måndag 2 februari 2015

CHOCOLATE CHIP COOKIE and CREAM TART

FEBRUARI - VAB!
Godmorgon mina fina! Denna helg har varit fullspäckat med ALLT! I fredags så säger min son att han har ont i magen....MAGSJUKA! Usch, det är det värsta jag vet! Man vet att man själv kommer att ligga där innan det är färdigt... inatt fick även gubben det MEN inte jag! Så idag vabbar jag! Första gången på 2 år!

Jag hade inget annat planerat igår pga min sjuka son så det blev en heldag i köket! Jag bara älskar dessa dagar! Jag går in i ett trans och bara bakar och glömmer tid och rum! Haha!

Mitt tvåfika igår blev en härlig och luftig Chocolate Chip Cookie and Cream Tart! Denna kaka är en Cookie som är som en mjuk kaka! Den smakar så luftigt tack vare grädden som ligger ovanpå! Jag är lite känslig om det är för mycket grädde men här passar den perfekt!

Jag bakar alltid i 18 centimeters formar och recepten är anpassade för det men vill du baka i 24 cm formar så dubblerar du bara receptet!

Här kommer receptet!

Chocolate Chip Cookie and Cream Tart
1,2 dl + 1 tsk vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk salt
110 g smör
0,6 dl farinsocker
1 msk strösocker
1 litet ägg
1/2 tsk vaniljsocker
1,2 dl mjölkchoklad, hackad

Garnering
2 msk vispgrädde
1/2 tsk smör
0,8 dl mjölkchoklad, hackad
1 krm vaniljsocker

Topping
1,2 dl vispgrädde
1/2 tsk florsocker
1/2 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Hacka chokladen. 

Vispa strösocker, smöret och farinsocker krämigt, ca 3-4 minuter. Tillsätt ägg och vaniljsocker. 




Häll i mjölblandningen lite i taget och till sist chokladbitarna.




Häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter. Låt svalna helt.




Garnering - Värm grädde och smör i en kastrull på låg värme under omrörning. Den får inte koka! Ta kastrullen från värmen och tillsätt chokladen. Rör inte smeten på 30 sekunder, rör sedan den slät.




 Rör i vaniljsocker och låt den sedan svalna helt.




Garnera kakan, fyll inte hela vägen ut. Ställ kakan i kylen i 30 minuter.

Topping - Vispa grädde, florsocker och vaniljsocker till ett hårt skum.



 Sprid den över kakan. 




Jag garnerade min kaka med hackad mörk choklad men det är ju smaksak!


Receptet på tårtan som kommer här nedan kräver nån form av garnering! Jag använde mig av mina Peanutbutter Buckeyes som jag gjorde tidigare i helgen! Vill du göra dem själv så ligger de i länken här:



Som jag nämnde tidigare så gick jag loss i köket igår! Jag kom på att det var ett tag sedan jag bakade en tårta och så hade jag dessa under bara Peanutbutter Buckeyes över så varför inte baka en tårta?! Det blev en Tripple Layer Chocolate Bourbon Peanutbutter Buckeye Cake!

Denna tårta är en av de godaste jag har gjort! Bottnarna smakar som kladdkaka och fyllningen mellan är en luftig jordnötssmörkräm, utsidan av kakan smakar som en chokladdröm!

Självklart kan du hoppa alkoholen om du inte vill ha med den! Den är bara till för smakens skull! Följ bara receptet som kommer det att gå galant! Jag garanterar dig att den kommer att bli en hit på ditt fikabord!



TRIPPLE LAYER CHOCOLATE BOURBON PEANUTBUTTER BUCKEYE CAKE
Kakbotten
120 g mörk choklad, hackad
110 g smör
4 msk rom
1,2 dl varmt kaffe
1,8 dl strösocker
2 ägg+ 1 äggula
2 msk rapsolja
0,8 dl grekisk yoghurt
3,6 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
0,9 dl kakao
1/2 tsk salt

Fyllning
2,7 dl jordnötssmör, slät
110 g smör, rumsvarmt
1/2 tsk vaniljsocker
2,7 dl florsocker

Frosting
220 g smör, rumsvarmt
ca 5,4 dl florsocker
8 msk kakao
2 msk maräng pulver ( 1 krossad maräng)
1/2 tsk vaniljpulver
ca 3-4 msk mjölk

Ganache
50 g choklad, hackad
0,5 dl vispgrädde
ev. 1/2 tsk rom

Gör så här.
Kakbotten - Sätt ugnen på 175 grader. Smörj 3*15 cm i diameters formar. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt i en bunke. Ställ åt sidan.

Hacka chokladen  och blanda den med smöret. Värm det i mikron i intervaller; 4*25 sekunder åt gången och rör om lite då och då. Fortsätt till allt har smält, men lämna den inte!

Häll i det varma kaffet och ev rom i den smälta chokladen och rör om. Ställ åt sidan.

Vispa ägg och äggula och socker med en elvisp i ca 3-4 minuter. Det ska bli fluffigt och ljust i färg. Tillsätt rapsolja och grekisk yoghurt. Blanda ordentligt. Blanda i chokladblandningen. Blanda ordentligt.




Tillsätt mjölblandningen och rör om, gärna för hand med en slickepott. 




Fördela smeten i formarna och grädda sedan i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter.




 Låt dem sedan svalna 5 minuter i formarna innan du tar ut dem och ställer dem på ett galler för att svalna. 




Fyllning - Mixa jordnötssmör och socker med en elvisp i ca 3 minuter. Blanda i strösocker och vaniljsocker. 




Blanda ordentligt och ställ åt sidan.

Frosting - Blanda smör, florsocker, kakao, marängpulver, vaniljpulver och mjöl med en elvisp. Blanda ordentligt, blir den för tjock tillsätt mera mjölk.




 Ställ åt sidan med ett lock.

Ihopsättning av tårtan - Ta ett botten lager och ställ den på en tallrik.




 Ta ca 1 dl fyllning och sprid ut den på kakbotten. Lyft på nästa botten , ta 1 dl fyllning och bred på. Lägg på den sista botten och bred ett tunt lager på toppen. 




Undvik att trycka ut fyllningen på kanten.

Börja bred frostningen på kanterna och sedan på toppen. 




När du har täckt tårtan helt ställ den då åt sidan och gör ganachen. Gör då ganachen. Hacka chokladen och värm den tillsammans med grädden i mikron i några sekunder(3*25), rör om lite då och då men lämna den aldrig! När chokladen har smält rör om så att ganachen blandats ordentligt. Tillsätt ev rom.

Häll all ganache i mitten på tårtan och vicka tårtan lite så att den rinner ner på sidorna. Låt kakan stå i 30 minuter innan du garnerar den med Peanutbutter Buckeyes.







Ställ Peanutbutter Buckeye på tårtan. Färdig för att servera!



Se så ståtlig den är! Jag blir nästan kär!


Denna tårtbit mumsade jag på igår i soffan! Jag tyckte jag förtjänade det!


Jag har bakat bröd så länge jag kan minnas och det är faktiskt mitt favorit bak om jag ska välja! Inget slår nybakat bröd! Jag hittade detta recept på @kungsornens hemsida och blev kär direkt! Ett grovt rostbröd med blåbär i sig! Så gott! Vill du själv baka det så kommer du direkt till det receptet i länken här nedan:



Se så vackert mönster som det blev av blåbären!


Självklart vill jag lyfta två till fantastiska bagerskor! Kul att ni gillar recepten! Se så fina bakverk!




Jag är galet förtjust i vackra vinterbilder! Så här är mitt lilla bidrag! Gårdagens ögonblick!


Jag hade faktiskt tänk ta med gårdagens bakverk till jobbet men med tanke på som hände i natt så kan vi nog glömma det!


För 7 års sedan designade jag mitt kök själv och jag har inte ångrat en minsta detalj sedan dess! MIN PLATS PÅ JORDEN! KÄRLEK!


I dagsläget heter dessa sötnosar Piff och Puff men det är ju två tjejer så jag får nog byta...! Vad tycker ni att de ska heta?!


Ha nu en underbar dag! Håll tummarna på att jag slipper magsjukan, för den var inte rolig denna gång!

/Helena








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar