lördag 17 januari 2015

CRISP DELICATO

DELAD GLÄDJE - DUBBEL GLÄDJE!
Godmorgon och kul att du tittar in hos mig! Lördag idag och idag kommer jag att ha många bollar i luften samtidigt! Min kära syster med barn kommer över på besök och såklart jag vill baka nåt gott till dem då!

Det är lite annorlunda att komma till oss på besök eftersom inte alla har så många djur som vi har! Jag hoppas jag kommer att förgylla deras dag idag! KÄRLEK!

Igår så förvandlade jag den annars traditionella chokladbollen till en "dam" i lyxförpackning! Det blev en Crisp Delicato! Så god den blev! Älskar att arbeta med Rice Krispies, det är så samarbetsvilligt!

Det är nästan som att göra en pralin: du doppar den i choklad och garnerar den! Tänk vilket snack det kommer att bli på din nästa fikaträff om du serverar dessa till kaffet?!

Här kommer receptet!


CRISP DELICATO,  ca 9 st
100 g smör, smält
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 msk kakao
2 msk Oboy pulver
3 dl mixade havregryn
1,5 msk kaffe - kan uteslutas
0,5 msk grädde

Garnering
200 g mjölkchoklad

Topping
100 g mjölkchoklad
3 dl Rice Krispies

Gör så här:
Smält smöret. Vispa smöret och sockret, så att det smälter samman. 




Mixa havregrynet i en matberedare eller mixer fint.




Blanda alla ingredienser till chokladsmeten. Ställ in i kylskåp och låt stelna. 




Rulla till bollar och platta till dem, ställ dem på en bricka och in i frysen för att stelna.




 Ca 30 minuter. 




Hacka chokladen till garneringen. Smält chokladen i mikron i intervaller; 4'*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt med intervallerna till chokladen har smält. Lämna den aldrig själv!




Toppa bollarna i den smälta chokladen och låt dem gärna mellanlanda på ett galler innan du ställer dem på en bricka med bakplåtspapper. 



Ställ dem i kylen för att stelna. 

Värm chokladen till toppingen på samma sätt som ovan!



 Blanda i Rice Krispies. 





Klicka ut Crispen på bollarna och låt stelna i kylen.



Se så vacker den är!


Det blev lite topping över från tillverkning av Crisp Delicato så istället för att slänga den så gjorde jag ett par Chokladcrisp Smores! Här går inget till spillo! Sicken god godisbit! Ni måste bara testa den!



CHOKLADCRISP SḾORES
50 g mjölkchokald, smält
1,5 dl Rice krispies

Fyllning
0,5 dl Marshmallowsfluff
0,5 dl Dulce de leche (finns att köpa färdig alt. kolasås)

Gör så här:
Jag använde mig av den överblivna toppingen till Crisp Delicato men du annars kan du smälta chokladen och blanda i Rice Krispies och klicka ut fyllningen på en bricka och låt den sedan stelna. 



Dela längden och fyll den med marshmallows fluff och Dulce de leche precis innan servering eller varför inte låta gästerna fylla dem själva!


På instagram så har många olika teman på saker man kan baka! Sånt gillar jag! Igår så slog Kungsörnen ett slag för rågmjölet och självklart ville jag baka ett sådan! Det blev deras Kalljästa rågbaguetter! Här finns receptet:




Det händer många saker i mitt kök samtidigt...! Haha! HÄRLIGT!



Gårdagens ögonblick blev denna bild: Bilden säger väl allt eller hur?! HELGKÄNSLA!



Ha nu en underbar lördag vad ni än hittar på! Vi syns imorgon igen, eller hur?!

/Helena



4 kommentarer:

  1. HERREGUD vilka fantastiska recept och bilder du lägger ut! Precis i min smak 😊 Kul att testa nya recept till fredagsfikat på jobbet. Tack för all inspiration 😉 Bianca

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken komplimang! Tack så mycket Bianca!

      Radera
  2. Har inget med det här receptet att göra som ser supergott ut. Jag undrar om du har receptet på hallon mazarinkakan, eller var hittar jag det. Har försökt hitta det. Den såg också god ut. Mvh Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska göra den! Den ligger i bloggarkivet den 26/9-15

      Radera