lördag 10 januari 2015

OREO COOKIE BALLS

FRI LEK!
Äntligen har jag fått tillbaka min helgkänsla! Så gott! Idag har jag inga stora storslagna planer utan bara lulla omkring här hemma! Vi får se vad slutresultatet blir! Lite "fri lek" kan man säga, haha!

Jag trodde inte det var sant igår när jag hittade detta recept på dessa underbara OREO COOKIE BALLS! Jag är väldigt svag för recept som går fort att göra och har få ingredienser, då tackar min plånbok mig! Haha! Man behöver inte hela tiden ha många ingredienser för att få fram en oslagbar smak! 

  3 ingredienser är allt som behövs för att göra ett riktigt gott lördagsgodis; Philadelphiaost, Oreo kakor och choklad! Jag kan lova dig att du kommer behålla receptet och göra det om och om igen! För de är så lätta att göra och beroendeframkallande!

Här kommer receptet!




OREO COOKIE BALLS, ca 15 st
110 g naturell philadelphia
18 st Oreo kakor

Garnering
200 g mörk choklad

Topping
4 Oreo kakor, krossade (utan fyllning)

Gör så här:




Mixa Oreokakorna i en mixer ordentligt.




 Tillsätt philadelphiaosten och mixa ihop smeten. 





Rulla degen till runda små bollar och lägg dem på en bricka med bakplåtspapper. 



Ställ dem i frysen i ca 30 minuter.



Ta bort fyllningen på de Oreo kakor som du ska toppa med. Mixa dem ordentligt och lägg dem i en skål, ställ undan.



 Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller; 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält helt MEN lämna den aldrig!





Toppa bollarna en och en i chokladen och lägg dem gärna nån sekund på ett galler för att den överflödiga chokladen ska rinna av. Ställ dem på en bricka med bakplåtspapper och garnerna dem direkt med Oreo pulvret!



 Chokladen stelnar rätt fort så gör det direkt! Ställ dem i kylen för att stelna.






Fredagskvällar för mig och min familj är: mys, umgås och äta gott! Det är enda kvällen som jag inte vill tillbringa så mycket tid i köket! Det får gärna bli nåt som går fort att göra, både matlagnings- och bakmässigt! Igår fick jag till en riktigt god  Saltlakritssemifreddo med marshmallows, turkisk peppar och färska hallon! 

Det bästa med semifreddo är att den går snabbt att göra och så klarar den sig själv i frysen sen! När du sedan är sugen på att äta efterrätten så är det bara att ställa fram den! UNDERBART!

Jag garnerade min semifreddo med färska hallon men du kan ta vilket valfitt bär som helst! Du kan till och med servera semifreddon med lakritssås om du vill! Låt fantasin flöda!





SALTLAKRITSSEMIFREDDO MED MARSHMALLOWS,TURKISK PEPPAR OCH HALLON, 4 port
3 dl vispgrädde
3 äggulor
1/2 dl florsocker
2 tsk saltlakritspulver alt. vanligt lakritspulver
2 äggvitor
1 1/2 dl små marshmallows
1 dl Turkisk peppar, krossade

Garnering
Färska Hallon

Gör så här:
Vispa grädden hårt och ställ den i kylen. 

Vispa upp äggulorna, florsocker och saltlakritspulver fluffigt i en separat skål. 





Vispa äggvitorna i en annan skål hårt. 








Vänd ner grädden i äggulorna och vänd sist i de uppvispade äggvitorna. 




Varva marshallows och hackad turkisk peppar med semifreddon i en skål och strö över marshmallows och turkisk peppar.








 Sätt skålen i frysen i ca 4-6 timmar. 




Snabbt och enkelt sa vi; Här har vi ett snabbt och enkelt middagstips! Bakpotatis med currykycklingröra med bacon! Detta recept är en klar favorit till oss för gör man mycket av röran passar det perfekt som baguetteröra till lunchen dagen efter.




BAKPOTATIS MED CURRYKYCKLINGRÖRA OCH BACON
3 st bakpotatisar

Röra
2 kyckling fileér
1 pkt bacon
1 röd lök
1 purjolök
1 röd paprika
2 msk curry
1 näve frysta örter
5 dl cremé fraiche
1 dl majonnäs - den lätta
salt och peppar


Gör så här:
Skär baconet i bitar och stek den knaperstekt. lägg dem på en tallrik med hushållspapper - så suger den bort överflödigt fett.

Skär kycklingen i små bitar och stek den. Krydda med curry, salt och peppar.




Snitta bakpotatisen med ett kryss på toppen, halvvägs igenom potatisen. Ställ dem på en tallrik och värm dem i 20 minuter i mikron på full effekt, rotera potatisen efter 10 minuter.



Hacka löken, purjolöken och paprikan smått och lägg dem i en bunke. Tillsätt de övriga ingredienserna: curry, örter, creme fraiche, majonnäs, salt och peppar. Rör om ordentligt!




Tillsätt kycklingen. Garnera kycklingröran med de knaperstekta baconet innan servering!




Jag älskar att stöka till det i mitt kök och skapa! Då mår jag som bäst och det blir självklart DAGENS ÖGONBLICK!





Nu börjar mina små kaninunge bebisar bli riktigt stora! De har blivit så van vid oss så dem vill gosa hela tiden! Det tackar jag inte nej till! Man njuter varje sekund! KÄRLEK!


ÄR DU BAKSUGEN IDAG MEN HAR ÍDETORSKA?! SURFA DÅ RUNT BLAND ETIKETTERNA HÄR, FÖR DET FINNS NÅT FÖR ALLA!

HA EN UNDERBAR DAG!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar