måndag 19 januari 2015

SNICKERS BROWNIE BOMBS

MÅNDAG HELA VECKAN!
Hallå där! Idag så är inlägget späckat med en massa gott, både nya recept men även länk till lite andra godsaker - självfallet härifrån och lite annanstans! HÄRLIGT!

Trots att jag är en utemäniska så var jag knappt ens ute igår! Vilket tråkigt väder! Det var mörkt också hela dagen! Så det fick bli en heldag i köket men jag klagar inte!

Det roliga med mig är att jag inte ens själv vet vad jag ska baka förrän under bakandet! Haha! Igår var en sån dag: jag hade tänkt göra en sak, kollat att jag hade allt hemma men ändrade mig i sista sekunden!

Vårt kvällsgodis i soffan (ja, jag äter nästan nåt gott varje kväll, godisråttan som jag är!) blev ett par hemmagjorda Chocolate Brownie Bombs! Dessa godbitar är som en blandning av brownie och pralin! SÅ GODA! Åter igen är detta ett amerikanskt recept!

-"När jag blir stor då vill jag bo i Amerika och jobba på ett bageri, bara för jag ÄLSKAR deras kladdiga bakverk! Haha!"

TIPS!
  • Grädda inte brownien för länge, den ska vara lite saftig!
  • Har du inte Dulce de leche hemma kan du ta vanlig kolasås
  • Efter du har lagt fyllnigen på brownien så "nyp" då till den så att browninen fastnar. Rulla sedan den försiktigt till en boll.
  • Ha gärna nån form av gaffel när du doppar bollarna i chokladen
  • Låt dem gärna mellanlanda på ett galler så slipper du få "pölar" av choklad bredvid bollarna!


SNICKERS BROWNIE BOMBS,ca 12 st
BROWNIE
175 g smör
3 dl strösocker
1,5 dl kakao
0,5 dl ljus sirap
1/2 tsk salt
3 ekologiska ägg
1,5 dl vetemjöl

Fyllning 
ca 6 st mini snicker
0,5 dl dulce de leche alt. kola sås

Garnering
300 g mjöl choklad

Topping
ca 4 st mini Snickers, grovhackade

Gör så här:
Brownie - Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form som har hög kant med bakplåtspapper, ca 20*30.

Vispa smör och socker vitt och krämigt.

Rör ner kakao, sirap och salt. 


Rör ner i ägg i taget och vänd till sist i vetemjölet i smeten.




Fyll formen med smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 25-30 minuter. Den ska vara lite kladdig när du tar ut den! Låt kakan svalna.

ihopsättning - Dela brownien i 12 bitar.







Klicka en tsk dulce de leche i mitten på brownien och lägg en Snickerbit på. 






Vik upp kanterna och forma den till en boll. Tryck gärna till den så att den blir kompakt. 




Lägg bollarna på en bricka med bakplåtspapper. Ställ brickan i frysen i en timme.

Hacka chokladen till garneringen. Värm den i mikron i intervaller; 4*25 sekunder åt gången och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält. Men lämna den aldrig!



Hacka Snickerserna till toppingen grovt.



Doppa bollarna en och en i chokladen och lägg gärna i nån sekund på ett galler innan du ställer dem på en bricka. Då droppar överflödig choklad av.



 Garnera genast med Snickers bitarna, annars så hinner chokladen stelna.



Ställ bollarna i kylen så att chokladen stelnat innan servering!




Jag tycker att det blev så otroligt vackra, vad tycker ni?!


I somras gjorde jag en chokladdrypande Devil`s Cake! Jag hade tänkt att göra motsvarigheten till den; Angel Food Cake men de blev aldrig av! Så igår fick det bli dennas tur! Kakan är till 85% maräng så jag tänkte att detta kommer aldrig att bli nån kaka (jag har till 98% aldrig gjort mina recept tidigare) men det blev det! Eftersom den har nästan bara maräng i smeten så kommer den att kännas väldigt lätt!

Det här är en tjejig kaka som måste behandlas varsamt!


ANGEL FOOD CAKE
10 äggvitor
1 tsk ättiksprit
2 dl strösocker
3 1/2 dl florsocker
2 1/2 dl vetemjöl special
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt

Smörkräm
125 g smör, rumsvarmt
1 liter florsocker
1 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.





Tyvärr så gick en massa äggulor till spillo! (i vanliga fall brukar jag återanvända dem, men mina hönor bara sprutar ut ägg nu, så det behövdes inte!)



Vispa äggvitor tillsammans med ättiksprit i en ren skål till hårt skum. Tillsätt socker gradvis under fortsatt vispning.



Sikta ihop florsocker, mjöl, vaniljsocker och salt. Vänd försiktigt ner äggvitorna, lite i taget.



Häll smeten i en osmord rund och hög bakform. Knacka på formen försiktigt för att få bort ev. luftbubblor.



Grädda i ca 40 minuter eller tills kakan känns fast när man trycker lätt med ett finger.



 Vänd omedelbart formen upp och ner på ett galler och låt kakan kallna under formen.


Gör under tiden i ordning smörkrämen. 



Vispa smöret krämigt. Rör sedan ner omväxlande florsocker och grädde. 



Tillsätt slutligen vaniljsockret och rör till en slät kräm.



Lossa kakan runt kanten med en kniv och ta den ur formen.



 Dekorera med smörkrämen runt hela tårtan.






Det är inte bara jag i familjen som är svag för maräng där hemma! Min son är oftast först till kvarn att få slicka skålen! KÄRLEK!


Som jag nämnde tidigare så gjorde jag en Chocolate Devils Cake! Självklart finns receptet här på bloggen!




Jag kunde inte låta bli att göra ett ytterligare recept från KUNGSÖRNENS sida! Det blev ett par supernyttiga Rågflingebullar med Chiafrön! Här finns receptet:



Min goda vän Jejja överrumplade mig på instagram igår med denna härliga bild på Chocolate Peanutbutter Crunchy Squares som självklart finns som recept här på bloggen! Se så fin den blev! DUKTIG DU ÄR!


Söndagens middag hemma hos oss blev hemmagjorda pommes frites av sötpotatis, mozzarellafyllda inlindade kycklingbiffar med äppeltzatziki! Jar har dock inte skrivit ner nåt recept på denna rätt men jag måste tipsa om att göra egna Pommes Frites! Så enkelt! Skiva upp lagom stora bitar och fritera! SÅ GOTT!


Det är inte lätt att ha samma sovställe som favortplats...även om de bråkar ofta så får de allt samsas ibland! Söndagens ögonblick! MINA BEBISAR!


Vi avslutar dagens inlägg med en bild på mitt fika på jobbet som mina arbetskamrater får sloss om idag! Ja, trots att jag hade besök i helgen har jag en massa över! Det är så kul att kunna dela med sig! Mina höns kan ju inte äta allt! Haha!


Måndag igen, ny vecka med nya möjligheter! NU KÖR VI!
/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar