torsdag 15 januari 2015

WHITE BROWNIE MED JORDNÖTSGLASYR

CHECKA AV I "MÅSTE-LISTAN!
Idag är det Tulpanens dag! HÄRLIGT!

 Jag tycker att det första vårtecknet är när det står en tulpanbukett på bordet! Så idag blir det nog till att handla en liten bukett efter jobbet! Vad ger er vårkänslor?

Något som är roligt men som tyvärr hänger över mig är årets fröbeställning! För er som är ny på denna sida så har jag ett stort brinnande intresse för växt- och grönsaksodling! Det kommer ni att märka sen när odlingssäsongen börjar på allvar!

Det jag är mest intresserad av är allt man kan äta, inte helt oväntat! Haha! Jag och min man försöker att vara självförsörjande som mycket som möjligt under trädgårdssäsongen både till oss i familjen men även till våra djur. Jag kommer då under trädgårdssäsongen också att flika in flera, enkla och goda säsongsbetonade maträtter här på bloggen!

Igår fick jag lite tid över och kunde beställa en liten "nödlista" på de fröer som jag vet kommer att ta slut! Lugna nerverna lite!!

Jag har en förkärlek till Brownies...! Men det har ni kanske redan märkt?! Det finns så många olika varianter och smakkombinationer! Som detta recept på White Brownie med jordnötsglasyr även kallad Blondies! Perfekt dessert att göra nu efter julen när man har ett överflöd av både nötter och vitchoklad!

TIPS!
  • Det är längre gräddtid i ugnen när man gör en vitbrownie istället för en vanlig brownie! I receptet står det ca 30-35 minuter och det stämmer faktiskt! Annars så blir den ogräddad! Får kakan för mycket färg, lägg då på lite aluminiumfolie!
Här kommer receptet!


WHITE BROWNIE - BLONDIES
225 g strösocker
4 ekologiska ägg
225 g smör, smält
150 g vetemjöl, siktat
200 g vit choklad, hackad
100 g hassel- eller mandelnötter

Glasyr
75 g smör, rumsvarmt
175 g florsocker
1 vaniljstång
125 g jordnötssmör
50-75 ml mjölk

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, ca 20*30 cm i bakplåtspapper. 



Vispa socker och ägg poröst och fluffigt. Se så fina äggulor mina höns ger! KÄRLEK! Vispa i det smälta smöret lite i taget. 

Tillsätt mjölet siktat i smeten och rör om försiktigt. 



Tillsätt den hackade vita chokladen och de hackade nötterna. Blanda allt försiktigt.



Häll smeten i formen. 



Grädda mitt i ugnen i ca 30-35 minuter. Browninen ska inte vara helt gräddad för då blir den torr! Låt svalna.



Glasyr - vispa ihop smör, florsocker och vaniljfrön i en bunke med en elvisp. Den ska bli slät och blandats väl.



Lägg i jordnötssmöret och vispa den igen slät och välblandad.



 Tillsätt mjölken och blanda ordentligt!



Sprid glasyren över den avsvalnade browninen, ett jämnt lager.







Igår kväll gjorde jag jordnötsrutor, ett recept som jag har gjort tidigare och som ligger här på bloggen! Även jag själv använder recept här ifrån! Detta godis är så lätt och göra och så blir det så gott! Har du väl gjort detta recept så kommer du att göra det om och om igen! Ditt fredagsgodis kanske?!

Här ligger receptet;




Jag blir lika glad, rörd och stolt när andra gör recept harifrån bloggen! Här har @fruhellmanschoklad gjort hemmagjorda Dumle! Se så fina!



Gårdagens ögonblick blev såklart min förbeställning på fröer! Jag beställer mina från Impecta! De har ett stort utval och stort lager på varje sort och ok priser! SUPERNÖJD!


Dagens träningspass är redan gjort så ikväll kan jag botanisera mig i mitt kök! KÄRLEK!


Jag har redan planerat vad jag ska äta- och baka för gott till helgen! Vad blir det hos dig?

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar