söndag 11 januari 2015

LIME- OCH KOKOSPAJ MED MARÄNG

EGON KOM, SÅG OCH SEGRADE!
Sicken storm vi fick av Egon! Jag var inte beredd på att den skulle vara så stark! Drabbades ni av den?

Redan under kvällsmiddagen så gick strömmen och sedan när jag äntligen satte mig i soffan för att lördagsmysa så gick den helt! Jag fick ofrivilligt gå och lägga mig för den kom inte tillbaka och den var tydligen borta hela natten för min telefon var fortfarande oladdad när jag tittade till den vid fyra snåret! Taket hos hönsen har knäckts och även vindskivan på förrådet där kaninerna och vaktlarna bor! Usch! Men djuren mår bra!

Jag fick en sån sommarlängtan igår när det regnade hela tiden! Det speglades av sig på desserten jag gjorde sen gjorde! Det blev en syrligt god Lime- och kokospaj med maräng!

Först när jag såg den så tänkte jag att den kommer att ta hela dagen att göra med alla dess lager men efter att ha läst receptet så visade det sig att den var jättesmidig! Du gör alla lager i omgångar under gräddningen! På mindre en 1 timma har du en god, härlig och såklart somrig kaka! 

Pajen avslutas med ett luftigt och krämigt marängtäcke!
Jag har blivit helt insnöad på maräng tillverkning! Så härligt fluffigt det blir och gott också! Det nästan är ok att slicka i skålen! Haha!

Här kommer receptet!


LIME- OCH KOKOSPAJ MED MARÄNG
Botten
ca 12 digestivekex
75 g smör, smält

Philadelphia - fyllning
250 g philadelphia
1/2 dl färskpressad limesaft
1/2 dl strösocker
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker 
1/2 krm salt
2 ägg

Kokosfyllning
5 äggulor
1 dl kondenserad mjölk
1 dl kokosmjölk
1 msk rivet limeskal
1 dl färskpressad limesaft

Maräng
4 äggvitor
2 dl strösocker
1/2 tsk ättiksprit 

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.




Kavla digestiven i smulor med en kavel och blanda den med det smälta smöret.




 Tryck ut blandningen i botten på en form, 24 cm i diameter med en löstagbar kant och kyl medan fyllningen görs.




Vispa ihop philadelphia, limesaft och socker. Tillsätt vetemjöl, vaniljsocker och salt och blanda till en slät smet. Rör sedan i äggen, en i taget. Häll ner smeten i pajskalet och grädda i 15 minuter.








Vispa äggulor till en poröst smet. Vispa sedan i kokosmjölk, kondenserad mjölk, limeskal- och saft. 




Ta ut pajen ur ugnen och häll försiktigt på kokosfyllningen. 




Grädda i ytterligare 15 minuter.




Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Tillsätt socker matskedsvis och ättikspriten under kraftig vispning, gärna i maskin till en fast marängsmet.




Bred ut marängen över pajen och grädda i ugnen i ca 10-12 minuter eller tills ytan får en fin gyllenbrun färg.



 Låt svalna före servering.



Se så läcker den blev!



Nybakat till frukost kommer alltid att vara lyx för mig, oavsett hur mycket jag bakar! Igår gjorde jag ett par äppelfrallor! De är lätta att göra, kort jästid och man får mycket bröd! Du kan också dubblera receptet och frysa hälften av frallorna sedan när de har gräddats så har du bröd till ett annat tillfälle!

Vätskan i detta bröd blev äppelsaft istället för vatten eller mjölk. Jag har aldrig använt mig av sån vätska tidigare i bröd men lär göra det igen för vilken smak de gav brödet! Ni måste bara testa det!


ÄPPELFRALLOR
50 g jäst
500 g äppeljuice (5 dl)
720 g vetemjöl special (ca 12 dl)
20 g honung (1 msk)
20 g havssalt (1 msk)
1 stort äpple 
3 g kanel (1 tsk)

Gör så här:
Värm juicen till 37 grader. 




Lös upp jästen i juicen i en bunke. Tillsätt mjöl, honung och salt och kör degen i maskin i 12 minuter. 




Dela under tiden och kära ur äpplet. Vänd ner äppelbitarna i degen och arbeta i ytterligare 5 minuter.



 Täck över och låt jäsa i 1 timma.




 Ta upp degen på ett mjölat bakbord och forma till bullar.



 Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa under bakduk i 40 minuter. 

Sätt ugnen på 250 grader. 

Sätt dem i mitten av ugnen och spraya dem lätt med vatten innan du stänger luckan! 



Grädda dem i ca 15 minuter. Låt svalna på galler.




Jag blir lika glad varje gång någon annan hittar ett recept här på bloggen! Dessa smarriga pepparkakspraliner gjorde @emmyalex till sitt julfika!


Jag tycker det är viktigt att lyfta andra människor som gör fina bakverk och brinner för bakning lika mycket som jag gör! Nu är det så att jag själv inte är så van vid att bli den som blir lyft! Så tack så mycket @lyckobackens_levande! 


Trots att strömmen gick igår kväll så hann jag ändå få uppleva dagens ögonblick! Det blev med min fina son Isak och mina marsvinstjejer: Mimmi, Piff och Puff!


Hoppas ni får en go söndag vad ni än hittar på! Själv så ska jag såklart baka! Haha!

/Helena







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar