onsdag 4 februari 2015

CHOCOLATE SALTED CARAMEL SHORTBREAD BAR

RASTLÖS!
Goddag alla fina! Både jag och min man är arbetsmyror både på jobbet och privat. Så därför känns det så konstigt att vi båda är hemma! Jag för VAB och han för magsjuka! Vi brukar aldrig vara sjuka annars, händer kanske en gång vartannat år! Så därför känns det så konstigt, nästan som man gör nåt fel! Jag klättrar nästan på väggarna! Det är tur då att jag gillar att baka för jag står där hela tiden! Haha! Men imorgon är det tillbaks till både rutiner och jobb, så jag får väl passa på att njuta!

Igår så blev det både tårtbak och nåt gott till fikat! Här hos mig så finns det alltid nåt för alla, det är nästan som att gå till en godisbutik! Haha!

Denna Chocolate Salted Caramel Shortbread Bar som jag gjorde igår passar både till den stora bjudningen som den lilla! Vill du ha en större sats, dubblera bara receptet men tänk då också på att ta en större form! Pga den kondenserade mjölken så blir det en väldigt mjuk och krämig kola, inte hård som den annars kan bli när man gör en egen! 

Dessa bars kommer jag garanterat att göra igen för de blev bara så goda! TESTA SJÄLV!

Här kommer receptet! 


CHOCOLATE SALTED CARAMEL SHORTBREAD BAR
250 g vetemjöl
80 g strösocker
200 g smör, i kuber

Kakfyllning
100 g smör
100 g muscovadosocker
2 burkar kondenserad mjölk
1 tsk flingsalt

Chokladtäcke
250 g mörk choklad, hackad
2 msk ljus sirap
100 g smör

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader. Klä en form, 20*30 cm med bakplåtspapper. 

Häll mjöl och strösocker i en matberedare och kör i några sekunder, tillsätt sedan smöret och kör allt till en smulig massa. 



Fördela degen jämnt i formen och tryck till den med handflatan eller en sked.



 Grädda mitt i ugnen i 25 minuter till fin färg.




 Låt svalna i formen.

Kolafyllning - Hetta försiktigt upp smör och muscovadosocker i en kastrull och rör om tills sockret lösts upp. Tillsätt kondenserad mjölk och koka upp under omrörning. Sänk värmen och låt sjuda i 5 minuter tills blandningen har tjocknat. 




Häll fyllningen på kakan och fördela den jämnt.




 Ställ formen i kylen för att stelna. 




Strö flingsalt över den kalla fyllningen.




Chokladtäcke - Smält chokladen, sirap och smör över ett vattenbad eller i mikron i intervaller: 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt till allt har smält men lämna den aldrig! 




Häll chokladsåsen över kolafyllningen och bred ut i ett jämnt lager. 




Låt stelna i kyl innan du skär upp den! Värm gärna kniven lite under varmt vatten men torka sedan av den innan du skär kakan!



Se så fina skarpa kanter det blev! ÄLSKAR skarpa kanter!





Alla hjärtans dag knackar på dörren och självklart vill jag bidra med några romantiska recept! Här har vi en härlig men lite annorlunda jordgubbstårta med frosting! Det som gör den annorlunda är färgen tycker jag! Är den inte fräck?! Man har ingen aning förrän man skivar upp den hur den ser ut på insidan! Det är inte bara röd karamellfärg som ger denna härliga röda nyans! Nä, det är faktiskt färska jordgubbar i smeten! Det luktade så mycket jordgubbar i mitt kök när jag kokade ner dem! UNDERBART!

TIPS!
  • Du kan även ta frysta jordgubbar om du inte har tillgång till färska! Använd samma mängd som de färska! Tina bara upp dem innan och ta bort överflödig vätska.
  • Frostingen ska vara kompakt. Blir den för lös och rinnig kan du ta mer florsocker och hjälper inte det heller kan du ställa den i kylen en liten stund!



STRAWBERRY LAYER CAKE WITH CREAM CHEESE FROSTING
2,4 dl färska jordgubbar,skivade
1 msk vatten
3,6 dl + 2 msk strösocker
4,8 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 tsk salt
120 g smör, rumsvarmt
4 äggvitor, rumsvarma
2,4 dl mjölk, rumsvarmt
1 tsk vaniljsocker
röd karamellfärg

Frosting
240 g naturell philadelphiaost, rumsvarmt
120 g smör, rumsvarmt
4,8 dl florsocker
2 nypa salt
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj 2*24 cm i diameters formar och lägg lite bakplåtspapper i botten. 

Dela jordgubbarna och lägg dem i en kastrull med vattnet och 2 msk socker. Värm det på mellan värme och rör om i ca 5 minuter. 




Jordgubbarna ska lösas upp. Tryck dem med gaffel mot slutet. Ställ åt sidan i ca 15 minuter.

Kakan - Blanda mjöl, bakpulver, strösocker och salt i en bunke, tillsätt det rumsvarma smöret och mixa det hela med en elvisp. Ställ åt sidan.

Blanda äggvitor, mjölk, vaniljpulver i en annan skål och mixa med en elvisp i ca 2-3  minuter. Tillsätt mjölblandningen lite i taget och till sist de mosade jordgubbarna. Blanda ordentligt. Tillsätt röd karamellfärg också för att få den extra röda färgen. 



Blanda ordentligt!




Grädda i mitten av ugnen i ca 25-30 minuter. Stickan ska vara torr! Låt svalna i 5 minuter i formen. Ta sedan kakan ur formen och låt den svalna på ett galler. 

Frosting - Vispa philadelphiaost och smör ordentligt med en elvisp i en bunke. Tillsätt florsocker, salt och vaniljsocker.




 Mixa i 2-3 minuter. 

Montering - Ställ ena bottnen på ett kakfat och fyll den med lite fyllning.







 Ställ på den andra och garnera kakan föst med ett tunt lager både på kanterna och toppen. 




Ställ kakan kallt att vila i 15 minuter. Täck sedan tårtan helt med frostingen.



Man kan servera denna tårta direkt eller kan du låta den stå i kylen en liten stund innan.


VACKERT!


Det bästa med Amerikanska recept är att allt blir så saftigt! Tårtbotten kan lätt bli för kompakt och torr annars men inte denna! Man nästan ser hur saftig den är!



Mitt Ögonblick för dagen får ändå bli när jag står och bakar morgondagens frukostbröd! Jag bara älskar brödbak! KÄRLEK!


Ha nu en underbar dag! Själv ska jag ta mig ann dagens sysslor!

/Helena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar