torsdag 22 januari 2015

PEANUTBUTTER CUP COOKIES & CREAM SALTED CARAMEL POPCORN BARS

WAY OUT WEST!
GODMORGON! Nu har vintern kommit ner till oss i Halland! Bitande kallt var det igår och snön ligger kvar! UNDERBART!

Men jag är ingen vintermänniska! Det är för kallt för min smak! Det spelar ingen roll om jag är tjock eller smal, jag fryser ändå hela tiden! Nä, jag trivs bäst med lite värme! Trots att jag faktiskt kommer från Edsbyn i Hälsingland! Längtan till sommaren blev inte mindre när jag kollade igenom lite gamla bilder från förra sommaren igår! MEN snart får vi uppleva den igen! LÄNGTAR!

Jag vet att jag har gjort många Amerikanska bakverk på sistone, men jag  kunde inte låta bli att göra detta recept! Det är en sån period just nu och fråga mig inte varför! Haha!

Det blev ett par Peanutbutter Cup Cookies & Cream Salted Caramel popcorn Bars! Det var ett långt men ändå häftigt namn!

Mer amerikansk kan det knappast bli, en "over the top" kaka! Men så god! En annorlunda smak! Gillar du popcorn, choklad , jordnötter, Cookies och kola kommer du att älska dessa!

"En massa kinderägg i ett ägg! Så många olika smaker!"

TIPS!
  • Du kan byta ut Reesès Peanutbutter Cups om du vill eller inte hittar de i affären mot tex Center!
  • Jag gjorde min i en form 20*20 för jag ville ha höjd på min kaka men du kan ta en störrre form om du vill ha de tunnare!
Här kommer receptet!


PEANUTBUTTER CUP COOKIES & CREAM SALTED CARAMEL POPCORN BARS
Botten
3 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 tsk vatten
110 g smör, rumsvarmt
2 msk strösocker
0,9 dl farinsocker
1 tsk vaniljpulver
1 stort ekologiskt ägg
1,2 dl mörk choklad, hackad
6 stycken Reesés Peanutbutter cups alt. center

Gräddlager
170 g smör, rumsvarmt
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk salt

Saltade karamelliserade popcorn
4 msk farinsocker + 2 msk vatten
2 msk smör
0,9 dl grädde
1 msk vaniljsocker
2 msk jordnötssmör
0,5 tsk salt
6 dl popcorn

Garnering
50 g mörk choklad, smält

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form ca 20*20 cm med hög kant i bakplåtspapper. 

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål. Vispa smöret fluffigt med en elvisp. Häll i sockret och vaniljsocker i smöret och vispa ytterligare, ca 2-3 minuter.

 Tillsätt ägget och vispa igen.

Tillsätt sedan mjölet gradvis och vattnet och chokladen. Mixa det hela till en smet, påminner om kaksmet!



Det kan vara lite pilligt att få ut degen i formen för den är rätt så kladdig! Fukta dina händer lite med vatten så går det bra!



Häll halva degen i formen. 



Så här ser godiset ut! Finns i din livsmedelaffär vid den Amerikaska avdelningen! Jag köpte min på ICA MAXI!


Tryck sedan i chokladbitarna.



 Häll sedan på den resterande smeten. Låt grädda mitt i ugnen i ca 18-20 minuter.



 Låt sedan kakan svalna i ca 5 minuter. Ställ den sedan i kylen i ca 30 minuter.

Gräddlager - Vispa smöret fluffigt, gärna i några minuter. 



Sikta ner florsocker, salt och vaniljsocker. Blanda väl. 



Smeta ut gräddblandningen över kakan, ett jämnt lager. Ställ den kylt under tiden du förbereder popcornen.



Karamelliserade popcorn - 



Poppa pocornen. Smält farinsocker och vatten i ungefär 5 minuter på medelvärme under omrörning. 





Tillsätt smöret och grädde försiktigt. Koka sedan ca 5 minuter till kolakonsistens. 



Ta av kastrullen från värmen, rör ner jordnötssmör, vaniljpulver  och flingsalt. Rör om tills smeten är slät.



Lägg popcornen i en skål och häll på kolan. Rör om ordentligt, allt ska blandas!



Fördela popcornen jämnt.






Garnering - Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller: 3*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält. Men lämna den aldrig! Spritsa ut chokladen över kakan.



Då var den färdig! Dax för kylskåpet för nu ska den stelna!



Låt den stå  kallt i kylen i minst 1 timme innan du skär upp den!



Älskar skalken! Så fin och god!







Idag frestar jag er med många fina bilder! ELAKT AV MIG!



Fastnade för denna Nutellakakan igår när jag mindes tiilbaka till förra sommaren. En sockerkaka med både Nutella i smeten och som garnering!Jag behöver väl knappast skriva att den smakade gott?! Självklart ligger receptet här på bloggen! Klicka i länken nedan:




Här kommer receptet på det franska dinkelbrödet jag bakade i tisdags! Detta bröd är både gott och enkelt att göra! Man får dessutom mycket bröd!

Ska jag avslöja en hemlis? Jag har en last faktiskt...det är att när jag får dille på nåt så kan jag äta det hela tiden! Hemmagjorda krutonger tex! Hur gott är inte det? Detta bröd skivade jag upp direkt i skivor och frös in det så att jag nu till helgen kan göra vitlökskrutonger!! SÅ GOTT!


FRANSKBRÖD AV DINKEL
1 kg dinkelmjöl (1 pkt av kungsörnen)
50 g jäst
5 1/2 dl vatten, 37 grader
50 g smör, rumsvarmt
2 tsk salt

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Smula jästen i en matberedare eller bunke och häll på det ljumna vattnet. Rör om tills jästen har lösts upp. Klicka i smöret och tillsätt saltet.



 Rör i mjölet, lite i taget. Arbeta i maskin på medelhastighet i ca 5 minuter eller dubbelt så länge för hand. 

Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.


Dela degen i två delar och forma den som limpor och lägg dem i ett par mjölade brödformar. 



Eller på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.



Smitta bröden lite lätt med en vass kniv och spraya dem med vatten innan du stänger ugnsluckan!

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25-30 minuter. Låt svalna på galler.



Känner mig både stolt och överrumplat på er alla som gillar och bakar bakverk som jag har gjort och som ligger här på bloggen! KÄRLEK TILL ER!

Igår så fick jag syn på dessa snygga Chocolate Peanutbutter Crunchy Squares på facebook! Så fina! DUKTIG DU ÄR SARA!


Vill du göra dem själv så ligger de här! Klicka bara på länken!




Jag vet att mina bakverk ibland kan bli beroendeframkallande men att man drömmer om dem har jag aldrig hört tidigare! Haha! Det måste vara för att du har diethjärna Annie! Du får bakade sedan efter tävlingen! LYCKA TILL!



Yes!!! Första beställningen på fröer har anlänt! HÄRODLAT OCH EKOLOGISKT - WE MEET AGAIN!


Om jag skulle få bestämma så skulle alla djur i världen få ha ett bra liv men det fungerar inte så! Jag försöker bidra med min del iallafall! SÖTNOSAR!


-"Mamma, idag kan vi äntligen åka Snowboard! Snön har kommit!"

Ni fattar vad glad han blev, han har ju fått väntat hela vintern! Så klart det blir GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


Hoppas ni har börjat förberedda nåt gott till helgen! Kanske rent av nåt härifrån?! HEJ SÅ LÄNGE!


/Helena




2 kommentarer:

  1. Hej Helena!
    SÅ mycket gott du tipsar om här! Jag har bott en tid i USA och älskar förstås bakrecepten därifrån. Kanske har du kollat in www.browneyedbaker.com redan... Annars är det ett tips från mig.
    Hälsningar
    Malin i Vallentuna

    SvaraRadera