söndag 8 februari 2015

CHOCOLATE AND PEANUTBUTTER ICECREAM OREOCAKE

VAD SKA JAG GÖRA PÅ EN SÖNDAG?
Godmorgon alla fina! Jag hade lovat mig själv att försöka komma i säng i tid igår för jag känner mig lite sliten! MEN vi vet väl alla att jag lätt blir distraherad av annat!

Det var så mysigt i tv-soffan med både premiär på Melodifestivalen och Pluraskök! Nu får jag se om jag kommer att se alla melodifestivalavsnitt för jag tycker faktiskt att den har spårat ut lite! Det var bättre förr när det bara var ETT program! Pluras kök däremot kommer jag att följa slaviskt! Jag bara älskar det programmet och avgudar nästintill Plura! Jag hade nöjt mig med att bara vara en fluga på väggen och få uppleva den stämningen!

Vad har ni på agendan idag? Själv så vet jag inte vad som händer riktigt! Jag har gått och kollat på mina smutsiga fönster ett bra tag nu, kanske vi ska göra ren dem idag? Sen kommer det att vara fullt ös här hemma, Isak kommer att ha två kompisar på besök, så egentligen har jag inte tid att sitta här, det som skulle bli ett kort inlägg idag! Haha!

Som jag nämnde på mitt instagram @arstidsboden så blev det jobb för både mig och min älskling. (för er som inte vet så jobbar jag och min man, sida vid sida varje dag på Santa Maria!) Dock bara halvdag igår så jag hann få känna helg också! Jag kan gärna jobba övertid men då helst så tidigt som möjligt och bara halva dagar! Jag har ett liv också här hemma med allt vad det innebär!

Har länge velat göra nån form av glasstårta och igår så gjorde jag det! En Chocolate and Peanutbutter Icecream Oreocake!

Den här tårtan, (ja jag tycker det är det!) ser så maffig och avancerad ut! MEN ska jag berätta en hemlighet?! Denna tårta innehåller bara 6 ingredienser totalt och glassen är färdigköpt! Så nästa gång du ska ha kalas så behöver du inte få panik när du ska göra en tårta! Gör denna! Det längsta arbetsmomentet är när den står och stelnar i frysen!

TIPS!

  • Jag använde mig av OREOkakor men du kan byta ut dem mot andra kakor också! Jag ville ha en mörk botten och dessa passade perfekt (och de var de jag hade hemma också!)
  • Gillar du inte jordnötssmör kan du utesluta det helt!
  • Vill du ha en mindre tårta, halvera då receptet men även formen, 15 cm i diameter!
  • Ha en plasthätta på glassen när den står och stelnar i frysen, annars så kan det finnas risk för att det blir en hinna på ytan!
  • Du kan göra glassen själv också! Jag gjorde en riktig krämig och god chokladglass i höstas med choklad i sig! Längre ner i inlägget ligger en direktlänk till den om du vill göra den!

CHOCOLATE AND PEANUTBUTTER ICECREAM OREOCAKE
300 g OREO kakaor
110 g smör

Fyllning
ca 1,5 liter chokladglass alt hemagjord
480 g jordnötssmör, slät

Garnering
250 g mörk choklad, smält
1,5 msk kokosfett
jordnötter

Gör så här:
Smörj en springform, 24 cm i diameter, botten och kanter.




Smält smöret och krossa OREO kexen. Häll smöret på kexen och blanda ordentligt.




Tryck ut smulorna med baksidan av en sked i formens botten. Ställ åt sidan samtidigt under tiden du gör fyllningen.




Vispa glass och jordnötssmör krämigt och fluffigt ca 3-4 minuter.




Häll i formen och tryck ner glassen på sidorna, jämna till toppen. Banka formen lite lätt på bordet så att bubblorna försvinner.




 Låt stå i frysen i minst 4 timmar.

Garnering - Hacka chokladen och lägg den i en skål tillsammans med kokosfettet. 




Värm den i intervaller; 4*25 sekunder åt gången och rör om lite då och då. Fortsätt tills chokladen har smält men lämna den aldrig!




Häll chokladsåsen mitt på kakan och vika kanterna lite för att få ut den på kanterna. Garnera med hela jordnötter.



Tänk på att det är en glasstårta och om du ska skära upp bitar så gör det då med en vass och lite varm kniv när den kommer direkt ifrån frysen annars så blir det plattfall!



Visst är det härliga färger?!


Jag såg detta recept av rena slumpen och föll pladask för det! Kakan i sig är väl inte så märkvärdig men innehållet! Du gör en kolasås, fryser in den och skär sedan upp den i kuber och rullar dem till bollar! Så fräckt tycker jag! Ett lite roligare alternativ till mjuka kolor som man annars använder som fyllning! Jag gjorde bara halva satsen igår så det som blev kvar frös jag in och kan använda till ett senare tillfälle! SÅ NÖJD!

TIPS!
  • Efter ni har hällt i grädden i kolasåsen så kan den lätt bli kristalliserad, ställ då bara tillbaka den på den varma plattan och rör om tills den blir slät.
  • Försök att få kolan täckt med så mycket deg som möjligt av bollen annars så kan det finnas risk för att kolan flyter ut under gräddningen!
  • Kakorna måste stå i några minuter på plåten efter gräddningen. Tar du dem direkt så faller de sönder!


PEANUTBUTTER CARAMEL OATMEAL CHOCOLATE CHIP COOKIES
Kolan
3 msk smör
1,2 dl strösocker
4 msk vispgrädde
4 msk jordnötssmör

Kaksmet
3 dl havregryn, grovt mixade i mixer
2,4 dl vetemjöl
0,6 dl strösocker
1,2 dl farinsocker
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 ägg
1,2 dl rapsolja
1 tsk vaniljsocker
1,8 dl chokladknappar

Gör så här:
Kolan - Smält smöret, tills det blir lite brunt i färg och dra den från plattan.




 Smält sockret i en annan kastrull på medelvärme tills den får en karamellfärg, rör inte om under tiden utan vika lätt på kastrullen istället! När den har fått en karamellfärg, låt den koka i en minut till, ta sedan bort från värmen. Häll i smöret och sedan grädden. 




Det kan bubbla så rör om så "lugnar" den sig! Tillför sist jordnötssmöret, låt småputtra på låg värmen i en minut. 




Häll kolan i en lätt oljad form (20*20 cm) och ställ den i frysen för att stelna, minst 1 timme.

Sätt ugnen på 175 grader.

Mixa havregrynen så att de blir mer mjöligt än grynigt. Blanda sedan alla ingredienser; havregryn, mjöl, socker, farinsocker, bakpulver, ägg, rapsolja, vaniljsocker och chokladknappar i en bunke med elvisp.




 Blanda väl. 







Dela upp kolan i önskade storlekar och forma dem till bollar.




Forma degen till en boll, platta till den i handen och lägg i en kolaboll. 




Täck kolabollen med degen och försiktigt rulla den till en boll. Degen kan vara smulig! 




Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper.

Grädda mitt i ugnen i ca 13-15 minuter. 




Låt kakorna svalna i 5 minuter på plåten, ställ dem på ett galler sedan för att stelna.



Jag blir lika imponerad varje gång jag "slänger" ihop nåt gott från kylskåpet till lunchen! Denna härliga tallrik fick jag avnjuta av igår! MUMS!


Här kommer receptet med chokladglasstrutar som jag nämnde tidigare!




Bjuder på fina bakverk från några av mina instagramvänner som har bakat härifrån Årstidsboden! Se så fina! Duktig ni är!


Det är ren lycka jag känner när jag ser sånt här! KÄRLEK!


Som jag har väntat på att mitt favoritprogram ska ha premiär! Så klart det blir Gårdagens ögonblick! PUSS!


Jag trodde att min katt Wilda (min katter är innekatter) hade smitit ut igår kväll men så fel jag hade! Hon låg och myste hos Isak! KÄRLEK!




Hos mig skiner solen nu på morgonen! Hoppas den gör det hos dig med! Ha nu en underbar söndag!

/Helena












4 kommentarer:

  1. Älskar din blogg och dina kak bilder. Tack sååå jätte mkt för världens bästa blogg

    SvaraRadera
  2. Tack för världens bästa blogg. Älskar dina KAK bilder..allt ser ju underbart gott ut.. Lätta beskrivningar och underbara bilder..

    SvaraRadera