tisdag 6 januari 2015

CITRONPRALINER

EN EXTRA LEDIG DAG!
Goddag! Tisdag idag MEN vad snurrigt det börjar att kännas! Jag blandar ihop helgdagarna med vardagarna nu, man får liksom ingen rutin i vardagen! Jag älskar lediga dagar men nu får det väl räcka?! Jag vill ha vanliga veckor nu, så att man ser fram emot fredagen och helgen igen! 

Idag så blir det fullt ös på agendan! Bakning, matlagning, träning och så ska vi få hem en tjej som ska köpa en av mina marsvinsbebisar! Trots att jag äskar djur av hela mitt hjärta kan jag inte behålla alla! Det är väl tur att det finns andra som jag! 

Igår var det måndag igen och det innebär pralinmåndag för mig på instagram! Följ mig gärna där på @arstidsboden! Vill man ha en smygtitt på vad som kommer på bloggen dagen efter så publicerar jag alltid där först!

Nu efter julen och dess godsaker så känner jag för nåt fräscht och lätt! Man kan då tro att jag pratar om hälsokost MEN icke! Utan det är fräscha smaker jag pratar om! Vad sägs om ett par syrliga Citronpraliner?! De blev lika goda som jag hade föreställt mig! Citronsmaken kommer i efterhand! Denna fyllning kan jag tänka mig att ha som ganache också på nån form av kaka! Det kanske kommer längre fram, vi får väl se!

Här kommer receptet!


CITRONPRALINER,ca 25 st
Pralinskal
ca 400 g mörk choklad eller mjölkchoklad

Fyllning
200 g vit choklad
1/2 dl kokosgrädde
1/2 msk flytande ljus honung t.ex akacia
1/2 citron, finrivet skal och 1-2 tsk citronsaft

Gör så här:




Hacka den mörka chokladen till pralinskalet och värm den i omgångar i mikron; 4*25 sek i intervaller och rör om lite då och då. Fortsätt med intervallerna till chokladen har smält men lämna den aldrig själv!




Pensla formen du ska ha, jag använde mig av en silikonform i olika omgångar.




 Först penslar du den och ställer den i en stund i kylen så att den stelnar sedan penslar du igen med samma smälta choklad ett lager till! 





Ställ den igen i kylen under så att den stelnar! Gör fyllningen under tiden!

Fyllningen - Hacka den vita chokladen, lägg den i en bunke och smält chokladen i korta intervaller i mikron. Se beskrivning ovan!




 Koka upp kokosgrädde och honung och häll den över chokladen.




 Rör om tills chokladen har lösts upp.




 Tillsätt skal och saft av citron. 




Fyll en engångsspritspåse med tryffeln.




Fyll pralinerna 2/3 delar med fyllningen.




 Smält den mörka chokladen igen - om den har hunnit stelna och lägg den i en spritspåse. 




Spritsa på pralinerna så att de täcks helt och hållet. 




Skrapa bort överflöd om det behövs! Ställ i kylen för att stelna! 





Se så fina de blev! En perfekt gebort present kanske?


Får jag fresta med en bit?!



Så länge som jag kan minnas så har jag haft egenlagad matlåda med mig till jobbet. Många på mitt jobb säger att de inte har tid att laga mat varje dag och därför är jag en stor förespråkare för storkok! Det finns alltid tid för matlagning! Men allt behöver inte ta så lång tid att göra men blir ändå lika gott som vilken maträtt som helst! Här är ett sådant recept - En het köttfärsgryta med riven morot, vitkål och kokosmjölk i sig! 

Du bara hackar allt och låter det sedan stekas ihop - lättare än så går det inte att bli! Billigt är det också!

Hettan bestämmer du själv genom mängden chili! Denna rätt kan ätas enbart som den är eller så kan du tillsätta ris så räcker den längre! 

Från och med nu så ska jag försöka flika in rätter som är bra vardagsmat så vi alla kan ha en matlåda med hemlagat med oss! Jag har inte bara en massa bakrecept i rockärmen utan även maträtter också!



HET KÖTTFÄRSGRYTA MED MORÖTTER, VITKÅL OCH KOKOSMJÖLK
400 g nötfärs
1/2 msk olivolja
2 msk färsk ingefära, riven
1 finhackad vitlök
1 gul lök
1 burk kokosmjölk
2 dl purjolök, finhackad
1-2 msk currypasta- efter egen smak!
1 röd chili
1,5 dl vitkål, strimlad
1,5 dl morötter, grovriven

Tillbehör
Ris eller glasnudlar

Gör så här:
Förberedd allt först, riv ingefära och vitlök. Hacka lök och purjolök. 



Riv vitkål och morot. 




Fräs köttfärsen i en het panna, gärna med en hög kant. 




Rör ner vitlök, gul lök och ingefäran, fräs i någon minut. Tillsätt kokosmjölken och den röda currypastan. Smaka av med havssalt. Rör till sist ner purjolök, chili, vitkål och morot. Låt puttra försiktigt i några minuter. Servera med glasnudlar eller ris. 



Perfekt kontor för lite administrativt arbete här på bloggen! Haha! Tidseffektivt ska det vara!



Det är inte lätt att samla alla mina goa kaninbebisar på samma bild men en välfylld matskål brukar göra susen! Det får självklart bli Dagens ögonblick! KÄRLEK!!!

Uteslut inget gott i ert nyårslöfte utan ät bara med måtta så går det bra!! Det motto kör jag efter!


/Helena 






1 kommentar:

  1. Thanks in favor of sharing such a pleasant thought, article is fastidious, thats why i have read it completely

    Also visit my blog post :: gardening styles ()

    SvaraRadera