söndag 25 januari 2015

NUTELLAPAJ

SNÖBOLLSKRIG!
Trevlig söndag på er alla! Detta inläggs innehåll blir långt! 4 olika recept är den laddad med! Jag gör uppenbarligen för mycket på helgen! Haha! Så klart jag vill dela med mig av allt! 

Har du bakat eller lagat nåt gott i helgen?!

När det är dagar som det var igår med en massa nysnö så önskar jag att man var barn igen! En sån glädje det är i deras ögon! Jag tror att min son Isak var ute och åkte pulka mer än halva dagen! KÄRLEK! Eftersom man bor i hus och det är ingen fastighetsgubbe som kommer och skottar så blir det automatiskt en huvudbry när snön kommer! NU MÅSTE MAN SKOTTA OCKSÅ! Men man får se det som gratis motion!

Båda desserterna som jag bakade igår och som är med i detta inlägg går snabbt att förbereda och är enkla att göra! 
VEM GILLAR INTE SÅNA RECEPT?!

Först ut är denna krämiga Nutellapaj! OMG!!! Är du som jag och gillar Nutella så kommer du att älska denna paj! Jag använde mig av Mariannekakor till botten men du kan ta andra kakor också; Ballerinna eller varför inte OREO?!

Jag använde mig av en form som är 18 cm i diamter men receptet är gjort för en form på 24 cm! Som alltid vill jag ha höjd på mina bakverk!

TIPS!
  • Sjunker kanterna ner under gräddningen så kan du trycka till kanterna lite lätt direkt efter gräddningen! Men akta, det är varmt!


Här kommer receptet!


NUTELLAPAJ
175 g Marianne kakor eller andra t.ex OREO
85 g smör, smält
1 tsk salt

Fyllning 1
0,5 dl Dulce de leche

Fyllning2
270 g Nutella
340 g Mascarpone
1 tsk salt

Topping
ca 0,75 g saltade jordnötter

Gör så här;
Sätt ugnen på 175 grader.



Jag tror att dessa kakor är rätt så nya och inte finns i alla affärer! Här är en bild på hur förpackningen ser ut!





 Blanda Marianne kakor, smält smör och salt i en matberedare.




 Mixa grovt så att den blir smulor.




Tryck ut smuldegen i en form, ca 24 cm i diameter. Tryck upp på kanterna också, rätt högt.

Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter, låt svalna i formen.

Fyllning - Lägg Nutella, Mascarpone och salt i en bunke. Blanda ordentligt med en elvisp




 Smeta ut Dulce de lechen på pajskalet. Häll fyllningen i pajskalet och jämna till ytan.





Låt stelna i kylen ca 1-2 timmar. Täck pajen med plastfolie. Garnera med hackade jordnötter innan servering.



Tack vare att bottnen gräddas så kommer den att bli hård och stabil. Det kommer inte vara ett problem att lyfta den från formen!



Hos oss i min familj har vi som tradition att ha "tvåfika" på helgen! Det är ett trevligt sätt att samlas och gå igenom kvällens aktiviteter! Igår blev det en krämig Mandel- och hasselnötskaka med Schweizernötstryffel! Den bokstavligen smälte i munnen och smakade som en dröm! BEROENDEFRAMKALLANDE!

Jag vet att dessa mjölsorter kan kosta en slant men det är så värt det! Du använder inte så mycket och så kommer det att räcka till flera kakor framöver! För dessa kommer garanterat bli er favorit!




MANDEL- OCH HASSELNÖTSKAKA MED SCHWEIZERNÖTSTRYFFEL
50 g mandelmjöl
50 g hasselnötsmjöl
100 g smör
2 ägg
250 g strösocker
100 g vetemjöl

Tryffel
200 g Scheweizernötschoklad
1 dl vispgrädde
1 msk smör

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä botten på en springform ca 18 -24 cm i diameter med bakplåtspapper alt. 20*20 cm form - det sistnämnda använde jag! 

Smält smöret och låt det svalna lite. Vispa äggen och sockret vitt och poröst. 




Blanda ner de malda nötterna, mjölet samt de smälta smöret  i äggsmeten. 




Häll upp i formen.




 Grädda kakan mitt i ugnen i ca 25-30 minuter eller tills de får färg. 




Ta ut kakan och låt den svalna helt i formen. 




Tryffel - Hacka chokladen grovt och lägg den i en skål. Smält den i mikron i intervaller: 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt att värma tills chokladen har smält. Lämna aldrig  chokladen ensam! 




Blanda i vispgrädden och smöret, rör om till allt har blandats ordentligt! 




Bred tryffeln över kakan och ställ den sedan i kylen för att stelna. 




Denna kaka är både mjuk i själva kakan och kanterna så de kan man äta också!




Jag försökte knäppa ett kort utomhus igår men det gick sådär...kakorna blev dränkta i all snö! Tycker ändå att denna bild blev fin!


Jag ha precis avnjutit detta härliga surdegsbröd till min söndagsfrukost! Ett riktigt rustikt och lyxigt bröd med både fikon och hasselnötter i sig! Detta bröd kan du även ha som dessertbröd till ostbrickan för där platsar den lätt! Hur gott är det inte med en skiva av detta bröd med lite grönmögelost och honung ringlande över sig?! Lite lyx måste man ha på helgen!

TIPS!
  • Eftersom du ska ha så lite "färdig" surdeg så kan du om du inte har surdeg hemma på jäsning, köpa den färdiga som finns i affären!




FIKON- OCH HASSELNÖTSBRÖD
Surdeg
2 msk surdeg 
3 dl vatten
3 dl rågmjöl

Deg
12 st torkade fikon
rågsurdegen
3 1/2 dl vatten
5 3/4 dl vetemjöl special
6 1/4 dl rågsikt
3 dl hasselnötter

Gör så här:
Fördeg - Blanda surdegen med vatten och mjöl i en bunke. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i ca 6-10 timmar- degen ska bli bubblig!

Degen - Hacka fikonen grovt. Rör ihop alla ingredienser med surdegen i en matberedare. Arbeta i maskin i 5 minuter eller dubbelt så länge för hand. Täck bunken med plastfolie och låt jäsa i rumstemperatur i 3-5 timmar.




Häll degen på en mjölad arbetsbänk och knåda den lite lätt. Forma till två avlånga limpor och lägg dem i mjölade brödformat ellet på en plåt med bakplåtspapper. Med skarven uppåt. Låt jäsa under bakduk i ca 1-2 timmar.




Sätt ugnen på 250 grader, minst 30 minuter före gräddning.

Vänd upp bröden på en varm plåt med bakplåtspapper, snitta bröden lite lätt med en vass kniv. 




Grädda mitt i ugnen, spraya bröden med vatten innan du stänger luckan!

Sänk temperaturen till 225 grader och grädda i ca 35 minuter. Låt svalna på galler!




Jag gjorde ett så gott tillbehör till middagen igår! Ädelostgratinerade champinjonhattar! Det blev bara så goda! Hur gott är det inte sen på sommaren och ha med dessa när du grillar?!


ÄDELOSTGRATINERADE CHAMPINJONHATTAR
1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta
smör till stekning
1-2 msk hackad persilja
salt, peppar
400 g färska champinjoner, jämna i storlek och inte för små
150 g blåmögelost
ca 1 msk vispgrädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Hacka löken och fräs dem i en stekpanna. Rör ner persilja och krydda med salt och peppar.

Rensa de hela champinjonerna och ta bort "fötterna". Lägg dem i en smord ugnssäker form med hattarna neråt. 

Mosa osten med grädden och den avsvalnade frästa löken. Fördela röran i champinjonhattarna. 

Gratinera i mitten av ugnen i ca 5-8 minuter, eller till de får lite färg.


LYCKA!

Det känns fortfarande overkligt att så många vill ta del av och prova recepten härifrån bloggen! Jag älskar när folk skickar ett meddelande på mitt intagram @arstidsboden så att jag kan ta del av allt fint som ni bakar och planerar att baka! TACK!   







Det är en sån glädje och se att mina vaktlar fortfarande producerar ägg dagligen trots vinter! Då vet jag att de har det bra! 


Ren lycka kände jag är när denna vagn med ved parkerade sig på vår uppfart igår! Så klart det blir gårdagens ÖGONBLICK!


Nu när det är lite kyligare utomhus så blir det brasa både morgon och kväll här inne! MYSFAKTORN är hög!


Ha nu en underbar söndag och ladda batterierna rejält så klarar vi av nästa vecka galant!

/Helena








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar