14 januari 2015

CHOCOLATE PEANUTBUTTER CRUNCHY SQUARES

FREDAGSKÄNSLA!
Godmorgon alla fina! Mitt i veckan redan och snart så kommer den härliga helgen igen! UNDERBART!

Jag vet inte vad det var med mig igår men jag hade en sån fredagskänsla och den satt i hela kvällen! Jag tog även ett varmt,långt bad med ansiktsmask och bara glömde tid och rum för ett tag - och detta händer inte ofta! Ville inte gå och lägga mig heller så jag var inte väldens piggaste när klockan ringde 04.15....!

 Jag blev väck inatt av en sån kraftig åsksmäll att det illade i hela kroppen! OGILLA!
Det var en så kraftig smäll at det slog ut vårt modem här hemma! Det är väl så när man bor på landet!

Igår fick jag ett sådant sug på att göra kladdkaka! För vem älskar inte kladdkaka?!
Helst ska den vara nygräddad också så den är varm när man äter den!

Jag hittade ett roligt recept i går! På ett par Chocolate Peanutbutter Crunchy Squares! Det är precis som namnet säger choklad med ett krispigt jordnötstäcke! Vid första anblicken känns receptet krångligt men efter att man har läst recepetet så är det faktiskt riktigt enkelt! Det som tar längst tid är tiden som kakan ska stelna!

SNABBT, ENKELT OCH GOTT!

TIPS!
  • Tänk på att det är ett tunt lager kladdkaka som du gräddar så ha koll på tiden så att den inte blir torr!

HÄR KOMMER RECEPTET!


CHOCOLATE PEANUTBUTTER CRUNCHY SQUARES
Kladdkaka
75 g smör
1,5 dl strösocker
0,5 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 ekologisk ägg
1 dl vetemjöl

Jordnötstryffel
300 g mjölkchoklad
1 msk smör
375 g jordnötssmör, crunchy
3,5 dl rice krispies

Gör så här:
Kladdkaka - Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, ca 20*20 cm i bakplåtspaper. Smält smöret i en kastrull och låt koka ett tag så att det blir svagt brunt.




 Häll i socker, kakao och vaniljsocker och dra bort den från plattan. 

Tillsätt ägget och rör om väl och sikta sedan i mjölet. 



Häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter.



 Den ska vara inte helt gräddad - det är ju som sagt kladdkaka! Låt svalna helt.




Jordnötstryffel - Hacka chokladen. 



Mät upp jordnötssmöret och Rice Krispies. Värm chokladen tillsammans med smöret i en bunke i mikron. Gör det i intervaller: 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält men lämna den aldrig!



Rör ner jordnötssmör till en jämn konsistens och vänd till sist ner Rice Krispies.



 Blanda väl!





Stryk ut ett jämnt lager på kladdkakan och ställ i kyl för att stelna. Ca 2-3 timmar. 


Ta ut och skär sedan bitar med en vass kniv.


Se så fina till och med kanterna blev!




Ja, även idag fick mina fina arbetskamrater #fikapåjobbet! Man får väl alltid tillbaka när man är snäll emot andra?!


Vi får väl se idag när jag kommer hem om det ens blir nåt inlägg imorgon pga det trasiga modemet....HOPPAS!


Jag tycker det är så kul att mitt bakande och lilla jag kan inspirera andra! MAKE MY DAY EVERY DAY!

Tack TINDRA! Du gjorde min dag! GLÄDJE!



Jag är inne i en riktig salladsperiod! Jag skulle kunna äta sallad jämnt! Det är bara att slänga i det du är sugen på, vips är maten färdig! Jag brukar göra en stor sallad i början på veckan, med både pasta och nån form av protein. Sen har jag färdig mat efter jobbet hela veckan! Så klart jag toppar den med mina kära pullors (höns) ägg! KÄRLEK!

DAGENS ÖGONBLICK!


Hemmagjort är ALLTID godast! Ha en underbar dag!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar