tisdag 31 mars 2015

DOUBLE LAYER MUDPIE

SHOPPINGTRÖTT!
Godmorgon! Denna vecka kommer garanterat kännas konstig; ledig igår och ledig på fredag men jag klagar inte! För min del blir det jobb ändå på fredag för övriga världen har inte ledig pga påsk! Leveranser av bla kryddor och tacos ska ut ändå!

Jag var inställd på att endast göra en sak igår! Ja jag vet! Jag är bara för mycket ibland men sån är jag! Jag snubblade över detta recept av rena slumpen och eftersom kladdkaka är min sons favorit så kunde jag inte motså!

Det blev en Double Layer Mudpie! Jag blev riktigt nöjd! Jag kan tycka att det är lite svårt att få till den perfekta kladdkake konsistensen, i mina ögon får de varken vara för ogräddad eller gräddad. Igår fick jag till den! Yes! NÖJD!

Smaken påminner lite om en fudgebrownie, lite kola aktig. Tack vare den vita chokladen blev det även lite tuggmotstånd!


DOUBLE LAYER MUDPIE
150 g smör, smält
3 dl strösocker
2 ägg
0,5 dl ljus sirap
1 dl kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
1,5 dl vetemjöl
100 g vit choklad, hackad

Ganache
1 dl vispgrädde
3 msk ljussirap
100 g mörk choklad, hackad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och mjöla en springform, 24 cm i diameter. Smält smöret i en kastrull och tillsätt sedan de resterande ingredienserna. Blanda väl. Häll smeten i formen och tryck ner den vita hackade chokladen försiktigt.




Grädda mitt i ugnen i ca 20-25 minuter. Låt svalna.

Ganache - Värm grädden och sirapen i en kastrull under omrörning på medelvärme. Tillsätt den hackade chokladen och rör om tills allt har smälts och blandats. Häll ganachen på kakan och låt stelna i kylskåp.



Ni som har läst bloggen ett tag vet ju att jag är lite svag på att göra praliner och därför är jag extra glad för att jag hittade detta recept! Ett par Turtle Cheesecake Truffle! Det kändes nästan som ett kinderägg, tre överraskningar i ett; cheesecake, choklad och nötigkola!  LOVE IT!

Hemligheten med dessa recept är att du fryser in bollarna innan du doppar dem! Har du aldrig gjort praliner förut så mjukstarta med dessa! De är både roliga att göra och smakar gott! Får ni en blodad tand på att göra praliner så kika gärna in på fliken Pralin, där finns det lite gott och blandat!




TURTLE CHEESECAKE TRUFFLES 
ca 15 st
Bollar
200 g philadelphiaost
2,5 dl digestive, smulor


Garnering
200 g mörk choklad

Topping
0,5 dl hackade pekannötter eller valfria nötter
0,5 dl dulce de leche (alt. vanlig kolasås)

Gör så här:
Krossa digestiven i en matberedare. 



Tillsätt philadelphiaosten och mixa ordentligt! 

Rulla digestivsmeten till små runda bollar och lägg dem på en bricka med bakplåtspapper. Ställ brickan i frysen i ca. 30-45 minuter.

Garnering - Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller. 4*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt till chokladen har smält helt och hållet. Lämna den aldrig!

Hacka nötterna och ställ fram dulce de lechen. 

Doppa bollarna i den smälta chokladen och låt dem mellanlanda på ett galler. Ställ sedan bollarna på en bricka med bakplåtspapper. Garnera tryfflarna genast med nötterna, eftersom bollarna är kalla så stelnar chokladen snabbt!

Garnera tryfflarna med dulce de luchen. Förvaras i kylen i en burk med lock.










Måste erkänna att det ger ett visst lykorus i kroppen att ha hela hallen full med gula shoppingkassar!






Kände mig helt matt efter gårdagens shopping och då kom jag bara att tänka på denna underbara Ooey Gooey Brwonie! Recept i länken nedan:



Det var inte bara i affären som jag stötte på Ola-Conny, utan även på mitt instagram!Gårdagens ögonblick! Haha! Gottegris!
@arstidsboden_


Vet ni vad ni ska baka till påsk? Om inte kan ni säkert hitta nåt gott här hos mig!
Ha en fin dag!

/Helena 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar