lördag 7 februari 2015

BUTTER PECAN TURTLE BARS

HELG!
eller...för min del blir det jobb idag för hela slanten men det är så jag vill ha det just nu! Extra inkomst = finare trädgård i sommar! Haha!

GODMORGON! Mitt bakande denna vecka har innehållit allt känns det som så jag har lite idétorska idag..vi får se om det ens blir nåt bakande alls efter jobbet. Jag kanske inte ens kommer på nåt att baka! Haha! Vi får väl se!

Igår blev det bakande iallafall, två gånger! Till min sons förtjusning! Det kommer inte bli lätt för hans framtida flickvän att imponera i köket! Eller så är han för trött på det!

Mitt kvällsgodis igår blev ett par nygräddade Butter Pecan Turtle Bars! Är det nåt som jag kan göra flera gånger om så är det godis! De blir inte dåligt även om det får stå i kylskåpet ett tag som vissa andra bakverk blir och så är det alltid lika spännande att se slutresultatet! 

Endast 5 ingredienser innehåller dessa bars och är gör lätt att göra! Om man inte gillar pecannötter så kan man självklart byta ut dem till andra nötter! Jag tog en blandpåse med olika sorter sen tidigare bakverk och det blev lika gott det!

Här kommer receptet!


BUTTER PECAN TURTLE BARS
150 g smör, rumsvamt
2,4 dl farinsocker
4,8 dl vetemjöl
2,4 dl nötter, hackade

Fyllning
150 g smör
1,2 dl farinsocker

Garnering
200 g mjölkchoklad, hackad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smöret fluffigt i 2-3 minuter. Tillsätt farinsocker och vispa poröst och flufftigt. 



Tillsätt mjölet och blanda ordentligt med elvisp. 



Tryck ut smeten i en form 20*30 cm i diameter täck med bakplåtspapper.



Hacka nötterna och fördela den på degen.




Smält smöret under i en kastrull under medelvärme. 




Tillsätt farinsocker och låt den koka upp under omrörning till det blandats, ca 1 minut.





Häll på nötterna. Grädda mitt i ugnen i 15-18 minuter.



Hacka chokladen och strö den över kakan. 



Låt det stå orört i 5 minuter, fördela sedan den smälta chokladen över hela kakan. 



Låt kakan och chokladen stelna i kylskåp.












Jag är väldigt svag för all form av tapas! Älskar plockmat och det är så lätt att förbereda! Igår var det inget undantag! Jag gjorde ett fyllt bröd, fougasse med ugsrostade grönsaker! Dessa bröd kan man nästan fylla med vad som helst, det du har i kylskåpet som jag själv brukar säga!

Oftast blir det mycket mat när man bakar dessa och det räcker sedan som lunch dagen efter! Denna smarriga godbit har jag att se framemot efter jobbet! Tänk på att du måste förbereda den i tid då degen ska kalljäsas! Förbereder du den nu på morgonen så kan du få njuta av den i kväll!



Vill du göra den själv så ligger den i direktlänken här:



Mitt andra bakverk som jag frestade med på instagram igår @arstidsboden blev denna kladdiga skönhet! Yes, en dessert paj utan nötter! Daim- och kolapaj med chokladgömma! Kolan som är i denna paj är jättelätt att göra! Jag kan nästan garantera dig att du kommer att lyckas, bara du inte rör om i sockerlagen!

Här finns receptet!



Mitt Ögonblick igår får bli när jag multitaskar i köket; förbereder min sons kvällsmat (ja, han äter faktiskt inte allt jag lagar och igår var det för vuxet!) och mata mina surdegar! Jag sitter ALDRIG still! Haha!

Ha nu en underbar lördag och baka nåt gott! Min helg börjar efter 12.00 idag!

/Helena








4 kommentarer:

  1. Kan bara säga en enda sak och det är YAMMIE !!!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Får jag bara fråga varför jag har blivit blockad av dig på instagram? Älskar ditt konto, så mycket inspiration! Och mig veterligen har jag inte skrivit någonting för att förtjäna en block :(

    /melajn på instagram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte måste blivit något fel! Nu är du inte blockad...sorry!

      Radera