onsdag 7 januari 2015

CHOKLADMAZARIN MED CITRONFYLLNING OCH JORDGUBBSGANACHE

EXPERIMENTERA!
Godmorgon och hej härliga onsdag! När jag kom till jobbet idag så var jag helt inställd på att det var tisdag! Så fel det blev! Haha!

Jag tror att jag har hunnit med allt som behöver göras idag innan klockan sju känns det som; djurskötsel, instagrama, träning och bloggande! Så efter jobbet idag kan jag i lugn och ro strosa runt i mitt kök och baka nåt gott! HÄRLIGT!

VAD SKA DU GÖRA IDAG?!

Jag valde ju att stänga mitt gamla instagramkonto @helenabakar och öppnade istället @arstidsboden, för jag kände ju att inriktningen
som jag hade tänkt mig från början på instagram inte stämde överens med grundtanken på bloggen Årstidsboden - baka och laga mat, djur, trädgård och livet på landet! Detta var inget lätt beslut och allt raderades, både foton och följare men även de jag själv följde.

 Jag har så klart fått undran om varför jag inte bara bytte namn? Men då skulle jag känna att jag lurar folk som följer mig enbart för bakningen om jag plötsligt breddar min inriktning! Detta val som jag har gjort har bemötts på olika sätt: glädjande nog har flera förstått mig och följt på igen men tråkigt nog så har många vänt mig ryggen av förmodligen olika anledningar! TRÅKIGT!

Har jag tidigare följt just dig och du följt mig så hoppas jag vi hittar tillbaka till varandra! Men tyvärr så har jag inte koll på er alla! SLARV AV MIG!

Jag älskar de gånger man bakar och man helt plötsligt inte vet hur slutresultatet blir! Man börjar experimentera! Blir det bra så blir det bra och den här gången blev det bra! Slutresultatet blev ett par chokladmazariner med citronfyllning och jordgubbsganache!

Det blev en riktig somrig smak med citron och den härliga jordgubbsganachen med vitchoklad! Mazariner ser svårare ut än vad de är faktiskt! Lite pill är det trots allt men så värt det!

Här kommer receptet!


CHOKLADMAZARIN MED CITRONFYLLNING OCH JORDGUBBSGANACHE, ca 24 st
Mördeg
100 g strösocker
200 g smör, rumsvarmt
300 g vetemjöl
15 g kakao
15-30 g vatten
1 nypa salt

Mazarinfyllning
500 g mandelmassa
100 g strösocker
250 g smör, rumsvarmt
5 normal stora ägg
40 g vetemjöl
skal och saft från 1 st citron

Jordgubbsganache
25 g vispgrädde
100 gram vit choklad
25 g jordgubbspure - (ca 100 g hela jordgubbar mosade och passerade) 

Gör så här;
Sätt ugnen på 200 grader. 

Mördeg - Blanda socker, smör och salt till en jämn massa. Sikta ner mjölet och kakaon under omrörning och tillsätt vattnet, lite i taget, så att degen går ihop. Låt degen vila i kylen i 30 minuter innan du kavlar ut den.



Kavla ut degen på ett mjölat bakbord eller mellan plastfolie til 3 mm tjock platta.



 Ställ formarna tätt på en plåt och fodra dem med degen.





  Fyllning - Riv mandelmassan och blanda den med sockret i en bunke, gärna med en elvisp.



 Tillsätt äggen en i taget under fortsatt omrörning.



 Vänd till sist ner citronsaften- och skalet och mjölet. Rör varsamt ihop smeten, rör inte för mycket för då blir det för mycket luft i den och det finns risk för att de pöser ut under gräddning.



Fyll formarna till två tredjedelar med mazarinfyllningen - använd sprits eller sked. 



Grädda mazarinerna i mitten av ugnen i ca 15 minuter. 



Ta ut dem från ugnen och vänd dem genast upp och ner och "pluppa" ut dem. Det kan vara varmt så ta det försiktigt! Låt dem svalna på galler.




Jordgubbsganache - Koka upp grädden och jordgubbspurèn och rör ner chokladen till ganachen. Rör tills chokladkrämen är blank och slät.





När formarna har svalnat så spritsa ut ganachen på mazarinerna.








Är du ute efter nåt gott till fikat som räcker till många och som är så mäktig att den själv kan fylla ut kakbordet så rekommenderar jag denna tryffelkolapaj! Den både ser god ut och är det! Själklart kan man halvera receptet om man vill! Ta bara en mindre form, 18 cm i diameter!

 En lite annorlunda kolapaj då du gräddar färdigt kolan i ugnen! Så bli inte förvånad om kolan känns lös, det löser sig sedan i ugnen!

TIPS!
  • Jag använder mig oftast av våg när jag gör recepten för det blir mer exakt då!
  • Du kan frysa in mördegen om du inte har tänkt göra den direkt, tryck bara ut den i formen, det gjorde jag! Ställ bara fram den i tid!
  • När du gör kolasåsen - rör bara försiktigt i början så att allt blandats. Sen får du inte röra runt för då kristalliseras den! Kom ihåg att sjuda på låg värme, för den kommer att koka mer i ugnen!
  • Låt pajen med kolafyllningen svalna och stelna innan du häller på chokladtryffeln!
  • Låt gärna chokladtryffeln stelna lite och få en "hinna" innan du pudrar över kakaon eller flingsaltet!


KOLAPAJ MED TRYFFELTÄCKE
Fransk mördeg
100 g florsocker
250 g smör, rumsvarmt
325 g vetemjöl
2 äggulor
15 g kakao
1 nypa salt

Kolafyllning
70 g ljus sirap
500 g strösocker
125 g vatten
125 g smör
125 g vispgrädde
30 g créme fraiche

Chokladtryffeltäcke
125 g vispgrädde
125 g mörk choklad, hackad
10 g smör, rumsvarmt

Garnering
flingsalt
eller
kakaopulver

Gör så här.
Mörbotten - Blanda socker, smör och salt till en jämn massa. 



Sikta ner mjölet och kakaon under omrörning och tillsätt äggulorna. Blanda, men bara så att degen går ihop.




 Låt degen vila i kylen i ca 30 minuter innan du kavlar ut den.






Kavla ut degen mellan plastfolie. Klä en form med degen och nagga med gaffel. Ställ in i kylen i 30 minuter eller frys in den om du ska använda den senare. 



Gör du det så ställ fram den i god tid så att den hinner tina upp!



Förgrädda skalet i 175 grader i ca 10-12 minuter. 



Kolafyllning - Sjud sirap, socker och vatten i 15 minuter på låg värme till sirapkonsistens.



 Rör ner smöret, grädden och crème fraichen. 



Fyll pajskalet med smeten. Ställ in i ugnen igen och grädda i ca 15 minuter.



 Låt kallna. 

Chokladtryffeltäcke - Koka grädden. Tillsätt chokladen under omrörning och rör massan slät och blank. Rör ner smöret. 



Häll chokladmassan över kolapajen. 







Strö över ev flingsalt eller kakaopulver.



Se så fin den blev!






Du kan ställa biten hur du vill, den blir fin ändå! SE!



Det blev en sen kväll igår men jag hann ändå kela med djuren! Mitt ögonblick för dagen blev med mina små älsklingar i soffan! LYCKA!


Det var länge sedan jag hade med mig fikapåjobbet pga julen men idag var det dags! Dubbelt upp blev det också!


Delad glädje är dubbel glädje!


Nu blickar vi framåt och ser till att 2015 blir ett riktigt bra år! Det som är gjort är gjort och kommer aldrig mer tillbaka!

/Helena















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar