fredag 6 februari 2015

MISSISSIPPI MUD COOKIES WITH NUTELLA

KLOCKAN TICKAR!
Äntligen helg!!! Fast jag har varit hemma halva vecka så har jag en enorm fredagskänsla! Ikväll ska älsklingen och jag stå och laga nåt gott, lyssna på go musik och smutta på ett vinglas! 

Vad är fredagar för dig?!

Det har inte blivit mycket träning denna vecka för min del pga magsjukan och jag känner att jag och min kropp behöver det! Det är nästan skrämmande vad fort man vänjer sig vid vissa rutiner! Jag gillar att pressa min kropp till max och det har jag alltid gjort som gammal "atlet" som man har varit en gång i tiden! Vi får ta igen det i helgen och springa några sköna intervallpass! GÖTT!

Varför har  ni inte berättat att Hela England Bakar går på tv?! Haha! Jag har missat det totalt! Jag har inte haft så många stunder i tv soffan på sistone så det är inte konstigt att jag inte har sett det! Men det är ju mitt favoritprogram så det suger lite....! Det lilla jag såg igår så tycker jag det var några som stack ut! Ni måste bara se det! Härligt och inspirerade program!
 Torsdagar på sjuan kl 21.00!

Jag ogillar all slags reklam, både på tv och radio, men jag måste ändå säga att det kommer att bli tomt utan Ica-Stig! I hela tretton år har har underhållt oss! Så länge! Jag nästan fällde en tår under hans sista reklamklipp! SÅ BLÖDIG ÄR JAG!


Det var väl ingen som missade att det var Nutellans dag igår?! Så klart jag ville ha ett bidrag! Jag älskar att baka Cookies med olika fyllningar både i kaksmeten och på! Mississippi Mud pie  har jag gjort tidigare och bara avgudar! MEN jag har aldrig gjort den i Cookies form! Nu har jag det och jag lär göra det igen! Så goda! 

Dessa Mississippi Mud Cookies With Nutella innehåller allt; smälta chokladbitar i kakan, mjuka marshmallows och härligt knapriga nötter och toppat med krämig Nutella! MUMS!

Nämnde jag att den nästan inte tar nån tid alls att göra?! Du bara blandar degen, trycker ut bollar, gräddar och fyller godbitarna! Sådana recept gillar jag!

En kaka som smakar allifrån kladdkaka, brownie och cookies! Allt i ett!



MISSISSIPPI MUD COOKIES WITH NUTELLA
110 g smör, rumsvarmt
1,2 dl strösocker
1,2 dl farinsocker
1 tsk vanilspulver
1 stort ekologiskt ägg
2,7 dl vetemjöl
4 msk kakao
1/2 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
100 g mörk choklad, hackad

Garnering
3 dl marshmallows
3 dl nötter, hackade

Topping
1,5 dl Nutella

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, kakao, bikarbonat och salt i en bunke. Vispa smör, socker och farinsocker i en annan bunke, lufftigt. Tillsätt vaniljsocker och ägg. 

Häll i mjölblandningen och blanda väl.



 Tillsätt till sist den hackade chokladen. 



Hacka nötterna till garneringen.



Degen kommer att bli väldigt kompakt men så ska den vara också!



Forma degen till normal stora bollar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. 



Platta till dem lite. Lämna gärna lite mellanrum emellan bollarna, annars så finns det risk att de flyter ihop!

Grädda dem i mitten av ugnen i ca 10-11 minuter. Ta ut plåten och tryck genast i marshmallows!



 Akta det kan vara varmt!

Grädda dem sedan i ytterligare 2 minuter. 



Garnera dem direkt med de hackade nötterna, tryck gärna ner dem lite men försiktigt!

Låt svalna på galler.

Värm nutellan några sekunder i mikron. Spritsa Nutellan på kakorna.

'
De smakar lika gott som de ser ut!


Jag bjuder även på ett video klipp dagen till ära! Se och njut!


Denna Cookies hamnar självklart på min top 10-lista!


Som jag skrev igår så hade jag inte tänkt att lägga upp receptet på dessa Nutellafylla chokladmacarons! Men de var så många som frågade efter det så nu kör vi! Här kommer det! Ni måste bara testa att göra macarons, har ni väl gjort det en gång så kommer ni att göra de om och om igen! JAG KOMMER ATT GÖRA DET!


MACARONS MED NUTELLA
1,75 dl mandelmjöl
2,5 dl florsocker
2 äggvitor
2 msk kakao
0,5 dl strösocker

Fyllning
1 burk Nutella

Gör så här:
Sikta mandelmjöl, florsocker och kakao i en bunke. Blanda allt försiktigt med en sked.

Vispa äggvitorna till ett hårt skum i en maskin eller med en elvisp. Du ska kunna vända upp och ner på skålen utan att den rör sig.



 Häll sedan i sockret och lite i taget och blanda allt på låg hastighet. Det ska bi en blank marängsmet.

Häll i 1/3 i taget av mandelmjölblandningen och blanda försiktigt med en slickepott, smeten ska fortfarande vara fluffig och trög i konsistensen.



Häll smeten i en spritspåse och spritsa ut runda ringar på i en macaronsform eller på en plåt med bakplåtspapper. 



Spritsa dem inte för nära för de kan flyta ihop. Ca 4 cm i diameter. 

Banka plåten mot bänken för att få ut ev, bubblor i smeten. Låt sedan macaronsen stå och vila i 1 timme. Detta är viktigt, hoppa inite över det för de gör att macaronsen får en slät hinna på ytan!

Sätt ugnen på 150 grader. Grädda macaronsen i nedre delen av ugnen först i 8 minuter, rotera sedan plåten och grädda i ytterligare 8 minuter. 



Låt macaronsen svalna i formen innan du klickar ut dem!

Spritsa ut Nutella i hälften av Macaronsen och para ihop dem två och två! Voila!  



Jag känner mig stolt som bloggerska att folk lyckad med de recept jag delar med mig! Här har vi två fina skapelser som två duktiga hemmabagare jag gjort! Se så fina!




Choklad är ingen bristvara hos mig! Haha! Det hamnar mer än en i min matkasse varje vecka! Gårdagens ögonblick!


I en vecka så höll jag mig från att ta med fika på jobbet! Haha! Idag får mina kära arbetskamrater mumsa på dessa underbara Cookies!


Ha nu en underbar dag idag, sen så är det fredagsmys för hela slanten! Vi syns väl imorgon eller?!

/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar