måndag 12 januari 2015

COOKIE DOUGH BILLIONARE BARS

GOTT OCH BLANDAT!
God morgon och ny vecka igen med nya möjligheter! Det hände så mycket roligt igår så det blir många Dagens ögonblick idag! Hoppas ni inte har nåt emot det!

Vad är det som händer med vårt väder? Ska vi blåsa bort eller? Först i lördagskväll fick vi strömavbrott pga av stormen men då kunde vi mysa istället och nu i morse hände igen! Vi skulle som vanligt träna på gymmet innan jobbet men när vi kom in till Kungsbacka så var det ett totalt mörker! Strömmen hade gått överallt! Även på jobbet! Vilken bra start på dagen! OGILLA!

Jag brukar ha koll på hur lång tid det tar att baka saker och ting MEN igår så var jag lite väl tidsoptimist! Min man får stå ut med mycket! ÄLSKAR DIG THOMAS! Men jag hann med allt! Haha! Tid framför tv har vi inte hos mig! Det finns för mycket roligare saker att göra! SÅN ÄR JAG!

Jag kände på mig innan jag bakade dessa Cookie Dough Billionare Bars att de skulle bli goda! MEN att de skulle bli så goda som de blev trodde jag inte! För er som är galen i TWIX chokladen kommer ni att älska dessa bars! Man kan nog säga att detta är TWIX`s storebror, pappa och kusin i en och samma kaka! UNDERBART!

Detta är ju ursprungligen ett amerikanskt recepet som jag har översatt vilken gör att måtten kan verka lite udda men så blir det, tyvärr! De är ändå korrekt så följ bara receptet så går det bra! 

TIPS!
  • Använd alltid en våg vid gram anvisningar!
  • För att mätta upp t.ex. 0,9 dl måtta då upp 1 dl och dra bort 2 tsk (eftersom 1 tsk = 0,05 dl och 1 msk = 0,15 dl)
Här kommer receptet! 


COOKIE DOUGH BILLIONARE BARS
MÖrdeg
80 g smör, rumsvarmt
0,8 dl strösocker
0,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
2,4 dl vetemjöl

Caramel
200 g mjuka kolor, t.ex AKO
2 msk grädde

Cookie Dough
100 g smör, rumsvamt
0,6 dl strösocker
1/2 dl ljus muskovadosocker
2 msk vispgrädde
0,5 tsk vaniljpulver
1,8 dl vetemjöl
1 krm salt
1,2 dl choklad knappar

Choklad glace
165 g mörk choklad
25 smör
1 msk vispgrädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.

Mördeg - Klä en form, 20*30 cm i bakplåtspapper. Vispa smör och socker ljust och fluffigt.



 Häll i vanilj och salt och mjöl. Blanda ordentligt. 



Degen kan bli smulig men det blir bra sedan när du trycker ut den i formen!

Tryck ut den i formen och nagga den med en gaffel. Grädda i mitten av ugnen i ca 15-20 minuter.


 Den ska få en gyllene färg! Låt svalna.



Caramel - Lägg kolorna tillsammans med grädden i en skål och värm dem i mikron i intervaller. 4*30 sek och rör om lite då och då. Fortsätt tills kolan har smält helt! 



Men lämna den aldrig. Rör sedan karamelen slät med en handvisp.



Häll kolan över mördegen. Låt den sedan stå och stelna i ca 1 timme i rumstemperatur.



Kakdeg - Vispa smör, strösocker och farinsocker ljust och fluffigt. Lägg i grädde och vaniljpulver och blanda väl. Häll i mjölet och saltet och mixa samman allt på låg hastighet. Blanda ordentligt.



 Tillsätt choklad knapparna. 



Bred ett jämnt lager med kaksmeten på caramel lagret. 



Ställ formen i kylen under tiden du gör chokladglasyren.

Chokladglasyr - Blanda alla ingredienser i en kastrull och värm den på låg värme under omrörning tills det har smält samman.








Häll chokladblandningen i formen och fördela den jämnt. 



Ställ den i kylen så att chokladen hinner stelna, ca 30 minuter.



Använd en vass kniv vid uppskärning av kakan.



Till och med sidkanterna blev fina! Här behövs det inte slänga nåt!



Varför inte pigga upp en annars så tråkig måndag på jobbet med lite gofika till jobbet?! Så blev det idag, jag kan ju inte äta allt själv! Haha!


Har du aldrig gjort en tårta tidigare själv men vill göra en så kan jag rekommendera denna Choklad- och lakritstårta med OREO Cookie Balls! En "nybörjar tårta" men den är inte sämre för det! Nä, det jag menar är att den är väldigt smidig att göra, blir fin och mycket tårta! Du kan garnera den med vilken småkaka som helst. Tex mini Oreokakor eller så kan du göra mina OREO Cookie Ball! Om du vill göra dessa praliner så gör dem då dagen innan så de är färdiga sedan när du ska göra tårtan! 

Här finns recepet på OREO cookie balls!


TIPS!
  • Läs igenom receptet noggrant innan du börjar baka och följ stegen!
  • Du kan även grädda själva tårtbottnarna dagen innan om du har ont om tid! Gräddas den ojämnt så skär då bort det så att tårtan blir jämn senare!
  • Använd botten som slutlager så blir tårtan jämn och fin!
  • Du kan utsluta lakritspulvret helt om du inte gillar lakrits! Den är bara till för smaken!


CHOKLAD- OCH LAKRITSTÅRTA MED OREO COOKIE BALLS!
Chokladbotten
3 ägg
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
smör och strösocker till formen

Choklad- och lakritsfyllning
150 g mörk choklad
1 1/2 dl vispgrädde
3 tsk lakritspulver
1 1/2 msk glykos eller vitsirap
45 g smör, rumsvamt

Ganacheglasyr
200 g mörk choklad
2 dl vispgrädde
40 g smör, rumsvamt

Garnering
2 stycken Oreokakor, krossade (utan fyllning)
Oreo Cookies Balls

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.

Chokladbotten - Smörj och bröa en form, ca 18 cm,(går även att ha 24 cm) gärna med hög kant.

Vispa ägg, socker och vaniljsocker i en bunke. Blanda vetemjöl, kakao och bakpulver i en separat bunke.

Värm mjölken till 37 grader och häll den över de uppvispade äggen. Vänd ner de torra ingredienserna och blanda allt till en jämn smet.



Fördela smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 40-50 minuter. Låt den stå i formen i ca 5 minuter innan du stjälper upp den på ett galler.



 Låt svalna innan du delar den i tre delar.



Choklad- och lakritsfyllning - Hacka chokladen och lägg den i en bunke. Koka upp grädde, lakritspulver och glykos. 



Vispa till lakritspulvret har lösts upp.




 Häll grädden över chokladen, rör om tills all choklad har smält och blandningen svalnat till ca 45 grader(det går rätt så fort). 



Tillsätt smöret och blanda ihop, gärna med stavmixer. 







Låt fyllningen stelna i ca 30 minuter i kylen innan du brer ut dem mellan bottnarna på tårtan.

Ganacheglasyr - hacka chokladen och lägg den i en bunke. 



Koka upp grädde, häll den över chokladen och rör om tills all choklad har smält.



 Tillsätt smöret lite i taget och vispa eller mixa tills allt har smält.





Låt glasyren svalna något, gärna i kylen tills den är lite trögflytande och täck sedan tårtan med den.



 Ställ Oreo Cookie balls pralinerna på och strö lite Oreo smulor på!





Mitt första Dagens ögonblick blev när jag hade "många bollar i luften" samtidigt i köket:


Jag tipsade om ett par härligt goda Hallon- och vitchoklad kakor som jag gjorde i somras på mitt instagram @arstidsboden igår! Otroligt goda kakor och lätta att göra! Finns i bloggarkiv: 2/9-14!

Kanske just dina kakor till helgens fika?!


Mitt andra ögonblicket igår fick jag när jag återanvände mitt torra bröd och gjorde ett par ugnsknapriga Vitlöks- och persiljekrutonger! HOS MIG ÅTERANVÄNDER VI ALLT!


Igår så blev jag bortskämd återigen av några snälla bakvänner både på facebook och instagram! TACK ÖDMJUKAST!




Det största och viktigaste Ögonblicket igår fick jag ändå när alla mina 10 pullor hade lagt var sitt ägg! Då vet man att de är nöjd så här i vinter rusket! KÄRLEK!


Försök att se positivt på alla strömavbrott, tänd då några ljus och mys! KÄRLEK!

/Helena 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar