söndag 1 februari 2015

CHOCOLATE "CAKE" SANDWICH COOKIES

VÄLKOMMEN FEBRUARI!
Godmorgon alla fina! Igår hade jag en sån där dag då jag räckte till överallt! Det blev mys med syskonbarnen, djuren, matlagningen med min älskling och såklart bakning! Det är sådana dagar man lever på länge!

Idag bjuder jag på 3 olika recept på 3 olika smarrigheter! Jajamän det blev bara så, inte planerat alls! Haha!

Först ut är dessa German Chocolate "cake" Sandwich Cookies! Ett par Cookies som ser är lika goda som de ser ut! Alltså den fyllningen....dulce de leche med nötter och kokos! En farlig kombo! Ni måste bara testa dem! Du bestämmer själv hur stora kakor du vill ha! Jag gillar lite mindre varianter men det är ju en smaksak!

Här kommer receptet!


Ca: 10-12 kakor (beroende på storleken)

GERMAN CHOCOLATE "CAKE" SANDWICH COOKIES
2,4 dl vetemjöl
4 msk kakao
1/2 tsk bakpulver
1 krm salt
110 g smör
1,2 dl strösocker
1,2 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
1 stort ägg
60 g mörk choklad, hackad
1,2 dl kokosflingor
1,2 dl hackade nötter, ex pekannötter

Fyllning
210 g kondenserad mjölk
1 äggula
50 g smör, i bitar
1/2 tsk vaniljsocker
1,6 dl kokosflingor
1,2 dl nötter, ex pekannötter, hackade

Gör så här:
Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt i en skål. Ställ åt sidan.

Vispa samman smör, socker och farinsocker i en annan skål luftigt och poröst. Häll i vaniljsocker och ägg. Tillsätt sedan mjölblandningen lite i taget. 




Rör till sist i chokladen, kokosflingorna och pekannötterna. 
Blanda väl. Ställ i kylen i 30 minuter.

Sätt ugnen på 175 grader. 
Rulla degen till små runda bollar och ställ dem på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem lite. Grädda mitt i ugnen i ca 10-12 minuter. 




Låt kakorna svalna helt sen på ett galler.

Fyllning - Värm mjölken, smöret och äggulan i en kastrull på låg värme under omrörning. Ta bort kastrullen när allt har blandats och smöret har lösts upp sig.
 Tillsätt vaniljsocker, kokosflingor och pekannötter. 
Låt fyllningen svalna innan du fyller kakorna med den!






Äntligen så fick jag göra dessa Peanutbutter Buckeyes! Jag såg dem för ett tag sedan men så ramlade det receptet mellan mina fingrar! Men igår så gjorda jag dem! Så goda och faktiskt riktigt enkla! Älskar man jordnötssmör kommer dessa att passa perfekt!

TIPS!
  • Jag doppade bollarna i chokladen 2/3 och sedan så lyfte jag upp dem med en gaffel! Du kan även trycka ner en tandpetare och sedan när chokladen har stelnat "gnugga" bort hålet!




PEANUTBUTTER BUCKEYES
0,9 dl jordnötssmör
50 g smör, rumsvarmt
1 krm vaniljsocker
1 nypa salt
2,4 dl florsocker

Garnering
150 g mörk choklad

Gör så här:
Blanda ihop jordnötssmör och smör i en bunke med elvisp. 




Tillsätt vaniljsocker, salt och florsocker. Tillsätt mer florsocker om det behövs!




Forma smeten till runda bollar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. 




Ställ brickan o frysen i ca 30 minuter.

Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller: 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen är helt smält, men lämna den aldrig!



Doppa bollarna i chokladen 2/3 och lyft upp den med en gaffel. Låt dem gärna mellanlanda på ett galler innan du ställer dem på en plåt med bakplåtspapper.

 Låt stelna i kylskåp.





Dessa godisbitar kom till i sista minuten igår....! Jag hade en massa överbliven smält choklad och jag hatar att slänga! Fråga mig inte hur jag resonerade men detta blev resultatet! Ett par trillingnötter i lyxförpackning! Så enkelt och gott!

Jag använde mig bara av 3 ingredienser; Saltade jordnötter, dulce de leche och mörkchoklad!!!! Ja, du hörde rätt! 

TIPS!
  • Du kan byta ut jordnötterna mot andra nötter
  • Har du ingen dulce de leche sås hemma kan du ta kolasås på tub!
  • Jag spritsade mina med choklad men du kan även toppa dem med salt! Gör då det innan chokladen stelnar!




TRILLINGNÖT I LYXFÖRPACKNING
1 näve jordnötter
1 dl dulce de leche sås/ kola sås
150 g mörk choklad

Gör så här:
Lägg upp 4 hela jordnötter i en hög på en bricka med bakplåtspapper. 




Fyll brickan med X- antal sådana högar, så många som du vill ha! Spritsa kolan på högarna och ställ brickan i frysen i ca 30 minuter.




Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller: 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält men lämna den aldrig!

Doppa nötterna i chokladen, låt dem gärna mellan landa på ett galler innan du ställer dem på en bricka med bakplåtspapper.




 Ställ brickan i kylen för att chokladen ska stelna.




 Spritsa sedan dem med den överblivna chokladen!



Jag bara ÄLSKAR och dela med mig av mina godbitar! Igår fick såklart inte min syster gå tomhänt hem!




...Alltid när jag ska ge bort lite gott så få man en "gott och blandat" påse...! Haha! DET ÄR DU VÄRD, SYSTERYSTER!


Ännu gladare blir jag när andra uppskattar mina bakverk! 


Hela familjen ska få gott på en söndag! Här förbereder jag morgonens frukost till hönsen och kaninerna! KÄRLEK!


Man kan lugnt säga att min bakarhjärta smälte när denna sötnosen hjälpte mig i köket igår! Gårdagens ÖGONBLICK blir en sötchock!


Klockan är bara barnet (09.00) och jag har hela dagen framför mig...vi får se vad vi hittar på idag! Ha en skön söndag!

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar