måndag 30 mars 2015

CHOKLAD- OCH NOUGAT TÅRTA

ULLARED!
Jajamän! Där är jag idag när ni läser detta! Jag vet inte vad det är men jag bara ÄLSKAR dessa Ullared besök! HÄRLIGT! Så idag blir det ett snabbt inlägg innan jag går in i shoppingdimman! Haha!

Hade ni en härlig söndag? Själv så fick jag nog med det mesta gjort; baka bröd, dessertbakning och löpning! Jag kände för att fira in sommartiden men jag ville inte baka en maffig tårta utan nåt mellanting! Det blev en Choklad- och nougattårta! Den är lika smarrig som den låter! Som chokladälskare fyller denna tårta alla mina kriterier; choklad i kakan, choklad och nougat i lagret, choklad och nougat som frosting OCH riven choklad ovanpå! OMG! 

Den är även smidig att göra så varför inte göra den nu till påsk? 




CHOKLAD- OCH NOUGATTÅRTA
Botten
50 g mörk choklad
100 g smör
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl mjölk
1/2 dl kakao
2 ägg
1 dl strösocker
1/2 dl farinsocker
1 1/2 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 krm salt

Fyllning
2 msk starkt kaffe
2 msk ägglikör, valfritt
2/3 paket mjuk nougat, (Odense à 250 g)
1 dl vispgrädde

Glasyr
1/3 paket mjuk nougat
100 g mörk choklad

Garnering
50 g mörk choklad
50 g vit choklad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Täck en springform, 24 cm i diameter med bakplåtspapper. Hacka chokladen fint.

Smält smöret tillsammans med grädden, mjölken och vaniljsockret. Låt svalna.

Vispa ägg, strösocker och farinsocker vitt och poröst. Rör ner smörblandningen. 

Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt i en separat skål och häll den sedan över den blöta smeten tillsammans med den rivna chokladen. Blanda ordentligt.

Häll smeten i formen och grädda nederst i ugnen i ca 25-30 minuter. Låt kakan ligga i formen 5 minuter efter den är färdiggräddad, ta sedan ut den ut formen och låt svalna helt. Dela sedan kakan i 2 lager.

Fyllning - Blanda det starka kaffet med likören och pensla blandningen på tårtbottnarna. 

Smält nougaten i en kastrull. Vispa grädden. Blanda grädden med nougaten när den har svalnat. Lägg ihop bottnarna med nougatkrämen emellan.

Glasyr - Smält nougat och chokladen tillsammans i en kastrull. Bred försiktigt ut glasyren på kakan så att den inte rinner av. Hacka chokladen och sprid den ovanpå kakan.







Jag är en riktig vädernörd! Man blir väl det när man bor på landet! Jag kollar prognoser som om det vore letande av recept! Nu är det så här att meterologerna nästan lovat att vi kommer att få en solig eftermiddag, så därför laddade jag upp igår med att göra hemmagjord glass! Det blev en Amerikanare så klart! En Chocolate Caramel Cheesecake Ice Cream! Den ska jag i eftermiddag avnjuta längs huskanten med en kopp kaffe, förhoppningsvis!

Glass är alltid godast hemmagjord! Har ni inte gjort det innan så måste ni göra det! 




CHOCOLATE CARAMEL CHEESECAKE  ICECREAM
2,4 dl vispgrädde
2 msk kakao
120 g mörk choklad hackad
1,2 dl kolasås, köpt
1,2 dl röd mjölk
0,6 dl strösocker
nypa salt
2 äggulor
1 krm vaniljpulver
240 g philadelphiaost,naturell

Gör så här:
Hacka chokladen. Blanda 1,2 dl grädde och kakao i  en kastrull, vispa ihop ordentligt. Låt det koka upp på medelvärme och rör om hela tiden. Blanda i den hackade chokladen och rör om till den är smält och allt har blandats ordentligt. Häll i den resterande grädden (1,2 dl) och hälften av kolasåsen. Häll blandningen i en stor skål och låt svalna. 

Värm sedan upp mjölk, socker och salt i en ren kastrull tills det har blandats ihop. Vispa äggulorna i en separat skål vid sidan om ordentligt. Blanda i lite av den varma mjölken försiktigt under omrörning i ägggule skålen. Häll sedan i äggule blandningen i mjölkblandningen och vispa tills det tjocknar på låg temperatur ca. 5-10 min.

Häll sedan över mjölk och ägguleblandningen genom en sil ner i chokladsmeten och rör om tills allt har blandats, häll sedan i vaniljpulvret och blanda väl. Låt allt svalna i ett vattenbad till rumstemperatur. Lägg sedan i Philadelphia och vispa med elvisp på låga varv tills allt har blandats ihop till en slät smet. Kyl sedan i kylskåp ca. 30-60 min och häll därefter i glassmaskin och följ dess instruktioner.

När glassen är färdigt varvar du glassen med kolasåsen i ca 3 lager (börja och avsluta med glassen) i den bunke som den ska serveras ur. Ställ i frysen tills den har stelnat helt.




Jag hade inga större ideèr om vad jag skulle göra till kvällsmat igår, så jag fick slänga ihop de jag hade...smördegsbröd med diverse grönsaker och lite ost..dagens ögonblick!




Ta det lugnt, stressen räcker till oss alla! Ta hand om dig!


/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar