måndag 26 januari 2015

MARIANNE COOKIE BALLS

VILKEN DAG VI FICK IGÅR!!!
GODMORGON!!! Det blev en heldag ute igår i det fina vädret! Det var så härligt att jag inte ville att dagen skulle ta slut! Hoppas även du fick njuta av solens sköna strålar! Jag var helt slut sen på kvällen efter hönsskötsel, vedbärning och sol! Jag fick ju göra allt sånt igår istället för i lördags för då hade vi snökaos!
LYCKA!

Trots att jag var ute i stort sett hela dagen så bakade jag också såklart! Dessa friska och smakrika Marianne Cookies Balls smakade riktigt bra sen i tv soffan på kvällen!

Jag hade Marianne kakor över från i fredags så jag tänkte; varför inte göra en pralin av dem?! Så bra och goda de blev! När jag mixade kakorna så luktade det mint i hela köket! Jag tycker att det är på tiden att man twistar till chokladpraliner med lite nytänk!

Nu kanske ni undrar varför man ska ha Philadelphiaost i smeten, det är till för att smeten ska få en bra konsistens. MEN det ger ingen smak till pralinen, jag lovar!!!

TIPS!
  • Självklart kan man byta ut kakorna mot en annan smak! Varför inte Ballerina kakor?!
  • Degen kommer att kännas lite lös, känn det för löst så tillsätt fler krossade kakor.
  • Sjunker pralinerna ihop i frysen kan du försiktigt rulla dem igen.
  • Garnera chokladpralinerna med kaksmulorna direkt efter att du har doppat dem annars stelnar chokladen! Gör dem gärna en i taget!
  • Du kan självklart byta ut den vita chokladen mot mörkchoklad eller varför inte mjölkchoklad?!
Här kommer recepet!



MARIANNE COOKIE BALLS, ca 14 st
110 g naturell philadelphia
18 st Marianne kakor
ev. 6 st Marianne godisar

Garnering
300 g vit choklad

Topping
4 Marianne kakor, krossade 

Gör så här:



Jag la i några Marianne godisar när jag mixade kakorna också, för att få ännu mera friskhet i pralinerna!


Mixa Marianne kakorna och godiset i en mixer ordentligt.




 Tillsätt philadelphiaosten och mixa ihop smeten. 





Rulla degen till runda små bollar och lägg dem på en bricka med bakplåtspapper. 




Ställ dem i frysen i ca 30 minuter. Kolla efter 20 minuter om de har "sjunkt ihop". Ta då ut dem och rulla de igen!


 Mixa de Marianne kakorna som ska vara till garneringen dem ordentligt och lägg dem i en skål, ställ undan.



 Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller; 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält helt MEN lämna den aldrig!



Toppa bollarna en och en i chokladen och lägg dem gärna nån sekund på ett galler för att den överflödiga chokladen ska rinna av. 







Se så fina de blev! Jag blev riktigt nöjd!


Ställ dem på en bricka med bakplåtspapper och garnerna dem direkt med Marianne kakpulvret!

 Chokladen stelnar rätt fort så gör det direkt! Ställ dem i kylen för att stelna.









Får jag fresta med en liten bit?!




Trots att jag blev så nöjd med mitt brödbak i lördag så blev det bröd i går igen!! Haha!
Ska jag berätta en hemlis?! Det är att mina fina hönor får mycket av mitt bröd som jag bakar! Extremt bortskämda är vad de är! Ja jag vet! Men jag kan inte hjälpa det, jag får så fina ägg tillbaka! Nu var deras brödhög slut, så då var det bara till att baka! Haha!

Igår blev det ett grekiskt lantbröd med lite tuggmotstånd i sig ifrom av vetemjöl special fullkorn! Detta bröd jäste riktigt bra och jag blev otroligt nöjd med slutresultatet!

TIPS!
  • Jag brukar sätta på ugnen direkt när jag börjar med degen så att den är varm sedan, som en liten "jäsugn" och så ställer jag bunken på ugnen sen när den ska jäsa! Denna värme mår sedan degen bra av och jäser precis som du vill!
  • Jag anväder mig av en baksten när jag bakar bröd men har du ingen sådan så kan du ställa in en plåt samtidigt som du sätter på ugnen! Det fungerar lika bra! Då får du den "hårda ytan" undertill på ditt bröd!


GREKISKT LANTBRÖD MED FULLKORN, 2 bröd
30 g färsk jäst
8 dl vatten, ljummet
2 1/2  msk salt
6 dl surdeg av vete
2 msk ljus sirap
7 dl vetemjöl special fullkorn
ca 13 dl vetemjöl special

Gör så här:
Smula jästen i en bunke och lös upp det med vattnet. Tillsätt salt, surdeg och sirap.


Tillsätt vetemjöl fullkorn och lite av det andra mjölet, lite i taget. Arbeta i maskin i 15 minuter på medelvärme eller för hand dubbelt så länge. 



Jäs under duk i 2 timmar.

Sätt ugnen på 250 grader. 

Knåda degen lätt och dela den i två delat. 



Forma den till en rund boll och lägg dem med skarven uppåt i mjölade brödkorgar eller på en plåt med bakplåtspapper. 



Strö över vetemjöl och jäs under bakduk till dubbel storlek, ca 1 1/2 timme. 



Snitta bröden lätt med en vass kniv och ställ längst ner i ugnen. 



Spraya dem lätt med vatten innan du stänger luckan! Sänk värmen till 225 grader. Grädda i ca 40-50 minuter, eller till innertemperaturen blir 98 grader. Låt svalna på galler.



Det gjorde inte ont att få en skiva av detta fina bröd till kvällsfikat! MUMS!


Jag fick mig ett gott skratt när jag skulle skiva det...min kniv var för liten eller var brödet för stort?! Haha!


 Idag är det ingen vanlig dag för i dag så är det bloggens 200:e inlägg! Tiden går fort när man har det roligt!! GRATTIS TILL DIG!


Jag firade lite på mitt instagram igår och bjöd på en bild på denna härliga tårta! Faller den er i smaken så finns den självklart här på bloggen! Tryck på länken;



Detta kan låta konstigt men jag ser flera av mina instagramvänner lite som en familj! @klingskitchen ser jag som en av de närmaste "familjemedlemmar"! Därför blev jag otroligt och stolt när hon gjorde denna Espressotårta som jag har här på bloggen! SÅ FIN!!!!

Jag kan varmt rekommendera att ni ska följa henne på hennes instagram @klingskitchen så otroligt fina bilder med recept!

 Tråkigt nog så har hennes fina blogg kraschat för stunden men jag håller alla fingrar och tår att det löser sig snart!


Finns det några som verkligen förtjänar att unna sig något gott ibland så är det alla fina atleter som finns här på @arstidsboden och bloggen. @pigolej är extremt värt detta så som hon krigar varje dag på gymmet, en riktig inspirationskälla!


Gårdagens ögonblick får bli ett bildgalleri från den härliga dagen som vi fick igår! Jag hoppas vi får uppleva mer sådanna! ÄLSKAR SOLEN!


Lite meck att göra rent hos hönsen är det när det ligger snö på backen....


...men så värt det när man ser hur glada mina höns blir! De dyker ner i spånet och "badar"! Haha!


Några stackars blommor kämpar fortfarande...!




Äntligen efter några månaders frånvaro så är du tillbaka solen!!! HÄRLIGT!


Det blev en riktig "rensning" i mitt kylskåp imorse! Jag har lite väl för mycket gott här hemma! Det fick bli en "gott och blandat" bricka till mina kära arbetskamrater! Jag måste ju ha plats för nya bakverk! Haha!



Ha nu en underbar måndag med allt vad det innebär! Vi syns väl imorgon?!

/Helena











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar