tisdag 27 januari 2015

SALTY PRETZEL CANDY BAR PIE

PÅ TOP 10-LISTAN PÅ MYTASTE!!!
Goddag! Tisdagen tar sakta fart och vad säger man "underbart är kort?!" Snön är borta!! Tråkigt att man aldrig vänjer sig vid vädret här nere i Halland, ena dagen snöar de och nästa dag regnar det!
HELT OFATTBART!

Som jag har sagt tidigare så är ju min blogg kopplad till Mytaste så att jag kan sprida alla recept till fler därute! Nu är det ju även så att på deras sida så har dem en Matbloggslista och jag satte morgonkaffet i halsen när jag såg att ÅRSTIDSBODEN nu ligger på 5:e plats!!! HELT OTROLIGT! LYCKA! STOLT!

Tack för att ni hittar hit och blir förhoppningsvis inspirerade till att baka eller laga mat och att NI hittar smarriga recept! Jag uppskattar ER alla! VI INSPIRERAR VARANDRA! KÄRLEK!

Gårdagens bak hade jag planerat sedan länge och det skulle egentligen bara bli en sak men eftersom jag misslyckades (ja, faktiskt det händer!) med söndagens tvåfika så fick jag blodad tand och göra om den! Orginal receptet var helt galet så jag fick twista till den lite! Jag tycker att jag lyckades rätt bra! VAD TYCKER NI?!

Det blev en Salty Pretzel Candy Bar Pie!! Ja du hörde rätt: en paj med salta pinnar som pajskal! Haha! Den har även fyra lager i sig: jordnötssmör, kola, jordnötter och ett härligt chokladskal sen som avslutning!

Som alltid när jag bakar paj använder jag mig av en 18 cm i diamter form, bara för att få höjd på det hela. Självklart kan du ta en 24 cm form också!

TIPS!
  • Jag trycker alltid ut sådana här pajdegar med undersidan av en sked! Då får du jämna kanter och lager!
  • Pajskalet kan vara lite omtåligt så ta ut skalet varsamt sedan ut formen!

Smaken smakar precis som namnet; lite godisaktigt MEN inte för sött!

Här kommer receptet!


SALTY PRETZEL CANDY BAR PIE
Pajskal
1 pkt salta pinnar (125 gram)
110 g smör
2 msk strösocker

Jordnötslager
1,2 dl jordnötssmör

Kolasås
0,9 dl strösocker
2 msk vatten
1 msk ljus sirap
0,9 dl grädde
1 msk smör

Garnering
0,5 dl jordnötter, hackade

Chokladlagret
200 g mjölk choklad, hackad
35 g smör
1,5 msk vispgrädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. 



Mixa salta pinnarna i en mixer grovt.



 Smält smöret och blanda det med de salta pinnarna och strösockret. 



Kom ihåg att trycka ut pajdegen med en sked! Då får du fina kanter!


Tryck ut smulorna i en form, ca 18-24 cm i diameter. Tryck även upp på kanterna.

Grädda i mitten av ugnen i 10 minuter. Låt svalna i kyl.



Mät upp jordnötssmöret och värm de lite lätt i mikron i några sekunder, 3*25 sek. Den ska bli lite rinnig!



Häll jordnötssmöret i pajskalet och fördela den jämnt. 



Ställ den i kylen i 10 minuter. Förbered då kolasåsen!



Kolasås - Blanda sirap, socker och vatten. Vispa tills det rör samman, låt koka i ca 5 minuter utan omrörning på medelvärme tills det har fått en caramelbrun färg. Rör inte om för då kristalliseras det!



Ta av kolasåsen från värmen och häll ner grädden försiktigt. Lägg sedan ner smöret. Rör om till slät konsistens.



Häll kolan på jordnötssmöret, fördela jämnt. 



Vicka lite på kanterna. Fördela de hackade jordnötterna på kolasåsen. 



Ställ den i frysen i 20 minuter. Förbered chokladsåsen de sista 5 minuterna!



Chokladsås - Hacka chokladen och alla ingredienser i en kastrull och smält på under medeltemperatur. Rör om hela tiden!



Häll chokladsåsen på jordnötterna och fördela den jämnt - vicka formen gärna!



Ställ pajen sedan i kylen för att chokladen ska stelna, ca 1-2 timmar.



Jag blev så nöjd med utseende på denna paj så jag gick loss lite med kameran! Haha! Hoppas det går bra!


Dessa kanter är en av de snyggaste jag har sett! IMPONERAD!




Får jag fresta med en bit?!




Jag har ju som tradition att på måndagar ha GODISMÅNDAG! Såklart det blev det igår också! Det blev Crispy Chocolate Oatmeal Bars! Dessa måste ni bara testa! Smakar som en blandning av chokladboll och kexchoklad med jordnötssmak! Lite svår att förklara MEN den är supergod, enkel att göra, billig och ger mycket! NI MÅSTE BARA TESTA DET!


CRISPY CHOCOLATE OATMEAL BARS
4,8 dl rån med chokladfyllning
3 dl florsocker
2,4 dl Rice Krispies (flingor)
0,5 tsk salt
0,5 dl kakao
1,2 dl havregryn
4 dl jordnötssmör, slät
80 g smör

Garnering
200 g mörk choklad

Topping
50 g mjölkchoklad, smält
2 msk jordnötssmör, slät

Gör så här:
Klä en form, ca 20*20 cm i diameter i bakplåtspapper. Klä den även upp på kanterna!



Mixa rånen och havregrynen i en mixer. Blanda dem sedan med de övriga ingredienserna; florsocker, Rice Krispies, salt, kakao. Blanda väl.



Värm jordnötssmöret och smöret i mikron och rör om. Häll sedan jordnötssmöret på de övriga ingredienserna och blanda ordentligt!



Tryck ner smeten i formen och jämna till ytan med en slickepott.





Garnering - Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller; 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält men lämna den aldrig!



Fördela chokladen på kakan. Vicka på kanterna för att få det jämnt.



 Ställ den sedan i kylen för att stelna, ca 1 timme.

Topping - Hacka chokladen och lägg den i en skål. Mät upp jordnötssmöret och lägg den i en annan skål. Värm chokladen först i mikron så att den smälter! Spritsa den sedan på kakan.



Värm jordnötssmöret också i mikron i några sekunder och spritsa den sedan på den andra spritsningen, gärna åt motsatt håll! 



Ställ den sedan i kylen för att stelna, ca 1-2 timmar.



Även med denna kaka får jag fresta med raka, skarpa kanter! SÅ VACKERT!




Jag har slutat att slänga kantbitarna för de blir lika fina och smakar supergott - ännu mera kaka!




Ska du skära upp den i bitar så gör det med varm kniv, annars så finns det risk för att chokladen är för hård och då trycket kniven ner den när du skär den!



Jag tänkte fortsätta att presentera medlemmar från min "stora familj"! Här har vi mannen i vår marsvinsfamiljen! MUSSE heter han och är far till 5 andra marsvin! Ett riktigt charmtroll som är hur snäll som helst!


Vi har en konstig tradition i min familj...den bit som jag knäpper kort på till instagram delar vi alla på direkt efter fotograferingen! Denna goding gick åt snabbt! MUMS! GÅRDAGENS ÖGONBLICK!




Ha nu en underbar dag! Jag känner på mig att idag är en bra dag! Det är klart det blir det - den blir vad du gör den till!



/Helena


4 kommentarer:

  1. Stort grattis!! Förtjänar du så mycket gott som du gör :) Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Ungefär hur mycket är 4,8 dl chokladkex? Svårt att mäta dom i dl. ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ungefär ett paket/påse.

      Radera