fredag 30 januari 2015

GOOEY MARSHMALLOW CRUNCH BROWNIE BARS

SNÖKAOS!!!
Äntligen fredag igen och allt gott är inhandlat till helgen! Jag kan ju inte avslöja vad det ska bli, men vill ni ha ett förhandstitt så får ni kika in på mitt instagram;@arstidsboden

Imorse när jag tittade ut så var det snö på marken, rätt så rejält också! Jag brukar ändå vara så pass informerad (man blir vädernörd när man bor på landet!) men denna snö hade jag inte räknat med! Det är tur att vår väg är den första vägen de skottar!

Jag var tydligen väldigt snäll igår för min man offrade sig och åkte iväg och handlade själv! Så jag fick tid att baka EN sak...men vi vet ju hur det alltid slutar! En sak blir lätt två! Haha!

Ju mer jag snöar in på alla smarriga Amerikanska bakverk (AS som jag kallar dem!)desto mer börjar jag att balla ut och vill bara ha mer och mer! Jag börjar att blanda recept, mixa och öka på med ingredienser...man kan nog säga att jag har blivit beroende!

Igår kan man lugnt säga att jag ballade ut lite med denna Gooey Marshmallow Crunch Brownie Bars! Men huvudsaken är väl att det blir gott?! OCH det blev den!  

Först blev det en saftig browniebotten med både smält och hackad choklad i sig. Efter det kommer ett täcke av smält mini marshmallow och på det ett lager god Dulce de leche. Jag avslutade kakan med att bädda ner den med ett choklad, jordnötssmör och Rice Krispiestäcke! KÄRLEK!


Behöver jag säga att den var himmelsk god?!

Här kommer receptet!



GOOEY MARSHMALLOW CRUNCH BROWNIE BARS
60 g mörk choklad, hackad
0,8 dl smör
0,75 dl + 0,75 dl mjölkchoklad
1.5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
2 stora ägg
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
0,5 dl kakao
2,4 dl strösocker

Garnering
1 burk dulce de leche

Topping
150 g mini marshmallows
1,8 dl mjölkchoklad, knoppar
1,2 dl krämig, slät jordnötssmör
3 dl Rice Krispies

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, 20'25 cm i bakplåtspapper, upp på kanterna också.



Hacka den mörka chokladen och lägg den i en skål. Hacka även mjölkchokladen allt men lägg hälften tillsammans med den mörka chokladen. Lägg resterande choklad i en annan skål. Tillsätt smöret i chokladen och värm allt i en kastrull på låg värme, rör om hela tiden. Ställ åt sidan.



Blanda vetemjöl, salt, kakao, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Vispa socker och smör poröst och fluffigt i en annan skål. Tillsätt choklad blandningen och blanda väl, tillsätt sist de torra ingredienserna och den hackade chokladen. Blanda väl.



Häll upp smeten i formen.



 Grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter.



 Ta ut formen och lägg på marshmallows, in i ugnen igen i 3-4 minuter.



Garnering - Spritsa dulce de lechen på marshmallowen. 



Topping - Hacka chokladen och lägg den tillsammans med jordnötsmöret i en kastrull och värm den på låg värme under omrörning. När den är slät så ta bort den från plattan och häll i Rice Krispies, blanda ordentligt. 






Häll toppingen på dulce de lechen. Låt stelna i kylen tills servering, ca 1-2 timmar.



Så vacker!






Så klart jag måste fresta med en liten bit!



Jag tycker det är tråkigt att många drar sig för att baka Amerikanska recept bara för att vissa ingredienser inte finns. Ni får börja göra som jag, baka de själv! Igår gjorde jag Peanutbutter Cups! En sån enkel godisbit men ack så god! Bland de lättaste godis jag har gjort faktiskt! Klarar du av att göra ischoklad så klarar du detta!

Jag hoppas kunna tipsa mer om sådana här recept för att underlätta för er!

TIPS!
  • Jag använde mig av mini muffinsformar, och ställde dem i en muffinsform av plåt. Bara för att inte chokladen skulle rinna ut! Min muffinsform är köpt på IKEA!


PEANUTBUTTER CUPS
1 dl jordnötssmör
2 msk smör
2 msk farinsocker
1,2 dl+2 msk florsocker

Garnering
200 g mjölkchoklad
2 msk kokosfett

Gör så här;
Fyllning - Blanda jordnötssmör, smör och farinsocker i en kastrull under omrörning på låg värme. 



När allt har blandats så ta bort den från plattan och häll ner florsockret. Låt smeten svalna i ca 30 minuter.



Hacka chokladen och lägg den tillsammans med kokosfettet i en bunke och smält den i mikron under intervaller! 4*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt till chokladen har smält, men lämna den aldrig!





Spritsa 1/3 av formen med den smälta chokladen och låt stelna i kylen. Forma fyllningen till bollar och platta till den lite lätt. Ställ dem på en plåt med bakplåtspapper och ställ dem i frysen i 30 minuter.







Lägg de platta bollarna på den chokladen och sprisa på den resterande chokladen.





 Låt stelna i kylen!







Nu när ni har gjort era egna Peanutbutter Cups så måste ni bara använda dem i denna Peanutbutter Cup Cookie & Cream Salted Caramel Popcornbar! Recept i länken!



Det värmer i hjärtat när man får se bakverk som är hämtad härifrån på istagram! Jag vänjer mig aldrig! Stolt och rörd är vad man blir! Se så fina Marshmallows Brownie Cookies som @rebwid gjorde igår!

Blir du sugen på att göra dem själv? Så finns det en direkt länk här nedan!



Bjuder här på en bild på mitt underbara kaoset i köket. Det kan se kaotiskt ut men jag har full koll! Haha! Gårdagens ögonblick!


Jag bakar så pass mycket att vi i min familj inte kan äta allt! Så jag delar gärna med mig! Både till jobbet och kompisar! Idag så gör jag en kompis glad och överraska henne med några Peanutbutter Cups! Hennes favorit! 

Jag älskar att ge bort ätbara presenter både som snällhet men även till bortbjudningar!
 Jag lovar er att det blir alltid en hit! Gör det själv nästa gång!



Kör nu försiktigt i vinterhalkan! Det är bättre att komma försent än inte alls!

/Helena




1 kommentar:

  1. Hej.
    Du har väldigt mycket gott på din blogg så jag blev lite skraj när jag tidigare idag inte kom in på bloggen.
    Du har mess från mig på Facebook, ligger nog under din övrigt-korg :)

    Hälsningar Åsa.

    SvaraRadera