lördag 28 mars 2015

KARAMELLISERADE LIME GODISÄGG

DET ÄR SÅ GOTT ATT VARA TILLBAKA!
Godmorgon! Då var det lördag! Härligt! Vad händer idag för din del? Själv så är man på jobbet och jobbar halva dagen men det har jag inga problem med, arbetsmyra som jag är!

Jag skulle ljuga om jag inte sa att jag var orolig för att starta upp bloggen och det nya instgrammet @arstidsboden_ igen! Men nu efter några dagar så börjar jag bli varm i kläderna och shit vad jag är taggad! Jag har saknat allt; letande av recept, bakandet, de färdiga resultatet, att fotografera, skriva av mig här på bloggen och kontakten med er både här och på instagram! KÄRLEK! 

Det är otroligt hur ett intresse kan komma tillbaka till en och vara 10 gånger starkare!

Nu när påsken börjar knacka på dörren så måste jag självklart flika in några påskrecept! Jag må ha många recept här men inte så många som har med påsken att göra! Så idag blir det en ny flik! PÅSKGOTT!

Jag snubblade över detta recept för några dagar sedan och jag blev så sugen på att göra det! Ett par kristalliserade Lime Godisägg! De är nästan löjligt lätta att göra och supergoda! Ni måste testa dem! Jag kan garantera att de kommer att imponera på påskbordet med både smak och utseendet!

TIPS!
  • Rör inte om i sockerlösningen under uppkok för då kristalliseras sockret!
  • Använd termometer!
  • Tänk på att det är jättevarmt! Så var försiktig när ni doppar godiset!
  • Man kan frysa in marsipanbollarna INNAN doppningen i sockerlösningen! Tinas upp långsamt i kylskåp!
  • Förvaras i burk med lock!
  • Du kan byta ut limen mot citron om du vill!


KARAMELLISERADE LIME GODISÄGG
ca 20 st
300 g marsipan
1 lime, skalet
några droppar gul karamellfärg
3 dl strösocker
1 dl vatten
2 msk glykos

Gör så här:
Riv marsipanen och lime. 



Blanda dem tillsammans med den gula karamellfärgen ordentligt. Du bestämmer själv hur mycket lime smak du vill ha!



Rulla små runda bollar av marsipanen, ca 2 cm i diameter. Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper. 

Koka socker, vatten, glykos och några droppar hushållsfärg till 145-155 grader på medelvärme. Rör ej om för då kristalliseras sockret! Mät med hushållstermometer, då får du bäst resultat! Doppa kulorna hastigt i karamellsmeten och ställ dem på brickan. 
Var försiktig! Det är varmt!



Låt stelna och förvara i burk med lock.









Jag har bakat dessa kalljästa dinkelbaguetter tidigare men jag blev så nöjd med resultatet så att de tåls göra igen! Receptet är hämtad från Kungsörnen och ligger i direkt länken:



Så här såg mitt fredagsmys ut igår! Det kan se ut som kaos men jag har faktiskt koll! Haha!


Jag tycker det fortfarande är superlyxigt att få hämta mina egna ägg trots att jag hat haft höns ett bra tag nu! Gårdagens ögonblick!


Ha nu en underbar lördag och baka nåt gott! Vi får se vad jag hittar på, det vet jag inte än!


/Helena







2 kommentarer:

  1. Men hur gott ser inte det där ut. Har mandelmassa hemma. Så det måste väl gå lika bra som med marsipan väl. Ska nog faktiskt prova :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Dem blev bara så goda och detcska väl inte vara något problem med mandelmassa istället! Lycka till!

      Radera