tisdag 3 februari 2015

CITRONPAJ MED CHOKLADSWIRL

GRÖNSAKSBESTÄLLNINGEN GJORD!
Godmorgon tisdag! Här kommer en lägesrapport från sjukstugan: Ingen mera kräkningar sedan igår men de ligger fortfarande i sängen, det är sjukt vad matt man blir av ett sådant virus! Jag fick faktiskt ett mail från skolan igår att 20% av eleverna är hemma med magsjuka! På Isak skola går det bara 98 elever så det är inte så många kvar där just nu! MEN jag har klarat mig!!! Jag klagar inte...! Nån måste ju hålla ställningarna!

Jag hade ett stort överflöd av citron här hemma så jag tänkte igår; varför inte göra nåt med citron?! Det fick bli en Citronpaj med chokladswirl! Som en citronnörd som jag är så smakade den himmelsk! Så fräsch, luftig och somrig! Men det blev inte för mycket citronsmak, bara precis lagom och chokladens sötma balanserade perfekt! Jag garnerade min paj med ytterligare lite smält choklad, bara för att få den extra snygg!

"En perfekt balans mellan syrlig citron och bittersöt choklad!"

TIPS!

  • Försök att kavla ut degen mellan plast och silikonmatta eller ett mjölat bakbord. Då sliper du dra i degen sedan för det finns risk för att den krymper annars under gräddningen!
  • Har du inga torkade bönor kan du ta grötris eller vanlig ris!

Här kommer receptet!




CITRONPAJ MED CHOKLADSWIRL
150 g vetemjöl
75 g kallt smör
25 g strösocker 
1 ägg, uppvispat

Citronfyllning
2 ägg
50 g strösocker
rivet skal och saft från 2 citroner
1 1/2 dl vispgrädde

Chokladsås
60 g mörk choklad, hackad
1 dl vispgrädde

Garnering
25 g mörk choklad, smält

Gör så här:
Häll mjöl, smör i en skål och blanda. Tillsätt strösocker och blanda väl. Tillsätt sedan ägget och blanda väl. 




Svep in degen i plastfolie  och förvara i kylen i 30 minuter.

Sätt ugnen på 180 grader. Smörj en springform, 24 cm i diameter med löstagbar kant. 




Kavla ut degen på ett lätt mjölat bakbord. 




Klä formen med den utkavlade degen och skär bort överflödig deg. Dra inte i degen för då krymper den i ugnen sedan!




 Nagga botten med en gaffel,täck med bakplåtspapper och fyll formen med torra bönor. 




Grädda mitt i ugnen i 20 minuter. Sänk graderna till 150 , ta ut formen och ta bort bönorna och bakplåtspappret, grädda i ytterligare 10 minuter.




Citronfyllning - Vispa ägg, strösocker, rivet skal- och saft från citronerna och grädde till en slät sås.




Chokladsås - Smält chokladen i mikron i intervaller 3*25 sekuner och rör om lite då och då men lämna den aldrig!




Tillsätt grädden och rör om till en slät sås.




Häll citronfyllningen i pajskalet. Häll sedan försiktigt ner chokladsåsen med en cirklande rörelse.




Grädda mitt i ugnen i ca 25-30 minuter eller tills fyllningen har stelnat. 





Såklart att jag bakade bröd igår när jag hade tid för mig själv i köket! Det blev ett par grova morotsfrallor av grahamsmjöl!
Jag älskar bröd som blir stora och fluffiga och dessa är inget undantag! Äter du en sådan så står du dig sedan för resten av dagen! Självklart bestämmer du själv hur stora frallor du vill ha!



GROVA MOROTSFRALLOR, 6-8 st
50 g jäst
5 dl mjölk, 37 grader
2 tsk salt
3 dl grahamsmjöl
2 morötter, grovrivna
9-11 dl vetemjöl

Garnering
pumpakärnor
salt

Gör så här:
Smula jästen i en bunke, tillsätt den ljumma mjölken. Rör om tills jästen har lösts upp sig helt. Tillsätt salt, grahamsmjöl, de rivna morötterna och vetemjölet lite i taget.

 Degen ska släppa kanterna.  Blanda i maskin i ca 5 minuter eller 10 minuter för hand. Låt jäsa under bakduk i 45 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader. Stek pumpakärnorna tillsammans med saltet i en torr stekpanna. De är klara när de börjar att "knäppa"! Ställ åt sidan.

Häll degen på ett mjölat bakbord och knåda den lätt. 




Dela den sedan i 6-8 delar och forma den till runda släta bollar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite lätt. Spraya dem med vatten och garnera dem med pumpakärnorna.




Jäs under bakduk i 30 minuter. Grädda i nedre delen av ugnen  i 15-17 minuter. Låt svalna på galler.




Jag kunde inte låta bli att göra praliner igår för det var ju godismåndag! Dessa Dulce De Leche Cake Balls blev en hit hos min familj sist jag gjorde dem så varför inte göra om nåt som går hem?! Vill du själv göra dem så finns de i länken nedan:



Mitt dåliga samvete över årets fröbeställning är borta! Medan grabbarna låg och sov igår kunde jag i lugn och ro kolla igenom vilka grönsaker vi ska odla! Listan blev rätt så lång och längre kommer den att bli efter dagens blombeställning också! LYCKA!


I nästa liv vill jag vara en innekatt! De kräver bara mat, sömn och lite kli på magen! Här ligger min katt Wilda plattfall!


Gårdagens bakverk fick mig att längta till sommaren! Undrar vad jag ska hitta på idag?!

/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar