torsdag 5 februari 2015

CHOCOLATE CARAMEL CHEESECAKE BROWNIE

BACK ON TRACK!
Yes, idag är vi tillbaka till rutiner! Nu har basiluskerna lämnat oss och nu är det tillbaka till både jobb och skola! Till min mans förtret så blev jag inte sjuk och därför kunde jag balla ut rejält i köket! Haha! Vissa ska nog inte ha för mycket fritid...eller?!

Idag är det även Nutelladagen! Visste ni det?! Det finns en dag för allt! Självklart så smygstarade jag den igår....som vanligt!

Jag började att träna på morgonen bara för att det var enda tillfället på dagen jag skulle ha tid till att göra det! Nu verkar det som att fler på mitt jobb har börjat att göra det också! 
 SÅ ROLIGT!

Den bästa träningen är ju den som blir av!

Kakan som bakades igår innehöll allt: cheesecake, ganache, kola, minimarshmallows och brownie! Chocolate Caramel Cheesecake Brownie! En tårta i lyxförpackning! Jag säger tårta faktiskt, för hur mäktig ser den inte ut? 

Den ger härliga kontraster mellan den lena cheesecaken och den saftiga brownie! Om ni bara ska baka en gång i livet så måste ni testa denna! 

Här kommer receptet!




CHOCOLATE CARAMEL CHEESECAKE BROWNIE
Cheesecake
300 g philadelphiaost
1,2 dl strösocker
2 små ägg
1/2 tsk vaniljpulver
4 msk kolasås
60 g mörk choklad, smält

Chokladkaka
1,2 dl strösocker
1,2 dl vetemjöl
0,4 dl kakao
1/4 tsk bakpulver
1/4 tsk bikarbonat
1 nypa salt
1 litet ägg
0,6 dl mjölk
2 msk olivolja
0,5 tsk vaniljsocker
0,6 dl varmt kaffe

Lager
2 dl mini marshmallows
1 burk dulce de leche

Ganache
130 g mörk choklad, hackad
4 msk kolasås alt. kondenserad mjölk
1,2 dl vispgrädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form 18 cm i diameter.

Hacka chokladen och smält den i mikron i intervaller; 3*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen har smält men lämna den aldrig!

 Vispa philadelphiaosten och socker i en bunke med elvisp i ca 3 minuter. 



Vispa i ägget ett i taget, och tillsätt sedan vaniljpulver, kolasås och den smälta chokladen.



Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 35-40 minuter. Låt svalna i 1 timme innan du ställer den i kylen i minst 4 timmar eller över natten. Tack formen med en plasthätta.

Chokladkaka - Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form 18 cm i diameter. Värm mjölken fingervarmt.

Blanda mjöl, kakao, bakpulver, bikarbonat, salt och  vaniljsocker i en bunke. Vispa ägg och socker poröst och luftigt i en annan skål. Blanda i mjölblandningen, olivoljan och mjölken i ägg smeten. Häll till sist i kaffet, blanda väl. 



Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 20-30 minuter. Känn med en sticka om kakan är färdig! Låt svalna 5 minuter i formen sedan på galler.

Ganache - Hacka chokladen och lägg den tillsammans med kolasåsen i en skål. Värm grädden, den ska vara varm men inte koka! Häll den sedan på chokladen. Låt stå i 5 minuter orört innan du rör om och blandar den slät.

Montering - Ställ cheesecaken på en tallrik, lägg ett tunt lager med ganache på.



 Sprid ut marshmallowsen. Häll på dulce del leche. 



Lägg på chokladkakan och tryck till den lite lätt. Häll resten av ganachen på kakan och fördela det jämnt. Låt kakan gärna härda i kylen innan du skär upp den.



Jag gillar att beskåda slutresultatet  för det blev så vackert! NÖJD!


Här kommer mitt bidrag till nutelladagen! Jag har ofta fått förfrågningar om jag inte har gjort macarons! Det har jag faktiskt inte gjort men igår så small det till! Det blev ett par Nutella fyllda chokladmacarons! Som marängfreak jag är så fattar jag inte varför jag inte har gjort dessa förut! De bara smälter i munnen!



Receptet hittade jag på nätet men eftersom jag förmodlingen är sist på denna boll så känns det som ni har era egna favorit recept på dem redan! 



Bjuder dock på en fin bild!



Alltså maräng...finns det nåt godare?! Det tycker inte jag! Haha!



Jag hade inte tänkt baka nåt bröd igår men jag såg en sån inbjudande bild på instagram från en matmarknad i Italien på just ett olivbröd så jag var bara tvungen! För tid har det varit ett överflöd de senaste dagarna! Haha!

Receptet på detta bröd finns här i länken:



Jag tycker det är lika fascinerande varje gång jag ska skiva upp ett nybakat bröd! Detta goda brödet fick jag avnjuta till min lunch igår! "Dopp i grytan!"


Jag fyllde formarna för lite först när jag gjorde macaronsen! Men skam den som ger sig! Det var bara att göra om den - gör om gör rätt!


Stolt som en höna blev jag när macaronsen svällde och blev så här fina! Dagens ögonblick lätt!



Från dag ett när jag började med bloggen så har min goda arbetskamrat Tessan varit första provsmakerskan! Så även om det inte blir fika på jobbet idag så ska hon såklart få sin bit! Alla hennes favorit ingredienser i samma kaka! VARSÅGOD TESSAN!


Jag pushar ju på att detta är en receptbank MEN det är ju även en blogg om mitt liv generellt! Hoppas ni gillar innehållet!

/Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar