fredag 16 januari 2015

TOFFIFEE MINIPAJ

FREDAG!
...och helgen är snart här! Så skönt! Jag har en massa roliga saker inplanerat så jag bara längtar! VAD SKA DU GÖRA I HELGEN?

Igår hade jag tid att experimentera i köket! Jag vet inte vad som har hänt med mig! Jag har gått ifrån att följa recept slaviskt till att börja hitta på egna! Bara frifräser OCH jag älskar det!

Igår blev det TOFFIFEE i minipaj! Så god den blev! Degen påminner lite om smördeg men är otroligt samarbetsvillig! Nu tänker ni kanske "men vad jobbig den ser ut att göra", men det är den inte! Hemligheten är att jag inte har hemmagjord kola i den utan nedsmälta Werthers Orginal (mjuka kolor)!

Efter att ha gjort oändligt många kolarecept (som även finns här på bloggen) har jag nu hittat mitt favoritrecept! Denna kola blir precis lika god som "vanlig" men samarbetar mer; lätt att arbeta med, stelnat fort och är tacksam att skära i!

TIPS!
  • Jag använde mig av tartelettformar men du kan lika gärna ta engångsformar av aluminium!
  • Jag hade bakplåtspapper i formen när jag gräddade dem och efter halva tiden tog jag bort det. Detta för att inte kanterna ska sjunka ner under gräddningen eller botten svälla. Sväller botten kan du bara trycka ner den lite lätt med skaftet på en träslev.
  • Jag la i kolafyllningen med inoljade teskedar för att smeten inte skulle fastna på skeden!
  • Du kan göra detta recept i helform också, om du inte vill ha en massa minipajer! Ta då en springform ca 18-20 cm i diameter! Men kom då ihåg att lägga bakplåtspapper i botten så att pajen sedan går smidigt att lyfta ur!
Här kommer receptet!


MINI TOFFIFEE PAJER; ca 10 st
Botten
110 g philadelphiaost
110 g smör, rumsvarmt
3 dl vetemjöl

Kolafyllning
1 påse Werthers Orginal, mjuka kolor
1 msk grädde
0,5 dl hasselnötter, grovhackad

Chokladtäcke
100 g nougat, smält

Garnering
50 g mörk choklad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. 

Botten - Mixa philadelphiaosten och smöret grovt med en elvisp. 



Tillsätt mjölet siktat. Vispa igen.



 Forma degen till runda bollar och ställ dem på en bricka.



 Ställ dem i kylen i ca 1 timme. 



Tryck ut degen i formarna och ta bort överflödig deg från kanterna. 





Lägg lite bakplåtspaper i formen och häll på lite mat- eller grötris. 



Grädda i ugnen i 7 minuter. Ta ut plåten och ta bort riset och bakplåtspappret. Grädda i ytterligare 7-8 minuter.


Klicka ut degen ur formarna medan de är fortfarande varma. Akta det kan vara varma! Ställ dem på ett galler under tiden som du förbereder kolafyllningen.



Kolafyllningen - Hacka nötterna lätt. Värm kolorna tillsammans med grädden i mikron i intervaller; 4*30 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt med intervallerna tills kolan har smält. Akta det kan vara varmt!



Blanda i nötterna och rör om tills de har blandats helt. 



Häll kolafyllningen i formen, ca 2/3. Ställ i kylen för att stelna.



Så här ser mina formar ut: ca 8 cm i diameter 


Chokladtäcke - Värm nogaten över vattenbad och rör sedan smeten slät. Spritsa på kolan.





Garnering - Hacka chokladen och värm den i intervaller. Se ovan! Spritsa på pajerna i önskade varianter!



 Låt stelna i kylen!








Igår blev det ingen hemmalagat mat till lunchen! Nä, jag fick gå ut och äta! Det händer inte varje dag!

Jag hann faktiskt inte laga nån mat i onsdags för det blev bakning för hela slanten! Haha! Ibland får man prioritera annat! Lunchen smakade bra men hemmalagat är alltid godast! Så trots nästan tomt kylskåp där hemma (ska veckohandla idag) så lyckades jag ro ihop nåt gott!

Det blev fyllt bröd med grönsaker, ost och korv! Har du aldrig gjort sånt bröd tidigare så gör det! Så gott och mycket mat! TIPS TILL FREDAGENS MIDDAG!


FYLLT BRÖD MED "VAD DU VILL"
15 g jäst
3 dl vatten, ljummen
2 msk olivolja
1 msk honung
1 msk flingsalt
2 1/2 dl durumvetemjöl
4 dl vetemjölkspecial

Fyllning
1 näve svarta oliver, hackad
0,5 dl örter
2 salami korvar, skivade
0,5 pkt chevré alt, grön mögelost
1 näve coctail tomater, hela
0,5 st röd lök, skivade

Pensling 
1 ekologisk ägg, uppvispat

Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader.

Smula jästen i en bunke och tillsätt vatten, salt, honung, olivolja.

Blanda i durumvetemjöl och vetemjöl lite i taget. Blanda i maskin i 5 minuter eller för hand dubbelt så länge.

Jäs under bakduk i 30 minuter. 



Förbered fyllningen under jästiden!

Tryck ut degen med fingrarna på ett mjölat bakbord till en rektangel. Kavla inte för då försvinner all luft!

Lägg fyllningen i ena långsidan, men lämna lite deg så att du kan pensla med uppvispat ägg!



Pensla alla sidor och rulla ihop degen till en rulle, vik in kanterna. Mjöla limpan lite. Lägg limpan på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.

Ställ plåten mitt i ugnen och spraya brödet med vatten. Sänk temperaturen till 200 grader och grädda i 20-25 minuter. Låt svalna på galler!



Får jag fresta med en skiva? Dock upp och ner...! Haha!



Det värmer i mitt hjärta när jag och min son har gemensam tid i köket! KÄRLEK

Så klart det blev gårdagens ögonblick!




Idag var jag upp med tuppen, det blev lite förberedelser till  kvällens brödbak innan gymmet! Nyfiken på vad det blir?! Kika in på mitt instagram @arstidsboden i kväll så får ni se vad det blev!


Hoppas fredagen flyter på smidigt så att vi alla kan få fredagsmysa! KÄRLEK!


/Helena


2 kommentarer:

  1. Det där fyllda brödet såg otroligt gott ut , måste provas en dag:)
    Tack för en otroligt inspirerande blogg som jag nu lagt som app på mobilens första sida
    KramC

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Du måste bara prova brödet det är ju så gott!!!

      Radera