tisdag 20 januari 2015

NUTELLA- OCH JORDNÖTSBARS

LYCKA!
Ibland få jag nypa mig i armen för jag känner mig så lyckligt lottad att få leva det liv jag lever med familj, hus, trädgård, djur, mat- och bakning och nu även träning! Det bara slog mig faktiskt! Varje dag så vaknar jag och är så ivrig att kliva upp och laddar "måbra" batterierna med att få uppleva en ny dag, i denna värld!

 Nu låter det som det alltid är en dans på rosor här men så är det självklart inte men man måste ibland se hela bilden! Hos mig har man aldrig tråkigt! Haha! Hoppas ni också har samma känsla!
Igår ni, så fick jag till det ordentligt i köket! Jag blev riktigt nöjd med slutresultatet! Så nöjd att jag gjorde två bakverk! Haha!

Först ut är denna krispiga Nutella- och Jordnötsbars! Min top 5 lista har fått utökas på vad de godaste bakverken jag har gjort till 10 i topp för denna är livsfarligt god! Både som godis men även som dopp till kaffet!

Detta bakverk/godis har både få ingredienser och tar ingen tid alls att göra! Jag gjorde den under tiden den andra kakan stod i ugnen! (ca 20 minuter)

  • Få ingredienser
  • Ingen gräddning
  • Lätt- och smidig att göra
  • Billig!
  • Lätt att skära upp fina bitar
Här kommer receptet!


NUTELLA- OCH JORDNÖTSBARS
1 dl strösocker
2 dl ljus sirap
300 g Nutella
5 dl Rice Krispies
1 1/2 dl saltade jordnötter

Garnering
200 g mörk choklad

Gör så här:
Smält socker och sirap i en kastrull. Tillsätt Nutella och rör om.



Grovhacka nötterna. Blanda dem med flingorna i sockersmeten.






Bred ut smeten i en form med bakplåtspapper, 20*30 cm. 



Låt stå och stelna i kylskåpet i ca 1 timme.

Smält chokladen i mikron i intervaller; 4*25 sek och rör om lite då och då. Fortsätt tills chokladen har smält helt. Men lämna den aldrig!



Bred den över kakan. 


Låt den stelna innan du skär i den.



Släng inte kanten! Den smakar lika bra som själva biten!


 Torka av kniven lite då och då så att den inte är kladdig.



Denna kaka var hur smidig som helst att skära! Jag kunde till och med göra ministorlekar utan att chokladen sprack!





Sa jag att min top 5 lista har utökats?! Denna kakan - Chocolate chip Bountybrownie hamnar också rätt in i den nya topp 10 listan!
SÅ GOD!

Gillar du bakverk med kokos i sig och godiset Bounty kommer du att älska dessa!

TIPS!
  • Jag la i några hackade chokladbitar i browniesmeten innan den skulle gräddas bara för att göra den extra saftig! De går självklart att utesluta eller ersättas med en annan smak! Varför inte After eight?!
  • Blir gräddningen ojämn så kan du göra som jag gjorde: jämna till toppen med en brödkniv!
  • Känns kokosfyllningen för lös så häll i lite extra kokos bara! Denna smet påminner lite om glasyr, du "matar" den tills den känns bra!
  • Värm kniven lite under varmt vatten och torka av den innan du skär i den så får du "perfekta" kanter! Glöm bara inte att torka av kniven innan!


BOUNTYKAKA
Botten
3 ägg
4 1/2 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 1/2 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
4 msk kakao
50 g mörk choklad, hackad eller 50 g chokladknappar
225 g smör
2 dl kokande vatten

Kokoskräm
225 g smör
4 dl florsocker
2 ägg
1 påse kokos, 200 g

Garnering
200 g mjölkchoklad
1/2 msk olja

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form med bakplåtspapper, ca 24*30 cm.

Vispa ägg och socker poröst i en bunke. Blanda ner vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver och kakao i äggblandningen.

Smält smöret och koka upp vattnet i samma kastrull. Tillsätt den varma blandningen i bunken.



 Vispa ihop till en smet.



Bred smeten i formen och  tryck ner chokladbitarna. Grädda mitt i ugnen i ca 20-25 minuter.
Perfekt gräddad!
Kokoskräm - Smält smöret i en kastrull. Blanda ner florsocker, ägg och kokos.



Kyl kakan i 30 minuter i frysen. Bred sedan på kokoskrämen.



Garnering - Hacka och smält chokladen i mikron. Se ovan hur i föregående recept! Blanda ner oljan. 




Bred chokladen över kokosblandningen och låt stelna. Förvara i kylskåp.



Åter igen kan du använda HELA kakan! ALLT ÄR LIKA GOTT!


Så vacker! NÖJD!


Får jag fresta med en liten bit?!


Denna lilla varelse är familjens favort..om man får ha en sån när alla andra 6 kaniniungar är lika söta?! Micke eller Mickis (vi vet inte könet ännu) har en väldigt personlig utstrålning och är alltid först fram när man ska in och gosa! Gårdagens ögonblick blir såklart när sötnosen fastnar på bild! KÄRLEK!


Kan man tröttna på fika på jobbet?! Jag hoppas inte det! För även idag fick mina goa arbetskamrater mumsa i sig av mina härligheter!


Jag tyckte att både jag och gubben förtjänade en stor tallrik med gott framför tv igår! Haha! Här skippar vi sockerfria månaden helt!


Hoppas ni testar några av dessa godsaker för ni kommer inte att bli besvikna! Ha nu en underbar dag!

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar