måndag 5 januari 2015

DULCE DE LECHE CAKE BALLS

FÖRNYELSE!
Hej på er alla fina mäniskor som fortfarande tittar in på min fina blogg! Hoppas ni har haft ett gott nytt år och att ni är laddade med ny kraft inför det nya året 2015!

För egen del blev avslutet på förra året och starten på detta år inte som jag hade tänkt mig. Julen som annars är så fin tid på året blev inte alls som jag hade tänkt mig...

Julfirandet i sig blev bra men tankarna kring mitt instagram och bloggen blev minst sagt förvirrat och ångestframkallande!

Ju större mitt instagram @helenabakar blev desto mer gled jag ifrån min ursprungstanke med ÅRSTIDSBODEN som skulle handla mer om livet på landet med allt vad det innebär; baka, matlagning, odla, trädgård, djur och livet på landet!

Min glädje för att baka försvann och ersattes med ångest istället för vad som skulle gå hem och jag lyssnade inte på vad jag egentligen själv ville göra! Kläderna blev lite för stora kan man kanske säga?! Det som driver mig att göra en så bra blogg, instagram och innehåll som möjligt är att jag själv brinner för vad jag gör!

Det gör jag nu! Nu känns det så rätt! I mina ögon iallafall och jag hoppas ni förstår!

 Tyvärr fick jag ta det tuffa beslutet att avsluta mitt instagram konto @helenabakar trots allt för att öppna ett nytt och förhoppningsvis mer korrekt konto: @arstidsboden_ . Det kanske känns för visa korkat men jag måste följa mitt hjärta! Jag hoppas ni följer med!

För syftet med allt är fortfarande det samma;
  • Inspirera alla till att både baka och laga mat
  • Tipsa
  •  vara en receptbank
  • Sprida GLÄDJE!

Jag brinner för att baka bakverk som är lite over the top, gärna Amerikanska! Det är lite mer utmaning för man har aldrig sett eller gjort dem tidigare! Sånt gillar jag!

Här kommer ett recept på ett par Dulce de leche cake balls, som bara blev för goda! Ni måste testa dem! Smaken? Ja, som en chokladpralin med kaksmet och kolasås! Men de blev inte för söta!

Tyvärr så blev det inga mer bilder än slutresultatet eftersom de bilder som jag tog ville av någon anledning inte lagras! Jag tror ändå att jag har skrivit såpass bra att ni förstår!


DULCE DE LECHE CAKE BALLS, ca 20 st
1,5 dl vetemjöl
0,5 msk bakpulver
1 krm salt
100 g smör, rumsvarmt
2,5 dl strösocker
0,5 msk vaniljpulver
3 ägg
1,2 dl mjölk

Till fyllningen
ca 0,5 burk Dulce de leche (resten används till dekoration)
Det finns färdigkokt kondenserad mjölk (karameliserad) att köpa:



Annars får du koka en vanlig burk i vatten ca. 3 timmar och fyll på med vatten så att burken är täckt hela tiden.

Garnering
200 g mörk choklad

Topping
0,5 dl dulce de leche

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader och ställ ett galler i mitten av ugnen.

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål.

 Vispa smöret i ca 2 minuter med en elvisp i en annan skål. Tillsätt sockret gradvis och vispa allt i ca 3 minuter, det ska bli fluffigt och fint. Vispa i vaniljpulvret. Vispa sedan ner alla äggen men ett i taget till en jämn smet. Blanda sedan i mjölblandningen tillsammans med mjölken och vispa allt ordentligt så att det blandas rejält!

Häll smeten i en form (20*30 cm) klädd med bakplåtspappret i botten. Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter, kakan ska vara grädad men lite fuktig så stickan ska inte vara helt torr. Låt kakan svalna på ett galler.

Smula kakan i en bunke och häll i Dulce de leche såsen, blanda ordentligt!

Rulla smeten till runda bollar som en pingisboll och lägg dem på en bricka med bakplåtspapper. Ställ brickan i frysen i ca 30 minuter.

Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller; 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt tills chokladen har smält. Lämna den aldrig själv i mikron!

Doppa bollarna i den smälta chokladen och låt dem gärna droppa av på ett galler innan du ställer dem på en bricka med bakplåtspapper. Låt dem stelna i kylen innan du spritsar på Dulce de leche såsen!



Att baka själv är roligt men det blir ännu roligare och sprida bakglädje tillsammans! Här har kära @Monckan bakat ett av min bröd! Se så fint det blev!


Det har blivit många och långa skogspromenader för min del under julledigheten, rensat tankar och med sådana här härliga stunder i skogen med både frisk luft och sol så har jag fått tillbaka glädjen igen till mitt bakande!


Gårdagens ögonblick får blir när jag botaniserade mig i årets fröbeställning från Impecta! Nu börjar trädgårdsåret 2015!!!


Ha nu en härlig dag och så är det ju trots allt fredag idag! Haha!

/Helena






3 kommentarer:

  1. Läser ditt bloginlägg och blir lite berörd. Mycket klokt beslut av dig att lyssna på din inre röst och backa bandet lite. Det är så enkelt att ett intresse/ en tanke rusar iväg i 120 när det är kul och man får så mycket respons som du fått på instagramkontot med alla smarriga inspirerande foton. Oj, det blev en lång mening! Så lycka till med grundtanken , jag kommer att fortsätta följa din blogg och ditt instagram oavsett!
    Så ha en trevlig fredag du med!😛

    P.s.
    kul att se syrran Monckans bakbild här!☺

    Kram från Ylvlind/instagram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina värmande ord och förståelse. Jag har fortfarande samma brinnande intresse men det är viktigt att lyssna på sina instinkter! Självklart ska goa Monckan lyftas här hon är ju bland dem första som använde bloggen. /Helena

      Radera
  2. Nu har jag skrivet kommentarer 1000 ggr 😊 nu provar jag om det blir publicerat om jag är "anonym"
    Kram Monika (monckan)

    SvaraRadera