tisdag 24 mars 2015

STRAWBERRY S´MORES WITH SALTED PRETZEL

MAN KAN VÄL HJÄLPA VÅREN LITE PÅ TRAVEN?!
Jag trodde att ingen skulle komma ihåg lilla mig men där hade jag fel! Så roligt att ni hittar hit tillbaka till mig både här och på instagram! KÄRLEK! LET`S BAKE TOGETHER!

Jag fick för mig redan tidigt under förra veckan att nu i helgen skulle minsann solen titta fram! Jag planerade både grillning och en somrig dessert! Tji fick jag men jag fick äta gott iallafall! Vårkänslorna kickade igång ändå! Desserten som jag bjöd på blev en Strawberry S´mores with Salted Prezel! Den ser både god och är löjligt lätt att göra! Detta recept kommer jag att göra igen helt klart, så god var den!

Nytt för mina blogg inlägg är att jag endast kommer att visa det färdiga resultatet på kort med recept! Ni är ju alla så duktiga att jag inte behöver vara övertydlig, Haha! Självklart kommer jag att forsätta att ge er tips!

Tips!
  • Botten gräddas i ugnen och det är för att den ska "klistras" ihop, annars så blir den väldigt smulig!
  • Jag la ett lager skivade jordgubbar på botten men man kan lägga på fler om man vill!
  • Ha inte pajen för länge i kylen för då kan chokladen bli för hård! Ställ annars fram den ett tag innan du skär upp!
  • Självklart går receptet att halvera! Använd då en mindre form, ca 15 cm i diameter!
  • Täck pajen med plastfolie i kylen efter den har svalnat ca.5 min, så slipper du att chokladen skär sig!
Här kommer receptet!



STRAWBERRY S`MORES WITH SALTED PRETZEL
4,8 dl salta pinnar
ca 1 dl socker
120 g smör

Fyllning
3 dl skivade jordgubbar
300 g mörk choklad
1,5 dl vispgrädde

Garnering
1 dl Marshmallowsfluff

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull och ställ den åt sidan. Mixa salta pinnarna och blanda det med smöret och sockret ordentligt. Tryck ut smuldegen i formen, (ca 24-28 cm i diameter)gärna med en sked! Tryck upp mot kanterna också. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Låt svalna.

Skiva jordgubbarna och täck pajskalets botten.

Hacka chokladen grovt och lägg den i en skål. Mät upp grädden och värm den under omrörning på svag värme, efter första bubblan så ta den ifrån plattan. Häll chokladen i den heta grädden och rör om det hela med en handvisp. Rör om till blandningen blandats ordentligt! Inga klumpar. Häll blandningen i pajskalet.

Värm Marshmallowsfluffet i mikron i några sekunder, den ska bara få en lösare konsistens! Klicka ut fluffet på chokladen och rör runt lite försiktigt för att få ett fint mönster! Lår svala i kylen i 30 minuter innan servering!




Varje år när man börjar att grilla så lovar man sig själv att forsätta med det även på vinter! Detta blir aldrig av för min del, MEN nu så jag jag bestämt att jag ska handla en gasolgrill också så att det inte finns några ursäkter att inte grilla!

Grillat är godast!



Ha nu en underbar dag!

/Helena

2 kommentarer:

  1. Låter himla gott, ska testa den i morgon :)
    Med marshmallowsfluff menar du då vanliga marshmallows som blir som fluff när man smälter de lite i micron, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör med det färdiga fluffet som finns i den amerikanska hyllan men har du testat med att smälta i micron så kör på det! Lycka till!

      Radera