söndag 18 januari 2015

SNICKERS KLADDKAKA

EN HEL BAKDAG!
Godmorgon eller goddag alla fina! Idag unnade jag mig en liten sovmorgon...till 07.00! Haha! I min värld så är det sovmorgon! Hur gör du på helgen? Sover du ut eller ställer du klockan för att hinna med allt roligt?! Här ställer vi alltid klockan! Jag har alldeles för mycket saker jag vill göra! Sova kan man göra senare i livet! Haha!

Som jag nämnde igår så skulle jag få systeryster på besök och för att även jag skulle kunna slappna av och njuta så förberedde jag allt innan; matlagningen, bakningen och det blev även en löprunda! Fråga mig inte hur jag hinner med allt men sån har jag alltid varit! Jag mår som bäst med många bollar i luften samtidigt!

Det blev inget jättelångt besök så när de lite senare åkte hem så hade jag inget att göra! Så varför inte baka lite? Haha! Det blev som sagt en heldag i köket!

Det sena baket blev en chokladdrypande Snickers kladdkaka med lakritscenter nedtryckt i degen! Så god! Det blev faktiskt mitt kvällsgodis framför tv! Tänk på att kladdkaka inte ska gräddas för länge för då blir den bara torr!

Här kommer receptet!



SNICKERS KLADDKAKA
175 g smör
2 dl strösocker
3 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 pkt center - valfri smak, jag hade lakrits

Garnering
200 g mörk choklad, hackad
2 dl jordnötter alt. cashew

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Smöra och bröa en spring form, ca 24 cm i diameter.

Smält smöret. Vispa socker och ägg poröst. Blanda sedan i vetemjöl och kakao. Häll till sist i den smälta smöret. 




Häll smeten i formen och tryck i centerbitarna. Grädda mitt i ugnen i ca 10-12 minuter. 



Låt svalna.




Garnering - Hacka chokladen och smält den i mikron. 




Blanda i nötterna. Fördela garneringen på kladdkakan. Låt stelna.




Låt gärna garneringen med nötterna stelna lite innan du skär i den!



Jag ÄLSKAR att baka efter tema; födelsedagar, helgdagar, släktträffar och barnkalas! Det blir en liten utmaning att hitta nåt som faller alla i smaken! Igår så var vi ju 5 barn här hemma så självfallet fick det bli nåt med mousse i sig för det går ju alltid hem! Det blev en Chokladmoussetårta med maräng- och mandelmassebottnar! Jag hade även i lite kaffe men det går att utesluta!

Denna underbara tårta går att förbereda i god tid innan och den är rolig att göra! Den är både mäktig och räcker till många! Den är faktiskt även glutenfri så detta kan vara ett alternativ till vanlig tårta!



MOUSSETÅRTA MED KAFFE OCH CHOKLAD
Botten
500 g mandelmassa
5 äggvitor (spara 4 gulor till fyllningen)

Fyllning
350 g mörk choklad
4 dl vispgrädde
4 äggulor
2 msk kallt espressokaffe

Garnering
1 msk kakao

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Rita upp två cirklar, ca 23 cm i diameter på två bakplåtspapper och lägg dem på varsin plåt.




Riv mandelmassan fint. Vispa upp äggvitor. 




Vänd ner mandelmassan. Bred ut smeten i cirklarna. 




Grädda bottnarna i mitten av ugnen en och en i ca 18 minuter. 



Låt bottnarna gärna svalna i ca 15 minuter innan du tar bort bakplåtspappret för annars så är de för varma och kan spricka!


Låt svalna.

Fyllning - Hacka chokladen och smält den i mikron i intervaller; 4*25 sek och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält men lämna den aldrig! Vispa grädden lätt. 




Rör ner äggulorna hastigt i chokladen. Vänd ner kaffe och grädde i ett par omgångar, blanda ordentligt!




Lägg en av bottnarna i en springform, ca 24 cm i diameter. 




Häll hälften av moussen och lägg sedan över den andra bottnen.



 Fyll upp med resten av moussen.




Låt stå och stelna sedan i kylen i ca 4-5 timmar, tills moussen har stelnat.




Sikta över kakaon på tårtan innan servering!



Älskar du Cookies kommer du att älska dessa Amerikanska cookierutor! De blev väldigt uppskattade av alla igår, nästan löjligt goda!


AMERIKANSKA COOKIERUTOR
175 g smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
2 dl farinsocker
1 ägg
1 1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 1/2 dl havregryn
3 1/2 dl vetemjöl
150 g mörk choklad,hackad

Garnering
3/4 dl sötmandel, hackad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175. Vispa smör och socker pösigt i en bunke. Tillsätt ägget och vispa lite till.

Blanda ihop bikarbonat, vaniljsocker, salt, havregryn och mjöl i en annan bunke. Blanda mjölblandningen och chokladen i smörblandningen.




Tryck ut degen i en smord form med löstagbar kant. Ca 20 * 25 cm. 




Strö över den hackade mandel.




Grädda kakan längst ner i ugnen i ca 30-35 minuter.



Man kan göra denna kaka i vanlig form också men se så fina kanter den får av avtagbar form! LYCKA!



 Låt svalna i formen innan du skär i den!



Det gäller att ta vara på all mat hos oss...här har vi en liten skål som vi lägger grönsaksskalkar i....perfekt godis till mina marsvin!


Det blir inte en kaka man får smaka på när man kommer och hälsar på hos oss...nä, här blir det som en fikabuffe! Såklart det blir gårdagens ögonblick! KÄRLEK!!


Vårkänslorna sprudlar i kroppen när man ser den härliga tulpanbuketten på bordet! LÄNGTAR TILL VÅREN NU!!


Nu är det storstädning av huset och sen ska vi självfallet baka nåt gott! Vad ska du göra idag?!


/Helena

8 kommentarer:

  1. Tack för alla smarriga recept, älskar själv att baka så några av dessa ska jag absolut prova. Är ju en tokig i lakrits så din kladdkaka ligger bra till....synd bara att jag inte kan få tag på Center här i Medelhavet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för komplimangen! Det var ju tråkigt att dem i te har center, antar att du får nöja dig med solen och värmen!

      Radera
  2. Mycket smarrigt som vanligt på din sida !
    Kladdkakan med center lakrits måste testas ! Yammie !

    SvaraRadera
  3. Vilka läckra recept! Jag gillar också att baka men så här efter jul måste man hålla igen lite - eller, ja , mycket. det är svårt när man ser dina recept. Titta gärna in på min blogg, mest om trädgård och blommor, men även recept emellanåt./ Monica

    SvaraRadera
  4. Snickerskladdkakan såg så smarrig ut så va tvungen att prova
    .. Men det måste väl ändå vara fel i receptet? Annars brukar vi slåss om att få slicka rent bunken men smeten smaka bara mjöl. Hoppades på ett bättre resultat när kakan va färdig men fy. Detta får provas med vanlig kladdkakesmet nästa gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju tråkigt att den inte blev som förväntat! Har dubbelkollat receptet och det stämmer, så varför eran smakade mjöligt kan jag tyvärr inte svara på!

      Radera